"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Data en HR: vriend of vijand?

People Analytics, HR Analytics, data-driven HR, HR Tech, HR Metrics, People Data, allemaal termen voor datagedreven HR. Veel organisaties spelen met de gedachte om iets te doen met HR-data. Maar waar hebben we het dan eigenlijk over? In dit interview de visie daarop van Paulien Goudsmit, HR consultant bij Kirkman Company.

Data en HR vriend of vijand

Paulien Goudsmit is HR consultant bij Kirkman Company en krijgt energie van de verbinding tussen data en HR.  “Datagedreven HR draagt bij aan het maken van toekomstbestendige beslissingen, het verbeteren van intermenselijke processen en het managen van veranderingen die allen leiden tot meer succes en tevredenheid voor de werknemer, het bedrijf en haar klanten.”

Datagedreven werken

Steeds meer HR-afdelingen willen datagedreven werken. Hoe staat het nu met die ambities op dit moment in de praktijk? Waar loop jij zoal tegenaan?

“Ik zie dat er nog veel verschil is in de volwassenheidsfase waarin HR-organisaties zich bevinden. Veel bedrijven en organisaties zijn zich nog totaal niet bewust van de hoeveelheid waardevolle data die ze feitelijk tot hun beschikking hebben, terwijl andere organisatie zich hiervan wel bewust zijn maar nog niet goed weten wat ze ermee willen en kunnen. Naast “onbewust onbekwaam” en “bewust onbekwaam” is er nog een groep, die al wel inzichtelijk heeft wat ze met hun beschikbare data zouden willen doen, maar nog niet goed weten hoe je dat het beste aanpakt. Elke fase heeft andere uitdagingen en dat maakt het ook zo interessant.”

HR & data

Waarom slagen zoveel HR-organisaties er blijkbaar nog steeds niet in om hun data succesvol in te zetten?

“Ik denk dat het vooral zit in hóe mensen kijken naar HR en data. Het lijken soms twee uitersten: mensgericht HR versus data. Aan de ene kant heb je het mensgerichte HR waarbij uitgegaan wordt van de medewerker als middelpunt van het bedrijf en waarbij het gaat om het inspireren, stimuleren en begeleiden van medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. Aan de andere kant staat dan de meer ‘harde’ data expertise die resultaten en processen inzichtelijk en feitelijk maakt en beslissingen en strategie maakt op basis van data. Data biedt ongekende mogelijkheden voor HR, maar men is vaak nog angstig om het in te zetten.

Binnen HR ziet men datagedreven werken nog te vaak als een óf-óf situatie, die ten koste gaat van de mensgerichtheid, maar dat is het niet. In de praktijk zien we dat de twee expertises elkaar juist versterken. Een mooi voorbeeld hiervan is het gebruiken van HR data om veranderingen in strategie en processen te onderbouwen ten gunste van een positieve medewerkersbeleving. Je overtuigt stakeholders nou eenmaal makkelijker als je data inzet ter onderbouwing.’

Samen kom je verder

Je geeft aan dat bij veel organisaties die wél met data aan de slag zijn het nog niet helemaal goed gaat. Waardoor komt dat volgens jou?

“Natuurlijk zijn er vaak meerdere redenen waarom het niet soepel verloopt, maar ik zou er graag één willen uitlichten die eruit springt. We zien namelijk vaak dat het lastig blijkt om de verschillende perspectieven met elkaar te laten samenwerken en dezelfde taal te laten spreken. Wat er dan ontbreekt, is een ‘tolk’ die de brug slaat tussen de HR-afdeling en de “data-mensen”. Zo’n tolk kan helpen de mensen aan de data-kant te laten begrijpen welke uitdagingen de HR-business heeft. Voor HR-functionarissen is die brugfunctie juist nodig om het besef te creëren van wat de toegevoegde waarde van data is voor hun eigen rol en hoe ze de juiste vragen kunnen stellen aan hun data-collega’s om die toegevoegde waarde te ontsluiten. Beiden moeten elkaar willen begrijpen en een stap doen om elkaars taal te gaan spreken en om goed samen te kunnen werken.”

Lees ook: Kirkman Company, YSE en Dialogue samen verder als ESG-dienstverlener Kyden

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl