Mark van Assema 14 september 2021 0 reacties Print Hoe Unilever werkenden flexibiliteit op de werkvloer biedt Het laatste dat je als manager of werkende moet willen is dat je in een “sleur” belandt. Dat werk als een verplichting voelt en dat je er geen plezier of uitdaging meer uithaalt. Een van de voorbeelden hoe je werkenden gemotiveerd kan houden én ze kans kan bieden door te groeien is de aanpak van Unilever. In een artikel op Business Insider wordt er dieper ingegaan op deze strategie en ook op de site van Unilever zelf lees je er meer over. Eerst intern werven voor projecten en gigs Met behulp van een intern systeem kunnen managers bij Unilever iedereen in de organisatie, waar ook ter wereld, om hulp vragen bij projecten. Nadat ze het project op een platform hebben geplaatst, krijgen ze aanvragen van collega’s die ongeveer 15-20% van hun tijd mogen besteden aan dit soort werk. Bij deze flexibele mobiliteitsprogramma’s snijdt het mes aan twee kanten. Mensen kunnen nieuwe delen van de organisatie verkennen, op verschillende manieren bijdragen en nieuwe vaardigheden en passies ontwikkelen. Maar ook Unilever profiteert, bijvoorbeeld qua productiviteit, betrokkenheid, en het intern ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Flexwerk is een centraal onderdeel van de talentmobiliteitsstrategie van de onderneming en het helpt Unilever ook om een beter inzicht te krijgen in de capaciteiten van haar werkenden. Flexwerk kan ook nuttig zijn bij het omscholen van mensen wier baan door automatisering kan verdwijnen. En zo hoef je voor een project niet meteen externe consultants en IT’ers in te huren. Photo by Mapbox on Unsplash Kansen bieden voor iedereen “Niet alleen vinden ze iemand die enthousiast is om het te doen, maar vaak merken ze ook dat ze iemand krijgen die een prachtig ander perspectief inbrengt dat ze in hun normale team niet zouden hebben gehad,” zegt Patrick Hull, vice president, toekomst van werk, bij Unilever, in het artikel. “Er is een enorm voordeel dat we capaciteit in de organisatie kunnen benutten door mensen uit verschillende functies en afdelingen, zelfs uit verschillende landen, te laten werken aan projecten binnen de organisatie”. 100% projectmatig werken Unilever heeft U-work geïntroduceerd om volledig projectmatig werken voor werkenden mogelijk te maken. Je hebt geen ‘gewone’ baan waarbij je meedraait in projecten, maar je wordt een soort interne project consultant die alleen maar projectmatig werkt. Dat betekent ook dat werkenden een fulltime arbeidscontract krijgen waarbij de volledige baan van de werkenden bestaat uit projectwerk binnen de organisatie. Leidinggevenden binnen de organisatie dachten aanvankelijk dacht dat bijvoorbeeld werkende ouders het meest geïnteresseerd zouden zijn in dit flexibele model, maar dat er inmiddels ook andere geïnteresseerden zijn, zoals deeltijdstudenten, mensen met een bijbaantje en mensen die met pensioen gaan. Talent Marketplace tooling Het platform dat Unilever gebruikt is Gloat. Andere grote bedrijven als Schneider Electric en ADP maken ook gebruik van Gloat, met als doel mobiliteit en flexibiliteit binnen de organisatie te promoten. Door naar mensen te kijken op basis van de skills die ze nu hebben in plaats van de functietitels die ze in het verleden hadden, beginnen functietitels en afdelingen bijna overbodig te lijken. Bedrijven kunnen veel meer onderling verbonden zijn en ook meer productiviteit uit hun mensen halen door ontwikkelen en delen van skills aan te moedigen. Het uitwisselen van kennis, ervaring en posities is bij Unilever overigens niet iets wat alleen voorbehouden is aan mensen met een lagere functies. Hull zelf nam een flex-baan aan om voor Unilever managers in China te gaan coachen, vertelt hij. “Toen die kans zich voordeed, dacht ik dat het voor mij een geweldige manier was om iets terug te doen”. {cta_arena kop=”Dossier: Talent Marketplace” tekst=”Alle relevante informatie rond het concept ‘De Talent Marketplace’: artikelen, aanbieders, debinars en onze Talent Marketplace experts.” knop=”Bekijk het dossier” link=”https://www.hrtechreview.nl/talentmarketplace” plaatje=”uploads/blogimages/2021/Dossier Talent Marketplace Nieuwsbrief.gif” ctaclass=”cta_dossier”} innovatie, Talent Marketplace Print Over de auteur Over Mark van Assema Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management. Bekijk alle berichten van Mark van Assema