Redactie 27 januari 2022 0 reacties Print Talentmarktplaatsen: de ontwikkeling en evolutie volgens Bersin Om intern talent te ontwikkelen, te behouden en door te laten stromen maken organisaties in toenemende mate gebruikt van HRTech die Talent Marketplace wordt genoemd. In een blog op zijn website zet HR Tech-expert Josh Bersin de laatste ontwikkelingen rondom dit specifieke gebied uiteen. Bersin noemt de nieuwe Talent Marketplace “een uniek en speciaal HR-platform dat werkenden in staat stelt interne functies, projecten en mentoren te vinden zonder daarvoor naar hun baas te hoeven gaan”. Met een dergelijk platform wordt er een plaats gecreëerd waar werkenden centraal staan en zij hun aspiraties kunnen vervullen. Steeds meer marktplaatsen Om de vraag naar dergelijke tools te kunnen beantwoorden, springen steeds meer leveranciers in dergelijke marktplaatsen. De pioniers van deze markt zijn Gloat en Fuel50, die elk meer dan een miljoen gebruikers hebben op hun platformen, maar ook Workday (dat is verbonden met de Workday Career Hub), Eightfold (verbonden met zijn Talent Intelligence-platform), Hitch, iCims, Oracle, PeopleFluent, en de nieuwe Opportunity Marketplace van SAP. En ook leveranciers als Degreed, Cornerstone, Phenom, en vele anderen springen in de markt. Functies Talent Marketplace De systemen die deze organisaties aanbieden beginnen vaak als programma’s voor persoonlijke carrièreplanning. Vaak wordt het daarna doorontwikkeld tot een tool voor interne mobiliteit, waarna het ook wordt gebruikt om gig work te ondersteunen, kleine klussen voor collega’s. Die kleine klussen zijn ook een manier voor managers om nieuwe mensen voor later te vinden. Sommige organisaties zien de Talent Marketplace als een goede manier om flexibel werken te bevorderen, en weer andere organisaties gebruiken het als een diversiteitsplatform. Zeker nu steeds meer HR-afdelingen bezig zijn een hybride werkstrategie te ontwerpen, en banen in projecten veranderen, worden deze marktplaatsen belangrijker doordat je er werken in teams mee kan stimuleren. Juiste tools aanbieden Hoewel dus steeds meer tech-leveranciers dit ontwikkelen, liggen de twee leiders (Gloat en Fuel50) nog steeds ver voor, zegt Bersin, want de juiste tools aanbieden is moeilijker dan het lijkt. Waarom? Het Talent Marketplace-platform maakt gebruik van een skilss-database, wat betekent dat het de skills van elke werkende moet herkennen, analyseren en verwerken. Uitstekende kunstmatige intelligentie (AI) en algoritmes zijn hier dus belangrijk. Het Talent Marketplace platform moet een aantrekkelijke, toegankelijke gebruikersinterface hebben voor werkenden, managers, HR professionals en recruiters. Het Talent Marketplace-systeem heeft geavanceerde analytics nodig. Zodra je het aanzet wil je weten welke mobiliteit er plaatsvindt, naar welke rollen veel vraag is, en hoe mensen “trending” zijn vanwege hun persoonlijke reputatie en groei. Via het Talent Marketplace platform moeten werkenden hun skills kunnen ontwikkelen. De platformen sluiten daarvoor aan op je tools voor training en loopbaanontwikkeling, dus ze moeten goed technisch te integreren zijn. Nieuwe hoekstenen HR-wereld In zijn artikel sluit Josh Bersin af door te zeggen dat deze marktplaatsen nog maar net ontwikkeld worden, maar de potentie hebben uit te groeien tot nieuwe hoekstenen van de HR-wereld. “Naarmate deze systemen groeien, zullen bedrijven ze elke dag voor meer gaan gebruiken”, schrijft hij. De komende jaren wordt het spannend om te zien met welke nieuwe onderdelen de leidende leveranciers komen. innovatie, Talent Marketplace Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie