"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Zes redenen waarom de Learning Technology-markt bloeit als nooit tevoren

Zes redenen waarom de Learning Technology-markt bloeit als nooit tevoren

Een van de meest opwindende onderdelen van het bedrijfsleven is corporate learning. In een artikel op zijn site gaat HRTech-expert Josh Bersin in op deze markt, die volgens de goeroe een waarde heeft van 360 miljard dollar en een groot onderdeel is van het succes achter iedere organisatie.

Centrale rol voor #SkillsTech

Elke keer dat je iemand aanneemt, een nieuw product lanceert, of de manier verandert waarop je organisatie werkt, is er een enorme behoefte aan training. En met #SkillsTech, oftewel technologie om nieuwe vaardigheden te leren, en een enorme industrie met nieuwe tools, is dit een van de meest innovatieve technologiemarkten in de wereld, schrijft Bersin.

Velen noemen deze industrie “#EdTech”, oftewel technologie voor educatie, maar het is eigenlijk veel meer. De traditionele EdTech markt behelst software als Moocs (Coursera), plekken met online diploma’s (SNHU, Capella, Strayer), of platforms als Khan’s Academy. Maar dit is nog maar het topje van de ijsberg. Als we verder kijken naar innovatieve bedrijven zijn er nu moderne tools die gebruik maken van VR, AR, AI-geactiveerde leerpaden, en zeer intelligente loopbaantrajecten.

De rol van technologie

Een van de redenen waarom “LearningTech” zo populair is, is dat we nu API’s en een verbeterde kwaliteit binnen de industrie hebben. Een voorbeeld: een decennium geleden was de enige manier om online leren te meten of bij te houden SCORM, een programma dat bestond uit CD-ROM tracking en oorspronkelijk was ontwikkeld voor luchtvaarttraining.

Tegenwoordig kunnen we met de X-API elke interactie van een gebruiker volgen en meten, vergelijkbaar met de manier waarop advertentietechnologie werkt. Dit betekent dat HR en L&D managers oneindig creatief kunnen zijn en toch kunnen meten in hoeverre werkenden nieuwe dingen leren.

Zes kerninnovaties in LearningTech

En er zijn nog veel meer innovaties gaande. In zijn artikel heeft Bersin er zes op een rij gezet:

Cohort-gebaseerd leren

Ten eerste is er de explosieve groei in wat we nu “cohort-gebaseerd leren” noemen. De meeste mensen leren in kleine groepen. Dat is de reden waarom we op de lagere school altijd met onze bureaus bij elkaar zaten om aan verschillende projecten te werken. Dit idee is nu aan het overslaan op organisatiesopleidingen met allerlei manieren waarop je kunt “leren van je medeleerlingen” in oefeningen of cursussen.

Opkomst van video

Ten tweede is er de opkomst van video. Ooit werd het beschouwd als een manier om “een expert vast te leggen”, zoals gebeurde bij TedTalks. Nu is het een manier om momenten, ideeën en concepten op een overtuigende manier over te brengen. TedTalks worden zelfs steeds minder populair omdat ze te lang zijn, en worden bijvoorbeeld vervangen door TikTok.

Groei van AI

Ten derde is er de groei van AI. Van alle toepassingen van AI, Artificial Intelligence, binnen de wereld van HR Tech, is de “learning”-markt zich waarschijnlijk het hardst aan het evolueren door gebruik te maken van AI. Platforms als EdCast, Degreed, Eightfold, en vele anderen analyseren je vaardigheden, kijken naar je online activiteiten, en bevelen content aan die in relatie staat met je werk.

Opkomst van gaming

Ten vierde is er de opkomst van gaming. Gamified learning werd al in 1999 ontwikkeld bij DigitalThink, maar nu is het nog beter. Leveranciers als NIIT, Allen Communications, en vele andere softwareontwikkelaars ontwikkelen cursussen met uitdagingen, punten, leaderboards, om mensen uit te dagen verder te leren. Met de ontwikkeling van VR, wordt dit deel alleen maar beter.

Virtual Reality

VR, Virtual Reality, is dan ook de vijfde innovatie in de ontwikkeling van de corporate learning-industrie, met organisaties als STRIVR, Mursion, Talespin, Immerse, Attensi, en Virbela. Microsoft, Accenture, en binnenkort ook andere grote bedrijven investeren hierin, en niet zonder redenen: hun trainingssoftware levert ervaringen op die je niet snel zult vergeten.

Creator Market for Corporate Learning

Ten zesde is misschien wel de grootste innovatie van allemaal: de opkomst van wat Bersin de Creator Market for Corporate Learning noemt. Net zoals het hele medialandschap is opgebouwd rond de Creator Economy (YouTube, Instagram, Tiktok), gebeurt hetzelfde met bedrijfstrainingen.

Niet alleen groeien organisaties als Udemy (door experts geautoriseerde cursussen) 2-3 keer zo snel als traditionele uitgeverijen, je hebt ook een creatieve economie binnen je organisatie. Als je tools gebruikt zoals 360 Learning, Articulate en vele anderen en je je werkenden aanmoedigt om te delen wat ze weten, dan is de sky de limit.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl