Redactie 15 maart 2022 0 reacties Print Directe en betere relaties met freelancers via FMS De arbeidsmarkt, de werkstructuur, de manier waarop organisaties werken: alles is momenteel aan verandering onderhevig. Een van de grootste veranderingen is de stap die veel werkenden maken van loondienst naar freelance. Noodgedwongen of juist met genoegen, dienen organisaties zich hieraan aan te passen. Maar aanpassingen binnen een organisatie gaan vandaag de dag niet zonder nieuwe of verbeterde technologie. Freelance Management Software of Systeem (FMS) is het antwoord op de toename van freelancers binnen een organisatie, zo blijkt ook uit een artikel op website SpendMatters. Zonder speciaal ontwikkelde technologie kan het immers moeilijk zijn om freelancers snel te vinden, te contracteren en ze in te zetten waar ze nodig zijn, dat alles naast het managen van een fulltime personeelsbestand. Werken per taak of project De toename in freelancers binnen een organisatie valt samen met een andere trend: organisaties werken steeds meer op projectniveau, of nog meer ingezoomd, op taakniveau. Er wordt niet meer gekeken naar een algemene functieomschrijving, maar projecten worden opgesplitst tot individuele taken. Freelancers worden op basis van hun vaardigheden weer toegewezen aan die taken. Maar bij die toewijzing komt veel kijken – van het identificeren van de juiste freelancer voor de taak, tot het controleren van de beschikbaarheid, het sluiten van contracten, het verzamelen van het werk en het betalen van freelancers. Je freelancers managen kan niet zonder FMS Traditionele HR-software werkt echter niet goed voor het beheer van een grote pool van mensen die periodiek worden ingezet voor kortlopende opdrachten. Daarom is het implementeren van een FMS essentieel om organisaties te helpen zonder problemen freelancers in te zetten. Een FMS kan helpen bij het organiseren, beheren en betalen van een flexibel werkendenbestand – op een soepele manier. HR-afdelingen zijn vaak belast met kostenbesparing als primaire doelstelling. Tijdelijke externe medewerkers kunnen een uitstekende oplossing zijn voor het beheersen van structurele arbeidskosten. Als organisaties naast een vast ook een tijdelijk personeelsbestand hebben, loopt het contact vaak via uitzend- of detacheringbureaus. Maar deze bureaus bemoeilijken de directe communicatie van organisaties met freelancers. Voordelen van een FMS Naast dat FMS-platforms die directe communicatie ondersteunen, zorgen ze ook voor talentpools. Daarvoor kunnen ‘vaste’ freelancers uitgenodigd worden en ingedeeld worden voor taken waar ze goed in zijn. Deze flexibele werkenden zijn direct toegankelijk via zoekopdrachten op basis van filters zoals vaardigheden, beschikbaarheid, geografie, beoordelingen en licenties/certificeringen. Alles gaat zo sneller en directer, wat tijd en geld bespaart. Bureaus zijn dan dus niet langer nodig: FMS-platformen zorgen voor directe en snelle communicatie tussen organisatie en freelancer. Ze ondersteunen on- en offboarding, de communicatie gedurende de opdracht, het uploaden van werk en documentatie, de facturatie en de betaling. Daarnaast kan een FMS het imago van de hele organisatie verbeteren door rechtstreekse ‘freelancer branding’, waardoor de tevredenheid onder managers, klanten en werkenden toeneemt. Als freelancers tevreden zijn over de organisatie waarmee ze werken, wordt die organisatie een voorkeursklant en wordt de kwaliteit van het geleverde werk vanzelf beter. De digitale transformatie van werk Een factor die niet over het hoofd mag worden gezien, is de digitale transformatie van de manier waarop werk wordt gedaan. Freelancers kiezen ervoor om op afstand te werken en vertrouwen op makkelijk toegankelijke platforms om werk te vinden en opdrachten uit te voeren. Uit een recent onderzoek blijkt dat 70 procent van de freelancers die op deze manier werkt, daarvoor kiest uit vrije wil, niet omdat ze geen andere keuze hebben. Toch beschikken organisaties vaak nog niet over de juiste technologie om freelancers zich echt betrokken te laten voelen. Terwijl betrokkenheid, engagement, juist zo belangrijk is: freelancers kunnen vaak kiezen welke klanten ze aannemen. Organisaties moeten dus een positieve ervaring bieden en niet alleen aan hun merk denken, maar ook aan hun “talent brand”. Dat omvat snelle, responsieve communicatie, duidelijke processen en verwachtingen, en tijdige betalingen. innovatie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie