Maandelijkse archieven: januari 2022

Talentmarktplaatsen: de ontwikkeling en evolutie volgens Bersin

Talentmarktplaatsen de ontwikkeling en evolutie volgens Bersin

Om intern talent te ontwikkelen, te behouden en door te laten stromen maken organisaties in toenemende mate gebruikt van HRTech die Talent Marketplace wordt genoemd. In een blog op zijn website zet HR Tech-expert Josh Bersin de laatste ontwikkelingen rondom dit specifieke gebied uiteen.

Bersin noemt de nieuwe Talent Marketplace “een uniek en speciaal HR-platform dat werkenden in staat stelt interne functies, projecten en mentoren te vinden zonder daarvoor naar hun baas te hoeven gaan”. Met een dergelijk platform wordt er een plaats gecreëerd waar werkenden centraal staan en zij hun aspiraties kunnen vervullen.

Steeds meer marktplaatsen

Om de vraag naar dergelijke tools te kunnen beantwoorden, springen steeds meer leveranciers in dergelijke marktplaatsen. De pioniers van deze markt zijn Gloat en Fuel50, die elk meer dan een miljoen gebruikers hebben op hun platformen, maar ook Workday (dat is verbonden met de Workday Career Hub), Eightfold (verbonden met zijn Talent Intelligence-platform), Hitch, iCims, Oracle, PeopleFluent, en de nieuwe Opportunity Marketplace van SAP. En ook leveranciers als Degreed, Cornerstone, Phenom, en vele anderen springen in de markt.

Functies Talent Marketplace

De systemen die deze organisaties aanbieden beginnen vaak als programma’s voor persoonlijke carrièreplanning. Vaak wordt het daarna doorontwikkeld tot een tool voor interne mobiliteit, waarna het ook wordt gebruikt om gig work te ondersteunen, kleine klussen voor collega’s. Die kleine klussen zijn ook een manier voor managers om nieuwe mensen voor later te vinden. Sommige organisaties zien de Talent Marketplace als een goede manier om flexibel werken te bevorderen, en weer andere organisaties gebruiken het als een diversiteitsplatform. Zeker nu steeds meer HR-afdelingen bezig zijn een hybride werkstrategie te ontwerpen, en banen in projecten veranderen, worden deze marktplaatsen belangrijker doordat je er werken in teams mee kan stimuleren.

Juiste tools aanbieden

Hoewel dus steeds meer tech-leveranciers dit ontwikkelen, liggen de twee leiders (Gloat en Fuel50) nog steeds ver voor, zegt Bersin, want de juiste tools aanbieden is moeilijker dan het lijkt. Waarom?

  • Het Talent Marketplace-platform maakt gebruik van een skilss-database, wat betekent dat het de skills van elke werkende moet herkennen, analyseren en verwerken. Uitstekende kunstmatige intelligentie (AI) en algoritmes zijn hier dus belangrijk.
  • Het Talent Marketplace platform moet een aantrekkelijke, toegankelijke gebruikersinterface hebben voor werkenden, managers, HR professionals en recruiters.
  • Het Talent Marketplace-systeem heeft geavanceerde analytics nodig. Zodra je het aanzet wil je weten welke mobiliteit er plaatsvindt, naar welke rollen veel vraag is, en hoe mensen “trending” zijn vanwege hun persoonlijke reputatie en groei.
  • Via het Talent Marketplace platform moeten werkenden hun skills kunnen ontwikkelen. De platformen sluiten daarvoor aan op je tools voor training en loopbaanontwikkeling, dus ze moeten goed technisch te integreren zijn.

Nieuwe hoekstenen HR-wereld

In zijn artikel sluit Josh Bersin af door te zeggen dat deze marktplaatsen nog maar net ontwikkeld worden, maar de potentie hebben uit te groeien tot nieuwe hoekstenen van de HR-wereld. “Naarmate deze systemen groeien, zullen bedrijven ze elke dag voor meer gaan gebruiken”, schrijft hij. De komende jaren wordt het spannend om te zien met welke nieuwe onderdelen de leidende leveranciers komen.

Geplaatst in Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Talentmarktplaatsen: de ontwikkeling en evolutie volgens Bersin

Je baas managen: hoe doe je dat?

Je baas managen hoe doe je dat

Vaardigheden om de mensen die onder je werken te managen, zijn er genoeg. Tenminste, als je alle workshops en leiderschapstrainingen moet geloven. Maar wie leert je hoe je effectief met je manager om moet gaan? In dit artikel op The Staffing Stream wordt gekeken naar verschillende manieren om dit effectief te doen. De dynamiek die je probeert te creëren als je leidinggeeft, moet namelijk gericht zijn op het verbeteren van de prestaties van de hele organisatie, niet alleen die van jou en je team.

Stap 1, de persoon achter de baas

Om ervoor te zorgen dat je de hele organisatie ondersteunt, om zowel naar beneden als naar boven te managen en zo alle relaties zo goed mogelijk te houden, zijn er drie trefzekere strategieën. Voordat we naar die tactieken gaan kijken, moet je jezelf een paar vragen stellen. Allereerst over je manager zelf: je moet hem of haar leren kennen. Wat voor soort cultuur creëert hij of zij? Hoe bepaalt hij of zij de toon, het tempo en de norm? Probeer eerst een objectief beeld te vormen.

Vervolgens moet je kijken welke signalen je manager je geeft over zijn of haar verwachtingen van jou. Iedere manager zal je vertellen dat hij of zij uitdagende en innovatieve mensen wil. Maar de realiteit is dat er genoeg bazen zijn die niet graag uitgedaagd worden en slecht tegen kritiek kunnen; in plaats daarvan voelen ze zich aangetrokken tot mensen die hun eigen grootsheid bevestigen. Welke van de twee heb jij? De antwoorden op deze vragen zijn de sleutel als je wilt weten hoe je de relatie met je manager moet vormgeven.


HRTech voor het managen van je baas

Er zijn vooral twee effectieve manieren om die feedback naar boven te geven via tooling. Uiteraard moet er wel eerst zo’n feedbackcultuur/-mogelijkheid zijn. Je kunt met de meeste performance management tools, zoals met 360 graden feedback ook je baas feedback geven. Daarnaast zijn er employee engagement survey’s, ook wel MTO, Medewerker Tevredenheid Onderzoek. Daarin zijn vaak ook vragen over het management ingebouwd. Wat er met al die feedback naar boven wordt gedaan, is natuurlijk per organisatie verschillend, een goeie vraag voor tijdens het sollicitatiegesprek.”

Dan de drie strategieën:

  1. Doe je werk. Dit is het belangrijkste dat je kunt doen. Dat heeft in basis niets te maken met je manager en veel meer met wat jij doet om bepaalde resultaten te bereiken. Output leveren is een eerste vereiste voor een goede relatie met je manager. Je doel daarin moet zijn om de sterke punten van je manager te benutten en alle hulp te aanvaarden die hij of zij bereid is te geven om de prestaties van jou en je team te verbeteren.
  2. Bekijk de wereld vanuit het perspectief van je manager. Je doel is om de machtsdynamiek te doorbreken en de relatie op een gelijkwaardiger basis te plaatsen – om een betrouwbare adviseur te worden. Denk na over hoe je waarde kunt toevoegen aan je manager met je kennis, capaciteiten en de middelen die je tot je beschikking hebt. Het betekent dat je jezelf altijd moet afvragen: “Wat kan ik vanuit mijn positie doen om ook de positie van mijn manager te verbeteren en de organisatie als geheel te optimaliseren?”
  3. Als je scherpzinnig bent in je kennis van de bedrijfsstrategie en hoe je team daarin past, kan dat veel vruchtbare gesprekken met je manager opleveren. Je team kan daarin ook waardevolle informatie leveren uit de organisatie die relevant is voor je manager. Het is veel beter om een betrouwbare adviseur te zijn dan een werkpaard. Maar vergeet niet dat je dit alleen kunt doen als je eerst je eigen verantwoordelijkheden nakomt.

Deze drie strategieën zijn niet alleen fundamenteel voor leidinggeven, ze positioneren je ook als een uitmuntende leider en geven je een grote rol in het talent- en opvolgingsproces van je organisatie. Uiteindelijk moet je je team zó goed leiden dat je manager daarin geen rol meer speelt. En dát is hoe je resultaten behaalt.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Je baas managen: hoe doe je dat?

Visma ook in boekhoudsoftware voor zzp’ers door overname Rompslomp.nl

Visma ook in boekhoudsoftware voor zzp’ers door overname Rompslomp.nl

Rompslomp.nl

Rompslomp.nl is in 2015 opgericht door twee jonge ondernemers, Jaap van der Meer en Niels Koning. Ze hadden vanuit hun eigen ondernemerschap behoefte aan een eenvoudig boekhoudpakket. Vanuit die gedachte ontwikkelden zij Rompslomp.nl, dat bij uitstek geschikt is voor freelancers/zzp’ers. De software wordt in eigen huis (door)ontwikkeld. Rompslomp.nl wordt nu onderdeel van Visma Software, maar blijft onder de eigen naam en met het huidige team opereren als zelfstandig onderdeel van Visma Software BV.

Andere recente overnames

Deze overname is de laatste in een hele rij overnames. Dochter Visma Idella, gespecialiseerd in software voor beleggings- en pensioenadministraties en (pensioen) uitkeringen nam in januari 2022 pensioencommunicatie-specialist ActuIT over. Eerder nam de Noorse softwaregroep Visma ook RAET en Nmbrs over, twee aanbieders van salarisverwerking en HR administratie. RAET richt zich vooral op de grootzakelijke markt en publieke sector en Nmbrs is juist sterk in de kleinzakelijke en accountancy-markt voor salarisverwerking en HR administratie. Met Rompslomp.nl hebben ze nu ook een aanbieder voor éénpitters. Ook de ‘suite’ speler HR2Day en de verzuimspecialist Dotweb werden al aan het Visma-concern toegevoegd. Daarnaast nam Visma ook performance management specialist Dialog over. Daaruit blijkt eens te meer dat Visma kiest voor Nederland als strategische groeimarkt buiten Scandinavië.

Eigen developers

Richard Scheper, Managing Director van Visma Software BV, is verheugd over de toevoeging van Rompslomp.nl aan Visma’s portfolio: “Een toegankelijke online boekhoudoplossing voor freelancers en zzp’ers is een mooie aanvulling op ons aanbod van financiële software. Hierdoor kunnen we echt elke organisatie, van éénpitter tot grootzakelijk, een perfect passende oplossing bieden. Er zit een heel goed team bij Rompslomp.nl, met eigen developers, ik verheug me dan ook op de samenwerking.”

Boekhouden aangenaam maken

Jaap van der Meer en Niels Koning, oprichters van Rompslomp.nl: “Wij hadden de missie om boekhouden zo aangenaam mogelijk te maken voor kleine ondernemers. Inmiddels wordt ons pakket door tienduizenden ondernemers gebruikt, we zijn dan ook supertrots op de software en het team zoals het nu staat. Door de krachten te bundelen met Visma Software kan Rompslomp.nl nog harder doorontwikkelen en de missie om boekhouden aangenaam te maken voortzetten.”

Ondernemersmentaliteit

John Reynders, Area Director Visma Benelux: “Een organisatie als Rompslomp.nl, met de gelijknamige software, past heel goed in de Visma-familie. Het vooruitstrevende en de ondernemersmentaliteit zit sterk in hun dna. Naast het succes dat deze enthousiaste club met hun cloudsoftware bereikt heeft op de markt van zzp’ers, zijn dat essentiële aspecten waar we naar kijken bij nieuwe leden van de Visma-familie.”

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Visma ook in boekhoudsoftware voor zzp’ers door overname Rompslomp.nl

Meer employment screenings, ondanks krappe arbeidsmarkt

In de afgelopen twee jaar noteerde Validata Group een stijging van 61 procent in het totale aantal screenings in Nederland. De procentuele stijging van het aantal screenings was in het afgelopen jaar het hoogste in de logistieke sector. In de financiële sector worden op dit moment de meeste screenings uitgevoerd.

Thuiswerken vergroot behoefte aan screenings

“Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de problemen die werkgevers ondervinden om vacatures te vervullen, verwacht je dat het screenen van kandidaten wat vaker achterwege wordt gelaten”, zegt Harm Voogt, CEO bij Validata. “Het tegenovergesteld blijkt waar, het aantal screenings neemt namelijk alleen maar toe en het thuiswerken blijkt hierop van grote invloed.”

“Werkgevers hebben over het algemeen namelijk minder contact en minder zicht op de werkactiviteiten van werknemers. Wanneer zij de bevestiging willen dat zij de juiste kandidaat kiezen is een screening de uitweg.” Denk hierbij aan screenings of de werknemer wel de juiste diploma’s op zak heeft en geen grote financiële schulden heeft, de werkervaring correct is opgegeven en of de werknemer een strafrechtelijk verleden heeft.

Financiële en zakelijke sector koploper

De financiële sector is de afgelopen drie jaar koploper wat betreft het absolute aantal screenings. In het afgelopen jaar nam dit totaal nog eens toe met ruim 28 procent. Ook in de sector voor zakelijke dienstverlening zijn screenings aan de orde van de dag en neemt het aantal nog altijd toe. Het aantal uitgevoerde screenings bij zakelijke dienstverleners verdubbelde bijna in de afgelopen twee jaar.

Voogt: “Juridisering van de zakelijke sectoren zorgt ervoor dat organisaties risicomanagement steeds hoger op de agenda hebben staan dan voorheen. En hier is employment screening een belangrijk onderdeel van.”

Screenings in software- en telecomsector verviervoudigd

Ook in de software- en telecom sector is sprake van een flinke stijging, namelijk een verviervoudiging van het aantal sinds twee jaar geleden. Voogt: “Met name in de software-sector komt personeel vaak in aanraking met gevoelige informatie, zoals een developer die toegang heeft tot de database van een onderneming. Een screening is dan gebruikelijk om je ervan te vergewissen dat een kandidaat integer is en mogelijk in het verleden niet eerder een misstap heeft begaan.”

Online bestellingen zorgen voor piek

De absolute aanvoerder van de lijst is de logistieksector, waar het aantal aanvragen in het afgelopen jaar meer dan vervijfvoudigd is. Ten opzichte van 2019 is zelfs sprake van een toename van 450 procent. Voogt: “De stijging is een direct gevolg van de pandemie. Door het thuiswerken en het sluiten van de niet-essentiële winkels is het aantal online bestellingen toegenomen. Die pakketten moeten bezorgd worden, dus de vraag naar personeel in die sector is dan ook drastisch toegenomen.“

Personeelstekort in zorg leidt tot kleine daling

Niet in alle sectoren is sprake van een stijging van het aantal screenings. In de zorgsector is het aantal ten opzichte van twee jaar geleden met bijna acht procent gedaald. “De afname in de zorgsector heeft mogelijk te maken met het nijpende tekort aan personeel. De sector staat onder grote druk en screenings voor banen waar dit niet noodzakelijk is, worden hierdoor uitgesteld. De sollicitanten voor banen waarbij een screening wel verplicht is, hebben logischerwijs wel een screening gehad”, stelt Voogt.

Daling in horeca en hospitality

Ook in de horeca- en hospitality sector is sprake van een daling van het aantal screenings. In het afgelopen jaar halveerde de hoeveelheid screenings zelfs, ten opzichte van twee jaar geleden is sprake van een afname van dertig procent. “De horeca kreeg in de afgelopen twee jaar natuurlijk flinke klappen te verduren. De gedwongen sluiting van veel ondernemingen maakte dat een stuk minder personeel is aangenomen, wat leidt tot een daling in het aantal aanvragen”, zegt Voogt.

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Meer employment screenings, ondanks krappe arbeidsmarkt

Dé vijf #HRTech trends voor 2022

Dé vijf HRTech trends voor 2022

Door de aanhoudende pandemie wordt dit jaar geen jaar van volle kracht vooruit. Ook in de HRTech software- en implementatiehoek speelt de arbeidsmarktkrapte voor ontwikkelaars en consultants een rol. Ik kom tot de volgende lijst met vijf #HRTech trends voor 2022.

 

1 – Skills management wordt de nieuwe HRTech taal

De belangrijkste trend voor alle HRTech leveranciers is de opkomst van skills als ‘de Haarlemmer olie’. Het is ook de enige kans om complexiteit te omarmen, zie punt 1 van Tom Haak. In werkelijk alle domeinen van de HRTech Arena moeten leveranciers bezig zijn met integreren van skills management in hun tools. Niet alleen in recruitment voor het matchen en testen op skills, maar in de hele HR-keten,  met als het goed is Analytics en Strategische Personeelsplanning voorop. Daar bepaal je de skills van nu en de nabije toekomst en ga je plannen hoe je die skills in huis krijgt en houdt, of juist kwijt raakt.

Maar ook arbeidsvoorwaarden, performance management en salarissen mogen gekoppeld worden aan skills die iemand heeft of ontwikkelt. Uiteraard moet alles rond Learning & Development in basis gaan over het ontwikkelen van skills. Zelfs bij Employer Branding gaat het naast de cultuur vooral ook over de skills die je kunt gebruiken en leren bij de organisatie. De kers op taart is hier de toename van interne mobiliteit via Talent Marketplaces die op skills drijven. Haast een noodzaak in deze krappe arbeidsmarkt.

2 – In recruitment gaat alle aandacht naar vind-tools via zoveel mogelijk kanalen

Dat brengt ons op de tweede trend. Door die krappe arbeidsmarkt zal de focus dit jaar binnen recruitment niet liggen aan de kant van selecteren en matching, ook al is daar heel veel nieuwe tooling beschikbaar. Het gaat vooral om het zoeken en vinden van mensen. Als ze eenmaal gevonden zijn, kan het selecteren ook nog wel op de huidige manier.

Dus zoektools om het internet en social media, vooral LinkedIn, af te struinen, krijgen prioriteit. En alle registers, kanalen in recruitment, moeten worden opengetrokken. Hierin wordt ook dat ‘Ecosysteem’ concreet dat Haak en Bersin benoemen. Een boost dit jaar dus ook aan Total Talent Acquisition, waarbij de contractvorm niet meer uitmaakt, en iedereen welkom is. Ook wel ‘the end of the employee’, volgens Tom Haak. Dus ook consultants, freelancers, uitzendkrachten, vluchtelingen, gepensioneerden, vrijwilligers, mensen uit het buitenland hierheen halen of geheel remote laten werken. En dit veroorzaakt een boost aan Diversiteit, verplicht, want je hebt niet de luxe om ‘meer van dezelfde’ binnen te halen. Het maakt niet uit wie ze zijn en waar ze zitten, als je ze maar vindt.

3 – Hybride of geheel remote kan niet zonder tooling

Geen trendwatcher twijfelt eraan dat hybride werken de nieuwe standaard wordt. Organisaties die mensen fulltime op kantoor verwachten, gaan in deze krappe arbeidsmarkt niemand vinden. Sommige organisaties, en zeker sommige rollen, zullen zelfs geheel remote worden.

Dus niet alleen in recruitment heeft dat impact op waar je gaat zoeken, maar de rest van de HR-functie moet deze vorm van werken ook ondersteunen. De basistechniek voor remote werken zal IT wel oppakken, maar HR moet op haar terrein tooling hebben die het mogelijk maakt werkenden die vanuit andere landen werken te betalen. ‘Aanwezigheid’ als concept moet optioneel worden in tools (en processen) voor workforce planning, betrokkenheid / engagement, teamwork, beoordelingen, en learning & development zal nog meer online moeten zijn. De toegevoegde waarde van fysiek bij elkaar komen mag niet van tafel, dus ook voor HRTech geldt dat hybride de standaard moet worden.

4 – Coaching en mentoring voor iedereen

Zowel hybride en remote werken, met de werk-privébalans als aandachtspunt, als de pandemie, zorgen voor de trend om met mentale gezondheid aan de slag te gaan. Dat kan deels met trainingen en cursussen, maar zit vooral in persoonlijke begeleiding. 2022 wordt het jaar voor de doorbraak van de nieuwe coaching- en mentoringtools, want zonder tools is coaching voor alle werkenden veel te arbeidsintensief. De afgelopen 2 jaar zijn een aantal nieuwe spelers de internationale markt opgekomen en dit jaar zullen die tools veel aandacht krijgen van HR. Dat is alleen wel een beetje in tegenspraak met de volgende, laatste trend.

5 – Het jaar van rationalisatie van het HRTech landschap

De groei van nieuwe HRTech tools die organisaties implementeerden, is over de piek heen. Er zijn vorig jaar ook minder tools bijgekomen in onze HRTech Arena dan in de jaren ervoor. Tussen de 4 trends hiervoor staat alleen coaching als nieuwe tooling genoemd, verder gaat het vooral om een verdieping en beter gebruik van bestaande tools.

Die implementatie kan ook niet veel verder groeien, want HR wordt met de neus op de feiten gedrukt door de organisatie. Hoe kun je in deze stressvolle tijd van corona als HR werken aan ‘wellbeing’ van mensen, als je eigen HR tools (en processen) de mensen vooral stress opleveren?

Er zijn HR tools voor van alles en nog wat, vaak niet met elkaar gekoppeld dus het invoeren van gegevens is dubbel werk, en mensen vinden door de bomen de juiste tool niet meer. Als ze er dan eenmaal inzitten, werkt de tool (en het proces) maar matig, want niet vergevingsgezind, zie Tom Haak, en vooral niet goed ingericht door de weinig ‘tech savyy’ HR mensen, zie AIHR, met ‘HR Tech for good’.

Het wordt dus een jaar waarin HR architecten bij grote organisaties, en HR professionals zelf in kleinere organisaties het landschap aan tools gaan rationaliseren. Met sommige tools zal worden gestopt, andere tools worden slimmer aan elkaar gekoppeld. Vooral wordt vaker de vraag gesteld of bij nieuwe wensen niet de bestaande tools die wens al kunnen vervullen, in plaats van weer een nieuwe tool binnen brengen.

Let op hackers

Naast deze trends zie ik ook nog een groot risico voor dit jaar, niet alleen voor HRTech, maar voor alle tech, en dat zijn hackers. Het is wachten op de dag dat alle salarisgegevens van een multinational op een digitale straat ligt. Of dat alle adres- en contactgegevens gestolen en verkocht worden aan de concurrent. En dan is er in deze hoek van privacy en security nog het risico op een AVG controle van al je HRTech tools, heb je die op orde? Helaas wordt dit pas een trend om iets aan te doen als het een paar keer goed fout is gegaan.

Een tussenjaar dus voor HRTech

Samengevat zie ik dat 2022 een tussenjaar wordt voor HRTech. Ook door de aanhoudende coronapandemie gaat innovatie op een lager pitje, wat ook goed is voor bezinning op alle HRTech die er al in huis is. Het is vooral zaak om mensen te vinden in de krappe arbeidsmarkt met reeds beschikbare recruitmenttools. En praktisch alle partijen zijn bezig met skills management, daarvoor hoef je niet naar een nieuwe tool te kijken.

Geplaatst in Beheren | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Dé vijf #HRTech trends voor 2022