Redactie 4 oktober 2021 0 reacties Print Hoe creëer je een effectieve interne mobiliteitsstrategie?Twee feiten uit een onderzoek van Smart Recruiters: 75 procent van de medewerkers die promotie maken blijven minimaal drie jaar bij de organisatie Organisaties die intern werven besparen circa zesduizend dollar per medewerker Investeer in de juiste digitale oplossingen Ruim twee op de vijf organisaties heeft echter geen duidelijke interne wervingsstrategie. Website Unleash sprak met enkele HR-leiders over hoe je een effectieve interne mobiliteitsstrategie creëert en welke rol technologie hierin kan spelen. Zo zegt HR-chef Kealey Chapman van bedrijf Oracle dat organisaties met een sterk personeelsbestand het best in staat zijn om te anticiperen op situaties. Maar om een goed personeelsbestand op te bouwen, moeten bedrijven volgens Kealey hun werkenden mogelijkheden bieden voor interne groei. “Organisaties die talent van hoge kwaliteit willen behouden en aan zich willen binden, moeten investeren in de juiste digitale oplossingen om tegemoet te komen aan de loopbaanontwikkeling en leerbehoeften van deze gemotiveerde werkenden, of ze lopen het risico hen na een korte cyclus te verliezen”, zegt ze in een interview op Unleash. Als voorbeelden noemt ze cloudoplossingen en op kunstmatige intelligentie gebaseerde software die een actueel beeld kunnen geven van de vaardigheden van hun werkenden. “Het geeft de mogelijkheid om de vaardigheden van werkenden te vergelijken met hun carrièreaspiraties om gepersonaliseerde trainingsaanbevelingen te kunnen doen”. Een andere nuttige technologie voor bedrijven die hun werkenden willen opleiden en functies intern willen laten invullen, is een op maat gemaakt talentportaal, zegt Chapman. Volgens haar kunnen werkenden zo hun vaardigheden ontwikkelen en zoeken naar beschikbare functies binnen de organisatie. Maar ze zijn ook handig voor werkgevers, omdat ze inzicht bieden in de beschikbare interne expertise. “En interactieve dashboards en rapportagetools kunnen individuele prestaties bijhouden, hiaten in teamkennis blootleggen en leiderschapsdiscussies over toekomstige risico’s en pijplijnontwikkeling sturen”, betoogt ze. “Het kost tijd om een cultuur van interne mobiliteit te bevorderen. […] Uiteindelijk is de investering die je nu doet in je medewerkers een directe investering in het toekomstige succes van je organisatie.” Technologie gebruiken voor interne mobiliteit Volgens Olga Kuraksa, vice-president workforce and delivery operations bij Ciklum, moet technologie de strategie en communicatie ondersteunen. Interne mobiliteitsoplossingen die bedrijven gebruiken, zullen afhangen van de omvang en het potentieel van hun organisatie. “Je kunt een begin maken door een eenvoudig webformulier te bedenken voor de werkenden, waarin je ze vraagt aan te geven of ze willen deelnemen aan het interne mobiliteitsprogramma. Een gevorderd niveau zou zijn om niet alleen een speciaal gedeelte van je interne portal te hebben, maar misschien ook een geavanceerd LMS-systeem dat je collega’s helpt het meest geschikte loopbaantraject te vinden, suggesties te doen om vaardigheden te upgraden en leermateriaal om te bestuderen”, zegt ze. Maar zelfs als bedrijven zwaar investeren in technologie om een interne mobiliteitsstrategie te leveren, zal deze volgens Kuraksa niet goed functioneren tenzij werkenden zich bewust zijn van deze mogelijkheden en graag hun ontwikkeling voortzetten bij een bestaande werkgever. “Managers en teamleiders moeten speciale aandacht besteden aan het onder de aandacht brengen van deze mogelijkheden als ze de beste kans willen hebben om een nieuwe generatie leiders voor het bedrijf van binnenuit te laten groeien”, zegt Kuraksa. Onvoldoende zichtbaarheid is volgens haar een valkuil. Organisaties kunnen dit probleem eenvoudig kunnen oplossen door gebruik te maken van interne communicatiekanalen, of het nu gaat om het versturen van regelmatige e-mails met een lijst van actuele vacatures, het plaatsen van vacatures op social media-platforms, of het vragen van managers om hun teamleden op de hoogte te brengen van nieuwe vacatures in het bedrijf. “Bij Ciklum zorgen we er niet alleen voor dat onze specialisten op de hoogte zijn van ons interne mobiliteitsprogramma, maar zorgen we er ook voor dat succesverhalen worden gedeeld, samen met inspirerende video’s. We hebben gemerkt dat het zien van het succes van je collega’s motiverender kan zijn dan een simpele lijst met mogelijkheden”. {cta_arena kop=”Dossier: Talent Marketplace” tekst=”Alle relevante informatie rond het concept ‘De Talent Marketplace’: artikelen, aanbieders, debinars en onze Talent Marketplace experts.” knop=”Bekijk het dossier” link=”https://www.hrtechreview.nl/talentmarketplace” plaatje=”uploads/blogimages/2021/Dossier Talent Marketplace Nieuwsbrief.gif” ctaclass=”cta_dossier”} Futureproofing the workforce De Britse bankgigant NatWest is een van de vele organisaties die technologische oplossingen gebruiken om waar het bestaande werkenden kan bijscholen en om uiteindelijk het personeelsbestand toekomstbestendig kan maken. Zo is het een samenwerking aangegaan met het AI-analytics platform Faethm om een strategisch werkplekplanningsprogramma te ontwikkelen. Elaine Vaile, groepshoofd leiderschap, talent en toekomst van werk bij NatWest, zegt: “Het programma stelt ons in staat om ons bestaande personeelsbestand te analyseren en te identificeren hoe bepaalde data-georiënteerde rollen die we nu hebben, waaronder data engineers en data scientists, zullen worden beïnvloed door automatiserende technologieën. Dit heeft ons direct inzicht gegeven in welke capaciteiten en vaardigheden van belang zijn voor onze toekomstige groei, en waar we tekorten aan vaardigheden hebben die moeten worden aangepakt. Wat het zo spannend maakt, is dat het fundamenteel verandert hoe we als bedrijf tegen vaardigheden en banen aankijken.” Volgens Vaile is NatWest nu in staat om leerinterventies te ontwikkelen die werkenden helpen hun expertise uit te breiden en vaardigheden te integreren die in de toekomst nodig zijn. Daarnaast heeft de bank veranderingen doorgevoerd in haar wervingsprogramma om “bestaande, gewaardeerde werkenden te behouden en tegelijkertijd talent aan boord te halen met de aanvullende vaardigheden die we nodig hebben om aan onze ambities te voldoen”. Lees ook: How employers can use HRTech to develop an internal mobility program {cta_arena kop=”Tools voor Talent Management” tekst=”Ben jij op zoek naar innovatieve HRTech oplossingen rond Talent Management? In de aanbiedersgids vind je alle informatie op een rijtje.” knop=”Bekijk en vergelijk de aanbieders” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=aanbieders&arena=1&submit_form=Zoek&fmodules%5B%5D=15&fmodules%5B%5D=9&fmodules%5B%5D=10&fmodules%5B%5D=11&fmodules%5B%5D=16&fmodules%5B%5D=5″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_gidszoeken%20150.gif” ctaclass=”cta_aanbieder”} innovatie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie