Maandelijkse archieven: april 2020

De personeels- en salarisadministrateur mag nog lang niet met pensioen

Stapel_formulierenVan papier naar digitaal

Dat het anders moest, dat was duidelijk. Al die mutaties op papier die handmatig moesten worden ingevoerd en door verschillende personen moest worden ondertekend, met daarbij de vereiste stukken, was veel te tijdrovend en niet meer van deze tijd.

De invoering van ESS (Employee Self Service) en MSS (Manager Self Service) moest hier verandering in gaan brengen. De techniek was er klaar voor om de mutaties op papier te gaan digitaliseren. De rol van de personeels- en salarisadministrateur zou veranderen en  bedrijven moesten e-HRM nu alleen nog gaan implementeren en omarmen.

De administratie is niet weg!

We zijn nu een aantal jaren verder en hoe staat het nu met de implementatie van ESS en MSS bij organisaties? Is iedereen tevreden? Heeft het gebracht wat we destijds voor ogen hadden? En waar lopen we nu toch nog tegen aan?

Ik merk dat organisaties druk bezig zijn e-HRM te implementeren binnen hun organisatie en dat hier grote tempo verschillen zijn op te merken. Meestal wordt dit er wel ‘’even’’ bij gedaan door iemand van HR, maar in de praktijk merk je toch dat de implementatie van e-HRM specialistisch werk is.

Wat je ziet is dat er al veel HR- en Payroll processen gedigitaliseerd zijn, wat bepaalde invoer werkzaamheden een stuk eenvoudiger heeft gemaakt. We kunnen dus wel zeggen dat ESS en MSS ons zeker voordelen heeft gebracht in de digitale verwerking van handmatige processen, maar we zijn er nog niet.

Tips voor het continue verbeteren van de payroll processen

Om e-HRM op een juiste wijze te implementeren en verbeteren zijn mijn inziens een altijd zaken van belang die vooraf bekend en besproken moeten worden met alle betrokkenen.

  1. Betrek de juiste personen en afdelingen bij het proces die ook daadwerkelijk de kennis in huis hebben om over het proces te oordelen.
  2. Kies zorgvuldig één verantwoordelijke persoon voor de implementatie die kan oordelen en beoordelen over zowel HR- en Payroll processen en de omzetting hiervan naar e-HRM.
  3. Is de kennis in de organisatie niet in huis, bekijk dan de mogelijkheden voor een extern iemand. Dat is misschien wat duurder maar bespaart je uiteindelijk veel ergernis, want als de basisinrichting niet goed staat, blijf je hier nog lange tijd veel last van houden.
  4. Iedereen binnen de organisatie zal ermee moeten leren werken. Maak geen uitzonderingen en instrueer iedereen voldoende zodat je achteraf geen opmerkingen krijgt als ‘dat wist ik niet’ of ‘dat is mij nooit verteld’.
  5. Bewaak goed met welk proces je bezig bent en maak dit eerst af, voordat je aan een nieuw proces begint. Door focus aan te brengen schep je duidelijkheid naar alle betrokkenen en kun je stap voor stap verbeteringen doorvoeren.

e-HRM is specialisten werk. Als HR afdeling, die vaak verantwoordelijk wordt gemaakt als proces eigenaar, doe je dit er niet zo maar even bij. Het zijn HR- én Payroll processen die omgezet moeten worden naar digitale online oplossingen. Dus kennis van HR, Payroll en affiniteit met IT en Online is zeker noodzakelijk voor een goede implementatie hiervan. Als proces eigenaar is het goed om je vaardigheden op deze gebieden up to date te houden en waar nodig input te verkrijgen van mensen die deze kennis wel in huis hebben.

{cta_arena kop=”Whitepaper: Hoe kies je een tool?” tekst=”Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.” knop=”Whitepaper downloaden” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=kennisbank&kid=164″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_whitepaper”}

Wanneer is Self Service volwassen?

Waar staat ESS en MSS over een aantal jaren en waar willen we naartoe? Er zijn genoeg online oplossingen voorhanden om meer volwassen te worden in ESS/MSS, maar hoe kies je de juiste software voor jouw digitale vraagstuk?

Met het toenemen van het aantal aanbieders zal de keuze niet makkelijker gaan worden. Daarnaast zie je ook dat de eisen die een organisatie stelt aan e-HRM steeds uitgebreider worden, omdat ze al gewend zijn aan de basis digitalisering. We verlangen steeds meer en dat is prima, maar besef wel dat de personeels- en salarisadministrateurs die ermee moeten gaan werken en ook de medewerkers het tempo van de ontwikkelingen moeten kunnen bijhouden. Voorlopig moet er nog wel een aantal jaren handmatige controle van personeels- en salarismutaties blijven plaatsvinden.

e-HRM is nog niet af

Het is absoluut een voorwaarde dat je e-HRM blijft gebruiken met het juiste doel en met de juiste mensen en dat de mensen die ermee moeten werken ook daadwerkelijk het voordeel ervan inzien. Een prachtig mooi systeem dat niet goed is ingericht of niet betrouwbaar is, zal alleen maar tot ergernis leiden bij de gebruikers.

Daarnaast is het nodig dat je HR- en Payroll processen blijft optimaliseren. Zodra de initiële implementatie is afgerond zal nieuwe software en updates van met nieuwe mogelijkheden komen. Pak die kans om het ingerichte proces verder te verbeteren.

Aralt_van_Oosten_rond

Al met al blijft het vakgebied e-HRM ook de komende jaren nog volop in beweging en is het pensioen van de personeels- en salarisadministrateur nog lang niet in zicht.

Aralt van Oosten, HRTech Review Expert in HR administratie en salaris domeinen, salarisadministrateur.nl

Geplaatst in Implementeren, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor De personeels- en salarisadministrateur mag nog lang niet met pensioen

Liveblog gesloten: 34 keer #HRTechTegenCorona

1200x650px_CoronaWe zitten in een achtbaan die steeds sneller gaat. En we weten niet hoeveel loopings en kurkentrekkers er nog gaan volgen. Hoe groot de impact van deze corona crisis gaat zijn weten we vandaag nog niet. Maar dat het groot wordt staat vast.

Wat doen de #HR(Tech) partijen

In dit blog hielden we bij hoe de HR en #HRTech partijen reageren op deze crisis. De vraag naar nieuws (en de extra tijd die men heeft dit lezen) is groot en zo kunnen wij ons bescheiden steentje bijdragen. Ten eerste houden we een overzicht bij van de HR evenementen die moeten schuiven of afgelast worden. Daarnaast kijken we naar marktpartijen en hun reacties.

Nieuw 24 april

8Vance – Matchingsplatform Jobliebe biedt ‘collegiaal uitlenen‘ in coronatijd 

Jobliebe_visual2Vanmiddag lanceert 8vance samen met haar partners een open matchingsplatform genaamd Jobliebe dat kosteloos beschikbaar is voor organisaties met tijdelijk boventallig personeel en organisaties met (extra) veel vacatures. Initiatiefnemer Han Stoffels, CEO van 8vance: “Met het openstellen van het matchingsplatform willen we bijdragen om de impact van de coronacrisis op de economie te verzachten.” 

Het matchingsplatform maakt collegiaal uitlenen mogelijk voor organisaties met thuiszittende medewerkers. Ook ZZP’ers, uitzendkrachten, werkzoekenden en vrijwilligers kunnen eenvoudig gematched worden op ander werk. De slimme tool selecteert vooral op vaardigheden en competenties en brengt kandidaten snel in contact met bedrijven of organisaties waar in coronatijd extra werk is. Direct naar het platform: www.jobliebe.com

Nieuw 21 april

Starred – Free COVID-19 Employee Pulse Survey by Debra Corey

For weeks we’ve been asking ourselves how we can have a positive contribution to the crisis at hand. I’m very happy to announce that Debra Corey, best-selling author when it comes to Employee Engagement, teamed up with Starred to design a free special survey for the current health crisis, which can help companies understand the pain points in their organization and how to solve these.

We’ve decided to give away this survey and our software for free, with absolutely no catch or obligation. Working from home makes it harder for you to have a clear picture of your employees’ well-being, so hopefully, we can contribute to making this easier for you.

Nieuw 14 april

Planet Interim – gratis oproepen voor vrijwilligerswerk

Matchingplatform Planet Interim stelt haar site open voor het kosteloos plaatsen van oproepen voor vrijwilligerswerk en opdrachten in Zorg, Welzijn, Onderwijs en alle andere relevante vakgebieden en sectoren die getroffen worden door het Covid19 coronavirus.

Hoe? Plaats een oproep via deze link en gebruik als min. en max. tariefindicatie €25. Zet achter de functie-, project- of oproeptitel (vrijwillig) en wij zullen de indicatie op €0,- stellen. De oproep zal 7 dagen actief zijn en automatisch worden gematcht met 20.000 aangesloten professionals en worden gezien door nóg duizenden andere professionals die ons volgen via social media. Meer info.

{cta_arena kop=”Het laatste #HRTech nieuws in je inbox?” tekst=”Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws over #HRTech ontwikkelingen. Zo blijf je goed op de hoogte.” knop=”Nu inschrijven” link=”https://hrtechreview.us17.list-manage.com/subscribe/post?u=a3935ee4a0635aae9d9125d30&id=786c33c9b9″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif”}

Nieuw 10 april

Lepaya – gratis webinars effectief remote opleiden

We share McKinsey’s view that it is crucial to continue to develop people, also in crises-situations. But how to do so effectively? In a 1 hour, free webinar we show you the ins-and-outs of what is possible in virtual training, by combining the powerful Lepaya platform with tools like Zoom, Mural, etc. More sessions on april 15th and 21st

https://www.linkedin.com/posts/lepaya_webinar-the-possibilities-of-training-virtually-activity-6654378444228489216-X8_2

Nieuw 31 maart

AnalitiQs – gratis ‘corona check-in’ assessments

Weet jij hoe de medewerkers zich voelen? Met de aanhoudende Coronacrisis staan we allemaal voor een uitdagende tijd, waar ondernemers hun bedrijf en werknemers zo goed mogelijk doorheen willen loodsen. We helpen daar graag bij! We bieden een gratis check-in tool aan voor organisaties die een vinger aan de pols willen houden bij hun medewerkers. De tool bestaat uit een gratis survey met vijf vragen voor de medewerkers om bij ze in te checken. Én een online dashboard om de resultaten te monitoren. Heel eenvoudig dus!

Nieuw 30 maart

Connecting-Expertise – C+cares marktplaats gratis voor zorgsector

C caresDe marktplaats oplossing van CE is speciaal ingericht voor de zorgsector en daarin vrij van extra kosten gemaakt. Partners als AAAplus, Unique express medical en X-Care zijn aangehaakt voor het leveren van zorgprofessionals.

“We at Connecting-Expertise have a unique software platform that helps companies with the hiring and management of contingent workforce, in all kinds of sectors. To help as much as possible in this crisis, we decided to open up our platform for the health industry, completely for free. For every health institution who’s looking for help and for all the people who want to help in the health industry. We want to battle this virus altogether and give the health industry all tools necessary to do their jobs.” Meer info

Learned.io – onderzoek en e-book Talent Management bij thuiswerken

Hoe blijf je in deze tijden als manager en HR bezig met talent management? Bij Learned.io onderzoeken ze dat en schrijven er een e-book over. Help elkaar als HR professionals in deze uitdaging waar we allemaal mee moeten leren omgaan en leer van elkaar door mee te doen aan dit onderzoek.

NMBRS – de NOW- of ‘Corona wizard’

De gebruikers van NMBRS als salarisadminisitratie tool is er vanaf deze week de eerste versie van een speciale ‘corona wizard’ gebouwd, die vooral de kersverse regels rond de NOW, Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud, in een simpel stappenplan giet. Op 31 maart een webinar over deze nieuwe tool.

Nieuw 27 maart

Flex-Appeal – 3 maanden gratis voor retail + hospitality

Communicatie app Flex-Appeal is voor deze twee branches die zware klappen krijgen en voor bedrijven die nog wel open zijn nu 3 maanden gratis te proberen. Vooral in deze dynamische tijd is snelle communicatie essentieel en dan kan een app als deze daar goed bij helpen!

Brainnet – HR Horizon naar 22 september

Na het doorslaande succes van de eerste editie in 2019 organiseert Brainnet ook dit jaar weer het evenement HR Horizon voor HR en inkoopprofessionals. Maar door de toenemende onzekerheid omtrent de ontwikkelingen rondom het coronavirus heeft Brainnet besloten het evenement te verplaatsen naar 22 september 2020 in plaats van de eerstgenoemde datum van 18 juni.

Nieuw 26 maart

Effectory – COVID-19 Workforce Pulse

We hebben een speciaal gratis pulse onderzoek ontwikkeld voor de huidige Corona crisis: de Effectory COVID-19 Workforce Pulse. Nu alle, of tenminste een groot deel van jullie medewerkers én managers waarschijnlijk vanuit huis werken, is de grote vraag hoe je als organisatie toch optimaal productief kunt blijven.

Nieuw 24 maart

Adver-Online/HROffice – Gratis recruitment systeem met werken-bij pagina voor als je nu snel personeel nodig hebt

Het alles-in-een recruitment systeem, of ATS, van HROffice is tijdelijk gratis te gebruiken voor organisaties die snel en veel hulp kunnen gebruiken. Je krijgt daarbij ook de nieuwe ‘campaigns’ oplossing die het heel makkelijk maakt om effectief op de juiste kanalen vacatures te plaatsen en een werken-bij vacature pagina. Bernard Albada Jelgersma van HROffice zegt “Het vinden en werven van kandidaten nu het Corona Virus het land en de wereld op slot zet is geen eenvoudige opgave. Wij van Adver-Online/HROffice denken dan ook graag mee en bieden zo lang het nodig is onze software gratis aan.” Als je de vacatures en sollicitanten nog in spreadsheets bijhield is dit het perfecte moment om over te stappen naar volwaardig systeem dat thuis samenwerken met meerdere recruiters een stuk eenvoudiger maakt.

uButler – Coronaid.nl overzicht met hulp initiatieven

Deze ‘relocation’ assistent voor hulp bij het onboarden van expats heeft een platform opgezet om alle initiatieven die mensen en organisaties ontplooien te verzamelen en inzichtelijk te maken. Het zijn er nu al 71 en bevat allerlei categorieën, van natuurlijk restaurants en hotels tot sporten, zorginstellingen, eenzaamheids oplossingen, muziek en nog veel meer. 

Nieuw 23 maart

Kirkman Company – stelt online Collaboration Platform beschikbaar

Het is tijd voor transformatie, nu meer dan ooit. Transformeren doe je door co-creatie met je collega’s, klanten en partners. Alleen hoe kun je co-creëren nu we niet langer met elkaar om de tafel kunnen? Natuurlijk helpen video-chats en teamsites, maar een workshop laat zich daar toch moeilijk in vangen. Daarom stellen wij nu ons online Collaboration Platform ook voor jou beschikbaar.

Studytube – gratis #LearnTogether platform met trainingen voor thuiswerken en crisistijden

Online leerplatform ontsluit eigen content en die van anderen op een speciaal platform in deze crisistijden. Met video microlearnings en uitgebreide trainingen. Over ICT, HR, Communicatie, Financieel en natuurlijk Arbo & Veiligheid.

UNLEASH America cancelled

Na Londen dat deze week zou zijn is ook het UNLEASH America event van 12-13 mei afgeblazen. Daarmee blijft er dit jaar nog maar één UNLEASH in de agenda staan, voorlopig, op 20 en 21 oktober in Parijs. Als we corona de baas zijn tegen die tijd zijn wij er weer bij!

Nieuw 20 maart

Opleiders en trainers verenigen zich in e-Learning beats Corona

Wat doe je als je opeens geen lessen meer kunt geven als opleider, trainingsbureau of ZZP-er? Overweldigd door de stroom aan vragen die ze kregen, zijn vier Brabantse Learning & Development professionals met veel ervaring op het gebied van online leren afgelopen weekend spontaan begonnen hun kennis te delen. Alles gebeurt op niet commerciële basis om collega’s in de sector te helpen het hoofd boven water te houden en dankzij onafhankelijke kennis snel te kunnen laten innoveren. 

Sinds 14 maart is de website e-learning-beats-corona.nl in de lucht. In drie dagen tijd hebben al meer dan 500 trainers, opleiders, coaches, onderwijzers en leraren deelgenomen aan de gratis webinars die hen de weg wijzen in de online leerwereld.

Jeroen Krouwels, één van de initiatiefnemers: “De meest gestelde vraag is natuurlijk: hoe en waarmee kan ik mijn lessen online voortzetten? Maar ook bijvoorbeeld: hoe hou ik de aandacht erbij als we allemaal achter een scherm zitten? Op al die vragen geven we antwoorden via gratis webinars. We behandelen de technische kant, maar zeker ook de organisatorische en didactische kant. En we laten zien dat deze crisis ook kansen biedt, getuige bijvoorbeeld het bericht van ABN AMRO over de boost die deze crisis zal geven aan de e-learning sector”.

VIE People – gratis Q&A over de NOW, Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid

Het HR consultancy bureau VIE People was er al snel bij met deze crisis. Eind februari al publiceerden ze hun tips voor start-ups en scale-ups, hierna een eigen inspiratie pagina en nu een gratis Q&A over deze NOW voor ondernemers die in zwaar weer komen.

Deze informatie zal ook onder de HRTech en HR consultancy partijen zelf nodig zijn. Flink wat projecten worden stilgelegd, dus dit gaat natuurlijk ook ons raken.

Nieuw 19 maart

EKO – communicatie platform voor ‘non-desk workers’ tijdelijk gratis

Bij EKO kun je ook tijdelijk gratis gebruik maken van hun platform dat juist in bijvoorbeeld de zorg, onderwijs en logistiek erg handig kan zijn om iedereen via de mobiel op de hoogte te houden van allerlei informatie rond het virus, maar ook training kan bieden en direct met collega’s kan chatten.

Mobietrain – Online anti-corona training

Deze Belgische scale-up in mobiel leren, of trainen, heeft een gratis leer traject opgezet met de belangrijkste informatie over en tegen het virus.

Driessen Groep – Coronaklussen

Een website speciaal opgezet voor deze periode met waardevolle klussen aangeboden en in te vullen door mensen die nu opeens meer tijd hebben. Lees het verhaal achter dit nieuwe platform van CEO Jeroen Driessen op ZiPconomy. (dit platform heeft is inmiddels alweer gesloten)

Nieuw 18 maart:

Een optimistisch artikel van platform deskundige Martijn Arets bij ZiPconomy over hoe platformen ons door deze crisis heen kunnen helpen

Visiotalent – Live video interviews

Voor iedereen tot eind april gratis gebruik van deze tool Visiotalent, waarmee je tot 3 recruiters / collega’s een kandidaat kunt interviewen, via een live video verbinding.

#HR(Tech) Events

Het congres HRM in de Overheid is verplaatst naar 1 oktober. The Future Workforce van PiCompany/Gitp wordt ook uitgesteld, naar een nog te bepalen datum.

Good-Up – Corona Community Care platform voor vraag en aanbod

Scale-up Good-Up lanceert dit gratis platform zodat mensen elkaar kunnen helpen, vraag en aanbod bij elkaar brengen. Super!

MyCademy – gratis online leren voor alle thuiswerkers

MyCademy stelt tot en met eind juli haar leerplatform gratis ter beschikking vanwege het Coronavirus, zodat werknemers thuis up to date kunnen blijven. Sinds vorige week werken veel mensen, en soms complete bedrijven, plotseling thuis. Daarvoor bieden we ook gratis de training ‘Leidinggeven aan virtuele teams’ en 10% korting op alle andere e-learning trainingen om je goed op weg te helpen!

Verder zijn er in de E-learning Market Place 1.000+ trainingen beschikbaar van allerlei verschillende opleidingsaanbieders, met trainingen voor remote werken, management & leiderschap, persoonlijke ontwikkeling en vakinhoudelijke trainingen op het gebied van IT, Bouw en Techniek.

Recrout – recruitment platform gratis voor non-profit

We zien dat steeds meer organisaties totaal gestopt zijn met het voeren van face to face gesprekken, afnemen van assessment etc. We stellen ons matching platform GRATIS open voor alle non-profit instellingen om op afstand assessment te kunnen afnemen van kandidaten, te matchen op basis van persoonlijkheid en aan de hand daarvan via skype etc inhoudelijk alsnog een gesprek te kunnen voeren.  Via deze site kunnen non-profit instellingen gratis gebruik maken van onze diensten als zij ons via info@recrout.com laten weten dat zij een non-profit instelling zijn. Denk ziekenhuizen, zorginstellingen, opvangorganisaties, kinderopvang etc etc. Gebruik hierbij de Actiecode: “#HRTech tegen corona” op https://www.recrout.com/nl/business/#/

Voor profit instellingen bieden we aan om ons platform te gebruiken voor een zwaar gereduceerd tarief van € 250,- per maand inclusief assessments, ongeacht aantal vacatures etc. zodat recruiters ook op afstand gewoon nog kwalitatief hun werk kunnen blijven doen. Hopelijk kunnen we hiermee onze bescheiden bijdrage leveren aan de recruitment wereld in deze bizarre tijden!

Nieuw 17 maart

Trindle – communicatie tussen teams

Start-up Trindle, onderdeel van Payper, stelt haar medewerkerstevredenheid app gratis beschikbaar aan ALLE ondernemers in Nederland. “We zijn ons rot geschrokken, het is voor iedereen een onwerkelijke situatie. Voor de werkgever, maar ook voor thuiswerker. Je verliest contact met elkaar, dat is het ergste. We willen zelf een daad stellen. Onze online App Trindle stellen we gratis beschikbaar voor iedereen die ermee wil werken. Het is een klein gebaar, en wij hopen dat het iets bijdraagt. ” aldus Edwin Schaap, eigenaar Payper.

Corona gamePlay it Safe uit België – coronagame.be

Een gratis corona preventie game met de belangrijkste tips om veilig te blijven. Mike Ptacek zegt “Laten we samen de strijd aangaan met het Corona virus en speel nu het corona preventie game! Het is gratis, duurt maar 5 minuten en je zal veel bijleren. Voor jong en oud, student of werknemer. KAN JIJ 3 STERREN BEHALEN???”

CircleLytics – Problemen oplossen in online dialoog

Deze start-up biedt een online platform om in twee stappen complexe problemen op te lossen, zoals de Centrale OR van de Nationale Politie onlangs gebruikte. Maurik Dippel “CircleLytics biedt de tool zonder kosten aan aan kritische sectoren. Dialoog op afstand is cruciaal om problemen te identificeren en op te lossen; uiteraard niet het echte probleem, de corona, maar daardoor veroorzaakte problemen. Voor niet-kritische sectoren passen we de prijzen aan naar kostendekkend niveau gedurende 3 maanden, tot 1 juni. 

LinkedIn Learning –  effectief thuiswerken

LinkedIn heeft haar online trainingen om effectief individueel en samen te kunnen thuiswerken tijdelijk gratis beschikbaar gesteld, meer dan 13 uur aan video training, thuis te volgen natuurlijk.

Hire-me.io – recruitment voor vast of flex

Farid El Machaoud van Hire-me.io kan aan vitale diensten hun platform ook belangeloos ter beschikking stellen. Neem met hem contact op voor meer informatie.

Bekend 16 maart

Events online, uitgesteld of afgelast

Eén van de gevolgen is natuurlijk dat tal van events online gaan of worden uitgesteld of afgelast. Het Next Learning event van 7 april wordt waarschijnlijk uitgesteld tot september. De HRTech meetup van 31 maart wordt uitgesteld naar een nog te bepalen datum. Emerce Recruitment is uitgesteld naar 3 september, Frankwatching ‘digital transformation in the workforce‘ gaat naar 3 november en het HR Forum 2020 volgende week is volledig online te volgen 2 dagen lang. De boeklancering “Mis geen talent” van 26 maart is omgezet in een online webinar, hier inschrijven, met een paneldiscussie van voorlopers op het gebied van Total Talent Management. Ons eigen “Insight #HRTech Review Community Diner 5“, voor alle community leden, zullen we ook moeten gaan schuiven van 15 april naar later. En waarschijnlijk zullen er voor april en misschien wel mei nog meer moeten volgen. Zelfs Mendix World (low-code tool onder sommige #HRTech partijen) van 2-4 juni is al afgelast.

#HRTech aanbieders die een stap extra doen

Hieronder een overzicht met aanbieders van HRTech, of soms HR diensten, die een stap extra doen.

Part-Up – vind extra handen

Deze aanbieder heeft wendbaar organiseren als motto en dat is in deze tijden extra hard nodig. Laurens Walling zegt hierover het volgende “Vandaag schakelde ik in de crisismodus. Ziekenhuizen die hun werkzaamheden niet meer georganiseerd krijgen, benaderen ons vanmorgen om ons platform in te zetten om het werk toch gedaan te krijgen. Doordat er zoveel handen rondom de intensive care bedden nodig zijn, vallen er gaten op andere plekken.

Dit betekent dat het nodig is om zowel binnen de organisatie als over de organisatiegrenzen heen op zoek te gaan naar voldoende capaciteit om de zorg draaiend te houden. Uiteraard willen we hier graag aan bijdragen. Ons team heeft Part-up hier per direct voor beschikbaar gesteld. Het is fijn om in deze onwerkelijke grootste situatie toch concreet iets te kunnen doen”

CoronaNLCloudwatch – actueel overzicht Nederland

In de honger naar nieuws over het virus heeft Cloudwatch haar data analytics team aan het werk gezet om een overzicht te maken van de verspreiding van het virus in Nederland met een Power BI overzicht. In de real-time versie, zie link hieronder, is het overzicht helaas al iets ernstiger dan op dit plaatje van 3 dagen geleden. “Even though we at Cloudwatch continue work from our home offices, business is obviously not as usual…

However, times like these give the opportunity to work on a little side project. Bringing our data visualization skills together with current events, we did this live and interactive map of The Netherlands showing #covid19 cases per Dutch municipality: https://bit.ly/3cP3eB0

Driessen groep – Coronakrant

HR services organisatie Driessen maakt voor alle ondernemers in Nederland de Coronakrant met allerlei informatie voor ondernemers hoe om te gaan met deze situatie.

Recruit Robin – vind personeel/vrijwilliger

Deze start-up in recruitment opent hun platform voor zorginstellingen om vrijwilligers te zoeken. Oprichter Aron Schilder zegt “Namens Recruit Robin willen wij ook iets doen om elkaar te helpen. Daarom stellen wij ons platform gratis open voor alle zorginstellingen in Nederland die nu dringend personeel zoeken.

Daarbij geven we vrijwilligers/werkzoekenden de kans zich ook bij ons aan te melden. Wij zorgen dan dat ze vindbaar zijn voor deze instellingen. Aanmelden kan hier: https://www.hoodhero.nl/

VIE People – ondernemerstips

HR services partij VIE People heeft een plan van aanpak in vijf concrete actiepunten voor jou als organisatie om aan de slag te gaan, of verder te gaan.

The Share Council – alternatief op salarisbetaling

Deze start-up biedt, zoals de naam al doet vermoeden, een platform om eenvoudig van medewerkers aandeelhouders te maken. En dat kan in deze tijden handig zijn als je je personeel niet nu kunt betalen in geld, dan kun je ze in aandelen ‘betalen’ en direct meer eigenaarschap en commitment in je onderneming geven. Kijk hier de boodschap van oprichter Quintin Willemse.

Wie volgt?

Het zijn zware tijden en we moeten elkaar helpen. Niet alleen door je dienstverlening in de lucht te houden, maar ook door een stapje extra te doen. Wij hopen hier te helpen door een lijst met partijen te voorzien die organisaties daarbij kunnen helpen. Maar de lijst mag nog veel langer. Tips zijn welkom. En voor al die #HRTech partijen die nog geen stap extra doen, misschien kun je toch helpen. Ik denk aan:

  • Bij uitstek is de tijd voor ‘samenwerktools‘ om iets extra’s te doen. Tools waarmee je op afstand kunt samenwerken.
  • Opleidingstools die ‘wat te doen bij corona besmetting’, ‘hoe werk ik thuis’ en ‘samenwerken op afstand’ opleidingen aanbieden
  • Recruitment, matching en vooral talentpool oplossingen die out of the box kunnen zoeken naar vrijwilligers om de vitale diensten uit de brand te helpen
  • HR administratie en payroll leveranciers die helpen met de administratie van ‘niet standaard werknemers’ zodat wel iedereen toegang kan krijgen tot de basis diensten in je organisatie.

Of misschien nog wel andere partijen die toch een manier vinden om hun tool nu voor het goede doel in te zetten. Wacht niet te lang en help nu mee!

Geplaatst in Beheren, Implementeren, Innovatie | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Liveblog gesloten: 34 keer #HRTechTegenCorona

Vergeet Zoom en MS Teams, veilig videobellen met je eigen Jitsi server

HRTech Review online meetup

Gisteravond was de eerste online meetup van onze HRTech Review community. Wat we bespraken, daarover later meer. De tool die we gebruikten was ondanks alle ophef daaromheen de laatste tijd Zoom. Nu we niet alleen korte termijn langer verplicht moeten thuiswerken, maar ook lange termijn veel meer vrijwillig willen thuiswerken is het de hoogste tijd om de in allerijl in gebruik genomen videobel tools eens tegen het licht te houden en te zoeken naar een beter alternatief.

Gebruikersvriendelijkheid

Dit is voor eindgebruikers natuurlijk het belangrijkste criterium om voor welke tool dan ook te kiezen. Al voor de coronacrisis was Zoom in webinarland een veel gebruikte tool vanwege de eenvoudige installatie en gebruik. Voor webinars worden ook veel andere tools al aangeboden, zoals het Nederlandse Webinargeek en de grote wereldspelers als Webex en GoToWebinar. Toch was de snelle opkomst van Zoom juist vanwege die gebruiksvriendelijkheid in de webinarwereld ook de verklaring voor de vlucht die het Zoom gebruik nam in deze crisis.

Licentiekosten

Een tweede element dat voor software natuurlijk belangrijk is, zijn de kosten. En voor dit soort software zijn we gewend dat dit ‘gratis’ is, want ook met gratis tools als Whatsapp, Google Hangouts, Facetime en Skype (personal) kon je al videobellen. Ook hebben IBM en Cisco nu hun Webex tool tijdelijk gratis voor het onderwijs. Daarnaast hebben veel bedrijven en bijvoorbeeld het onderwijs een contract voor de kantoorsoftware met Microsoft en daarmee inclusief Skype voor Business of Microsoft Teams. Dus betalen voor videobel software lijkt niet nodig. Maar we weten ondertussen allemaal toch wel dat gratis vaak gelijk staat aan het delen van je persoonsgegevens en/of gebruik voor marketingdoeleinden…

Privacy

Tegenover een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid en lage kosten is privacy vaak een minder populair onderwerp. De AVG of GDPR wetgeving is rond dit onderwerp videobellen natuurlijk wel heel belangrijk. We kunnen wel voorzichtig zijn met het plaatsen van foto’s, zeker van kinderen, op social media, maar wat als onbevoegden makkelijk in je videocall terecht kunnen en hele gesprekken kunnen afluisteren of zelfs opnemen? Voor zakelijk gebruik of in het onderwijs is meer waakzaamheid nodig dan bij privé gebruik. En dan is er nog dat punt van het delen van jouw gegevens voor marketingdoeleinden.

Niet gek dus dat de AP, de Autoriteit Persoonsgegevens, vorige week kwam met een Keuzehulp privacy bij videobel-apps. De AP is in Nederland ook verantwoordelijk voor het toezicht op de uitvoering van de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. En om de vergelijking tussen de, voor zover wij weten, nu meest gebruikte platformen Microsoft Teams en Zoom te maken zien we daartussen eigenlijk heel weinig verschillen en zijn ze op privacy vlak even goed, of slecht. Ze hebben hierin allebei nog wel één groot nadeel. Teams verzamelt en deelt meer gegevens van je, zoals contactgegevens, en het koppelt productgegevens. Zoom verzamelde gegevens als de opnames van gesprekken of chat sessies op in de VS, buiten Europa! Vanwege de vele kritieken wereldwijd is Zoom wel heel snel aan het ontwikkelen geslagen en is het sinds 18 april toch ook mogelijk om data in Europa op te slaan en gaat de encryptie omhoog naar 256 bits. Maar toch, is er geen beter alternatief?

JitsiJe eigen Jitsi server

In de lijst van de AP vallen twee tools op die zowat alle punten op groen hebben staan, Nextcloud Talk en Jitsi. Beide zijn open source oplossingen en gebouwd door mensen die niet alleen functionaliteit, maar ook privacy hoog in het vaandel hebben staan. Beide zijn ook nog eens gratis!

Nextcloud is een ‘groupware’ oplossing dat kan dienst doen als eigen ‘private cloud’, met functionaliteiten als bestandopslag en -deling, agenda, mail en meer. En met de module Talk kan ook gebeld worden, met beeld. Deze module is relatief nieuw.

Jitsi Meet is een open source oplossing voor videobellen die sinds 2014 beschikbaar is voor groepsgesprekken tot 75 deelnemers.

En naast de AP is er nog een andere organisatie die privacy als hoogste goed hebben gesteld die advies geven over videobellen, Bits of Freedom. Al in maart gaven zij het advies om Jitsi te gebruiken voor groep videobellen en na vervolg onderzoek in april is dat niet veranderd. Een belangrijke reden voor deze keuze is niet alleen privacy, ook de gebruiksvriendelijkheid is goed. Juist omdat deze tool zo weinig van je wil weten is het niet eens nodig een plugin te downloaden en installeren, maar werkt het volledig in de browser. Deze korte handleiding toont hoe simpel het werkt.

Omdat Jitsi open source is hoef je ook niet de technologie (vooral de locatie) van de organisatie (de VS) te gebruiken maar kun je één van de vele Nederlandse Jitsi servers gebruiken voor privé doeleinden. Ook technologie onderzoeksinstelling Waag beveelt Jitsi aan als onderdeel van hun veilige ‘Public Stack’ en heeft een Jitsi server die je gratis kunt gebruiken. Voor werk doe je er het beste aan om gewoon één van de IT-ers te vragen zelf zo’n Jitsi server te installeren. Dan is alle data op je eigen netwerk veilig, je hebt geen AVG verwerkersovereenkomst met iemand nodig, en je kunt toch makkelijk met mensen buiten je eigen organisatie videobellen.

Geplaatst in Beheren, Branche, Selecteren | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Vergeet Zoom en MS Teams, veilig videobellen met je eigen Jitsi server

Korting Recruitment Tech Guide (tot 28 april) en Demo_Day 2020 wordt een online belevenis

1000x1000-cover-RTG-2020Recruitment Tech Guide 2020 met korting

De 2020 editie van de Recruitment Tech Guide is tot 28 april met €2,50 korting en zonder verzendkosten te verkrijgen in de webshop. De Recruitment Tech Guide 2020 is de tweede editie van het jaarmagazine over recruitmenttechnologie. Een 100 pagina’s tellend A5 boekwerk vol trends op het gebied van recruitmenttechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht met leveranciers van recruitment technologie in de Benelux.

Demo_Day 2020 online

Ook al vindt Demo_Day 2020 plaats als een online event, het event heeft nog steeds dezelfde ingrediënten: demo talks van leveranciers, tech talks van experts en de mogelijkheid om op de digitale demo spots demo’s te bekijken en in gesprek te gaan met leveranciers.

{cta_arena kop=”RecruitmentTech Demo_Day” tekst=”Bezoek op 11 juni online de RectruitmentTech Demo_Day en ontdek welke tools jouw recruitment & retentie van talent kunnen boosten.” knop=”Meer over het online event” link=”https://www.hrtechreview.nl/agenda/89/55-RecruitmentTech-Demo_Day-online” plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_ontmoeten%20150×150.gif”}

Byner, Hireslim en RecruitEverywhere winnaars Startup Pitch

Uit de vijf recruitmenttooling inzendingen voor de Startup Pitch van Recruitment Tech Demo_Day 2020 zijn Byner, Hireslim en RecruitEverywhere als winnaars uit de bus gekomen. Deze drie startups hebben een gratis spot gewonnen tijdens het event op 11 juni 2020.

Byner is een nieuw platform gebouwd op Salesforce voor de recruitment flex hoek voor contractmanagement en facturatie rond het inhuren van tijdelijke krachten. Hireslim is een innovatief chatgestuurd kandidaat-leveringsplatform voor het vinden van met name passieve kandidaten. Als je op zoek bent naar internationaal talent, geeft RecruitEverywhere je zicht waar in Europa je deze het beste kunt werven.

Lees hier meer over alle vijf partijen en de video met de pitch van alle start-ups.

Gratis én een Tech Box in de brievenbus

Deelname is gratis en wanneer je je uiterlijk 15 mei 2020 aanmeldt, ontvang je voorafgaand aan het event de Tech Box met daarin onder meer het event magazine, de Recruitment Tech Landscape 2020 en goodies van Demo_Day-partners en Recruitment Tech.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Korting Recruitment Tech Guide (tot 28 april) en Demo_Day 2020 wordt een online belevenis

Veilig, gezond en productief weer aan het werk met gebruik van reboarding app

Vrijwel alle organisaties zijn geraakt door de effecten van COVID-19. Ze zijn gedeeltelijk of geheel gesloten. Medewerkers brengen hun werktijd al wekenlang thuis door. Terugkeren naar de oude werksituatie zit er voorlopig niet meer in. Sterker nog: de anderhalve-meter-economie zal de komende jaren waarschijnlijk het nieuwe normaal zijn.

Werkgevers staan voor een grote uitdaging. Zonder goedgekeurd protocol door de overheid mogen bedrijven de deuren niet heropenen. Zo moeten er regels komen omtrent hygiëne en beschermingsmaatregelen op basis van de richtlijnen vanuit de overheid (RIVM, Ministerie van VWS en WHO). Wanneer medewerkers mogen terugkeren naar de werkplek, moeten zij kennismaken met de organisatie in nieuwe vorm en de nieuwe bedrijfsprotocollen.

Reboarding

Reboarding

Als specialist in het inwerken van medewerkers en het ontwikkelen van onboardingprogramma’s, zet Appical haar kennis in om bedrijven te ondersteunen bij het ‘herinwerken’ van medewerkers. Oftewel: het ‘reboarden’ van werknemers.

Het reboarding platform van Appical bevat verschillende functionaliteiten om medewerkers op efficiënte wijze te informeren over de nieuwe realiteit op de werkplek. In de app kunnen medewerkers op een interactieve wijze de verplichte protocollen op het gebied van veiligheids- en hygiënevoorschriften doorlopen in de vorm van video’s, quizzes en checklisten. 

“Het voordeel van deze app is dat medewerkers gemakkelijk en overal toegang krijgen tot relevante content,” aldus Peter Straatsma, CCO van Appical. “Je kunt op een schaalbare manier zo gericht mogelijk communiceren, zowel op bedrijfs- als afdelingsniveau.”

Bedrijven kunnen vervolgens de kennis van hun medewerkers meten en rapporteren. En kunnen daardoor aantonen dat hun medewerkers op de hoogte zijn én blijven van het volledige protocol. 

Om personeel weer snel productief te krijgen, staat een goede voorbereiding op hun terugkomst naar een veilige werkplek en het managen van verwachtingen centraal. De reboarding app bevat onder andere veel gestelde vragen en de mogelijkheid om te communiceren via de in-app chat. Ook is het in de applicatie mogelijk door middel van medewerkersonderzoek de resultaten te evalueren

{cta_arena kop=”Alle HRTech aanbieders op een rij” tekst=”Ben jij op zoek naar passenden en innovatieve #HRTech oplossingen? Gebruik dan onze HRTech Arena. Hierin vind je alle aanbieders per domein.” knop=”Bekijk de HRTech Arena” link=”/hrtech-arena” plaatje=”/uploads/Kennisbank/HRTech-Arena-150×150.png”}

Van MKB tot corporates

De reboarding app is ontwikkeld voor alle bedrijven die zijn geraakt door de effecten van COVID-19, waaronder bedrijven die gedeeltelijk of geheel gesloten zijn en zich voorbereiden op heropening na versoepeling van de landelijke maatregelen. Te denken valt aan meerdere grotere hotel- en retailketens, overheidsinstanties en bedrijven in de zakelijke dienstverlening. 

Appical is sinds 2012 specialist op het gebied van HR software en ontwikkelde eerder een onboarding platform, dat wordt gebruikt in meer dan 140 landen wereldwijd. Appical is ISO-gecertificeerd en bedient momenteel een klantenbestand van meer dan 300 bedrijven, zoals ASML, HP, Heineken, KLM, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Hilton, de Koninklijke Luchtmacht, NS en verschillende gemeentes. 

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Veilig, gezond en productief weer aan het werk met gebruik van reboarding app