Redactie 14 februari 2023 0 reacties Print Avatar zoekt baan: solliciteren in de metaverse bij uitzendbureau UniqueZe groeien op met de tablet in de hand en bellen niet of amper meer, maar chatten. Jongeren moet je heel anders benaderen, meent uitzendbureau Unique. Sinds december 2022 kunnen sollicitanten kennismaken met recruiters van het uitzendbureau in de metaverse. Het oogt visueel als een mix tussen Sim City en Avatar. Sollicitanten die een account aanmaken voor Uniqueverse, zoals de metaverse van het uitzendbureau heet, kunnen eerst een avatar aanmaken. Een sportieve broek en sweater of toch liever iets netters. Blank of getint? In de virtuele wereld kun je zijn wie je wilt zijn en hoeft je avatar niet op jezelf te lijken. De sollicitant komt binnen op een groot platform, het starteiland, en heeft meerdere opties. Linksaf, een lang pad oversteken naar de ‘learning island’, rechtdoor naar de ’tower’ en rechtsaf naar het ‘event island’ (een soort congreszaal). We volgen met onze avatar het pad naar de tower en het poppetje loopt een trap af, een gang in en gaat een deur door. Wie naar het learning island gaat, kan daarna doorlopen naar het meeting island en vanaf daar door naar het party island. We komen, na weer een pad gevolgd te hebben, in een toren uit die omhoog leidt. “Ben jij een vroege vogel of een nachtuil?”, zo krijgt onze avatar een vraag voorgeschoteld. De trap verder op dan maar, waar een volgende vraag wacht: “Vrienden omschrijven mij als rustig/ongeduldig”. Met je muis kun je het voor jou juiste antwoord aanklikken, waarna je weer verder de trap op kunt. Volgende vraag: “Bij een conflict zou ik het liefst de discussie aangaan of de confrontatie vermijden?” Avatar sollicitant praat met avatar recruiter De antwoorden die je geeft leiden tot een profiel, zo laat Wouter Schils van Unique zien als hij een demonstratie geeft, Zelf is hij bijvoorbeeld een nachtuil, een teamspeler, houdt hij van natuur en is hij creatief. “Je bent een aanpakker”, aldus zijn profiel. “Je gaat het liefst zo snel mogelijk aan de slag en wordt geprezen om je doortastendheid.” “Sollicitanten kunnen zelf bepalen of ze dit profiel delen met de recruiters”, legt Schils uit. De Uniqueverse is nog in de betafase en heeft te kampen met verschillende technische kinderziektes. Toch hebben in een week na de lancering 450 mensen een account aangemaakt voor de virtuele wereld. Je ziet verschillende avatars, onder meer van andere sollicitanten die er rondlopen. Gesprekken met recruiters zijn echter privé, dan ga je met jouw avatar naar een aparte virtuele ruimte waar je met de avatar van de recruiter spreekt. Skills oefenen in de metaverse “We willen het solliciteren van de toekomst mogelijk maken”, zo zegt Mandy Stevens, algemeen directeur van Unique. “Dit is een eerste stap, niet de eindversie. Uiteindelijk willen we ook een opleiding aanbieden via de metaverse en een banenmarkt waar onze klanten (bedrijven) zich presenteren. Je moet zelfs skills kunnen oefenen die je straks bij je nieuwe werkgever nodig hebt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een avatar die alvast leert hoe die een machine moet bedienen of leert hoe het in een lab werkt.” Oudere sollicitanten zullen misschien niets in de metaverse zien. Die pakken eerder de telefoon op om een recruiter te bellen of lopen bij een uitzendbureau binnen. “Maar voor Generatie Z en Millennials is dat anders. Naar verwachting brengen die binnen vijf jaar bijna vijf uur per dag in de metaverse door”, haalt Stevens een onderzoek van McKinsey aan. Diverser personeelsbestand “Een uitzendbureau bellen of binnenlopen kan nog steeds. Dit is ook niet dé oplossing voor recruitment maar eenoplossing. Je kunt geen krant openslaan of het gaat over de krapte op de arbeidsmarkt. Ik noem het liever een mismatch op de arbeidsmarkt. Door ook solliciteren via de metaverse aan te bieden, spreken we een zo groot mogelijke doelgroep aan.” Doordat een sollicitant zelf kan kiezen hoe zijn avatar eruit ziet en doordat geen traditioneel cv nodig is, ontstaat een divers personeelsbestand, meent de algemeen directeur. “Bedrijven zeggen wel vanuit skills te werken en dat diploma’s minder belangrijk zijn. Maar de waarheid is dat nog heel vaak naar werkervaring of een diploma wordt gevraagd. De metaverse, waarin een cv achterwege blijft, zorgt voor een diverser personeelsbestand. Anoniemer solliciteren dan met een avatar kan niet.” “De metaverse, waarin een cv achterwege blijft, zorgt voor een diverser personeelsbestand. Anoniemer solliciteren dan met een avatar kan niet.” Virtuele banenbeurs Stevens heeft bovendien nog grote uitbreidingsplannen. Zo kunnen op het event island medewerkers digitaal borrelen en op het learning island, kunnen ze allerlei trainingen volgen. “Wie bij een bank of verzekeraar wil gaan werken, moet een WTF-cursus volgen. Dat is best taai materiaal. Wat als je die cursus op een wat speelsere manier kunt doen in de metaverse. Dan haken minder kandidaten gedurende rit af.” Unique is niet de eerste die met het metaverse experimenteert. In 2021 en 2022 organiseerde De Sollicitatiedokter, gedreven door corona, een virtuele banenbeurs met verschillende werelden waarin bedrijven en potentiële sollicitanten elkaar konden ontmoeten. Er waren in deze metaverse verschillende ‘vloeren’, onder meer voor technici en voor mensen in de financiële sector. Of dit een succes was, is niet bekend. Marieke Wehner, algemeen directeur van De Sollicitatiedokter laat vragen daarover onbeantwoord. Wel laat ze weten dat er geen nieuwe virtuale banenbeurs in 2023 komt, omdat er geen vraag naar sollicitatiehulp zou zijn vanwege het personeelstekort. “De markt is een groot walhalla voor werknemers.” · Lees ook: De grote trends op de (metaverse) werkvloer van 2022 volgens Microsoft Discriminatie tegengaan Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidsmarkt, is gematigd positief over het solliciteren via de metaverse. “Het is erg vroeg om te zeggen of dit iets oplevert. Maar solliciteren met een zelf te kiezen avatar is wel een goede manier om discriminatie op arbeidsmarkt tegen te gaan. Al zal er uiteindelijk ook een echte kennismaking met het bedrijf komen. Je kunt er niet als avatar gaan werken.” Het gevaar van de metaverse: mensen zijn levende wezens met karakter, dat is niet simpel terug te brengen tot een virtueel poppetje, denkt Wilthagen. “Het moet geen flauwe afspiegeling van je persoonlijkheid worden. Zo’n poppetje moet wel je waarden, je motivatie en drijfveren laten zien. Het gevaar is dat het mensen dehumaniseert.” Toch juicht hij het initatief van Unique toe. Andere bedrijven gaan wat hem betreft ook overstag. “Probeer nieuwe technologie in te passen. Laat het floreren. Ga niet bij voorbaat zeggen dat je iets niet wilt. Ben geen angsthaas. Technologie wordt ook steeds bruikbaarder.” VR-simulaties van de werkplek Tijdens de coronacrisis en de lockdown ontwierpen verschillende bedrijven al een eigen metaverse, weet Wilthagen. “Waarbij je bijvoorbeeld met collega’s kon vergaderen of waar je een praatje van de directeur kon volgen. Dus waarom zou een gesprek met een recruiter niet kunnen. Een stap verder gaan VR-simulaties van de werkplek. Virtual Reality werd vorig jaar bijvoorbeeld op een banenmarkt op Schiphol gebruikt. Vanwege de veiligheid kun je sollicitanten niet overal een echt kijkje op hun mogelijke werkplek laten nemen, VR is dan een goed middel.” Zelf metaverse verkennen Unique zette een developer aan het werk. Toch is dat niet per se nodig. Ben je zelf nog niet bekend met metaverses en wil je die verkennen. Meta (moederbedrijf van Facebook) biedt Meta Horizon aan, waarin je je personeel bijvoorbeeld met avatars kunt laten vergaderen. Een vr-bril is niet nodig, maar het biedt wel meer mogelijkheden. Microsoft kent AltspaceVR, waarin je vooraf gebouwde VR-omgevingen (werelden) kunt bezoeken. Ook hierbij is een vr-bril niet noodzakelijk (bezoeken in 2D-modus kan), maar geeft het wel meer opties. Tekst: Malini Witlox beheren, innovatie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie