Redactie 9 april 2020 0 reacties Print Echte verbetering van de Applicant Experience, niet de zoveelste enquête.Solliciteren; iets wat nou eenmaal bij het werkend leven schijnt te horen. Gek genoeg hoor je zelden dat de ervaring zo plezierig was. Of het proces duurt frustrerend lang, er wordt geen terugkoppeling gegeven op de sollicitatie, of na een interview. Ook blijft in veel gevallen het simpelweg stil na indienen van een sollicitatie. Onplezierig, want het is nogal wat; na het nodige wikken en wegen jezelf ertoe zetten om te zeggen; ‘ik wil graag bij jullie werken’. En ik heb veel tijd vrijgemaakt om mezelf online en persoonlijk zo goed mogelijk te presenteren. Ook ben ik bereid om een dagdeel vrij te maken voor een gesprek. In het kort; hoge verwachtingen, tegenvallende realiteit. Je zou verwachten dat arbeidsmarktprofessionals inmiddels het nodige hebben opgestoken van organisaties die online succesvol klantrelaties weten op- en uit te bouwen. We kennen allemaal de voorbeelden van bedrijven die enorme groei weten te realiseren door de klant in alles op één te zetten. Toch hoor je in context van de arbeidsmarkt zelden dit soort verhalen. Wonderlijk; vooral als je je beseft dat het niet om aanschaf van een boek, of een paar sneakers gaat, maar om een carrière. Mogen we inmiddels niet verwachten dat, wat de uitkomst van een sollicitatie ook wordt, een werkgever of bemiddelaar er alles aan doet om de hele gang van zaken zo plezierig mogelijk te laten zijn en een blijvende impressie achter te laten? Kennelijk zijn we daar nog niet… {cta_arena kop=”Whitepaper: Hoe kies je een tool?” tekst=”Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.” knop=”Whitepaper downloaden” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=kennisbank&kid=164″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_whitepaper”} Toch lijken HR-professionals en recruiters zich wel degelijk te realiseren dat de ervaring die een kandidaat opdoet tijdens een sollicitatieprocedure aanzienlijke impact heeft op de langere termijn. Er wordt veelvuldig gesproken over de zogenaamde ‘applicant journey’ en alle onderzoekjes en cijfers wijzen op het significante effect van een sollicitatie-ervaring op de merkbeleving van een werkgever en op betrokkenheid en trots op die werkgever na een aanstelling. Werk aan de winkel dus. Voor corporate recruiters, maar misschien nog wel meer voor bedrijven waarvoor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie core business is. Bij de arbeidsbemiddelaar van nu zou helemaal alles erop gericht moeten zijn om het kernproces, het bij elkaar brengen van kandidaat en baan, continu te verbeteren. Een open deur natuurlijk, maar om te weten wat, waar en hoe je moet verbeteren heb je input en feedback van diezelfde kandidaten nodig. Langzamerhand beginnen steeds meer organisaties met het ophalen van feedback onder sollicitanten; het kandidaat tevredenheidsonderzoek. Een goede ontwikkeling natuurlijk. Jammer is dat dit vaak nog heel gebrekkig wordt ingevuld. Feedback surveys worden in veel gevallen alleen verstuurd aan aangenomen kandidaten. Overbodig op te merken dat dit een totaal gekleurd beeld geeft. Ook wordt er in alle enthousiasme vaak gewerkt met veel te lange surveys met daarin onduidelijke vragen die op geen enkele manier relevant zijn voor de kandidaat. Of er wordt niet opgevolgd richting kandidaten die aangeven een onplezierige ervaring te hebben gehad. Daarnaast is het proces van versturen vaak nog omslachtig, handmatig en foutgevoelig. En als er dan eenmaal antwoorden binnen zijn kan de recruiter in het beste geval beschikken over een moeilijke data-dump in Excel waarvoor hij/zij niet de skills heeft om een gegronde conclusie aan te verbinden. Een goed voorbeeld van hoe het wel kan is het kandidaat tevredenheidsonderzoek dat wij als Datafied.io in samenwerking met Compagnon hebben ingericht. Als grote arbeidsbemiddelaar in zowel RPO-verband voor grote opdrachtgevers, als voor individuele werving & selectieopdrachten vraagt Compagnon aan alle sollicitanten en vacaturehouders (gemiddeld 170 per maand) kort naar feedback en verbeterpunten. Als feedback platform gebruikt Compagnon hiervoor Starred.com dat gekoppeld is aan het recruitmentsysteem van Compagnon en aan PowerBI als dashboard voor inzichten en opvolgacties door alle recruiters in de organisatie. Deze zes punten maken de case tot meer dan alleen een enquête versturen: Feedback van alle betrokkenen in het proces Automatisering van het proces Less is more Een real-time dashboard Slimme inzichten uit het dashboard Vervolgactie door notificaties Lees hier per punt hoe de implementatie door Cloudwatch is uitgevoerd. implementeren, innovatie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie