"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

What’s Next dit decennium?

Technologie wordt natuurlijk

Om direct de lat hoog te leggen vertelde Ruben Baart dat digitale technologie een natuurlijke vanzelfsprekendheid in ons leven zal gaan worden, net als allerlei andere ‘technieken’ zoals schrijven en lezen. Daarvoor moeten we als mensen nog wel veel leren, hoe om te gaan met die nieuwe technologie. Bewustzijn is daarbij meer dan alleen een digitale detox. En zelfs technologie bedrijven, zoals telefonie aanbieder Ben, zullen ons daarbij een handje gaan helpen, getuige hun #Ananas reclame of het nieuwe telefoon condoom.

Ben Ananas

De verschuiving op de inzet van #HRTech

Alliander_moodboardTijdens dit evenement werd onder andere live radio gemaakt, opgenomen als podcasts en live gevisualiseerd door een tekenaar. In één van de uitzendingen sprak Joren Pisters (Frisse Blikken, team ‘Open-Up’) met Marnix de Groot (HR Tech innovatie manager bij Alliander). Zij keken terug op het afgelopen decennium, waar een sterke verschuiving in de ideale werkgever voor starters is ontstaan. Vroeger was het een trend om bij de grote corporates te werken. Nu juist bij de niet hiërarchische, innovatieve startups. Dus hoe zorgen die grote bedrijven er dan nog voor om de jonge innovatieve mensen binnen te krijgen? Dat gebeurt organisatie breed door minder hiërarchisch en juist meer agile te worden. De grote uitdaging voor de corporates, ook bij Alliander, is om dan beslissingsbevoegdheid veel lager in de organisatie, in de agile teams, neer te leggen.

 Voor HR betekent dit ook een verschuiving naar meer innovatieve oplossingen en samenwerkingen. Zo is Alliander het traditionele assessment aan het heroverwegen en met HRTech startups van buiten bezig aan open innovatie. De focus in #HRTech verschuift daarmee weg van de grote, robuuste oplossingen van de software wereldspelers. Zelf ervaart Marnix in ieder geval al wel meer vrijheid. Zo heeft hij met zijn team een Virtual Reality experience ontwikkeld om mee te kijken bij het werk van technische medewerkers. Voor dat project is formeel geen mandaat gekregen, maar de directie was zeer tevreden en dus konden ze door.

Voor het nieuwe decennium verwacht Marnix vooral meer te werken in ecosystemen, in samenwerkingen met kleine bedrijven, zonder formele opdrachtgever/nemer relatie. Dat zal een hele nieuwe dimensie aan ‘organisaties’ gaan geven.

Over Frisse Blikken

Frisse Blikken biedt haar klanten diensten op drie gebieden: Strategy & Brand Activation, Transformation & Change en Talent Acquisition & Development. Die laatste focust dus op de talenten zelf, de mensen in de organisatie. Daarin is Frisse Blikken op HR vlak dus vooral bezig met het aantrekken, selecteren, onboarden, ontwikkelen en beter laten presteren van talent binnen organisaties. Frisse Blikken wil organisatie helpen bij het neerzetten van een aantrekkelijke Employee Experience.

Fresh Awards

FB_Award2020Tijdens ‘What’s Next?!’ waren er vijf klantcases genomineerd voor de Fresh award, verdeeld over die drie gebieden. De projecten voor Stedin en het CBR eindigden buiten de top 3. Op drie eindigde het project bij Arcadis genoemd ‘Code Orange’, waarin complexe (civiele) uitdagingen van klanten via hackatons worden opgelost. Op de tweede plaats eindigde de Poets app van zorgverlener ASVZ om schoonmaken eenvoudiger te maken. De eerste plaats ging naar de nieuwe onboarding game ‘Mission Tomorrow’ van ASML. Zij werkten samen een internationaal introductie spel uit ondersteund door virtual reality en fysieke tools om mensen op verschillende locaties direct samen te laten werken.

Hier op het podium bij presentator Mattijs de project managers Aimée en Maarten van Frisse Blikken en de verantwoordelijke voor het onboarding project bij ASML, Tessie Jonkers (met de Fresh Award).

ASML_podium

Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management.