"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Gebruikerservaring en impact van people analytics kunnen beter

Technologie voor people analytics is in deze onzekere tijden een baken van licht geweest voor HR, door gegevens en inzichten te verstrekken die HR nodig heeft om actuele uitdagingen succesvol aan te pakken. Wat kunnen we op dit vlak nog verbeteren?

De afgelopen jaren hebben organisaties, en daarmee de HR-afdeling, voor verschillende uitdagingen gestaan. Denk aan technologische vooruitgang, generatiewisselingen en economische onzekerheid. Met people analytics wordt de impact van medewerkers op de prestatie van de organisatie zichtbaar gemaakt. Dit helpt om gegevens te verzamelen om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

Het is dan ook geen verrassing dat de vraag naar technologie voor people analytics de afgelopen jaren aanzienlijk is gegroeid. Met deze vraag is ook het aantal leveranciers toegenomen. Mensen die met people analytics bezig zijn, hebben nu meer opties voor technologieën om uit te kiezen dan ooit eerder. 

Dalende klanttevredenheid

Maar deze groei van het aantal leveranciers heeft zich niet vertaald in een betere klanttevredenheid, zo meldt Human Resource Executive. De afgelopen jaren daalde de tevredenheid van klanten over hun people analytics-technologie. De NPS van 67 in 2020 daalde naar 50 in 2022. Redenen die gebruikers hiervoor gaven waren onder meer het voorkomen van inconsistenties binnen de tool, wat de betrouwbaarheid niet ten goede komt. Of te weinig mogelijkheden om de tool aan te passen. Leveranciers van tools voor people analytics moeten dus aan de slag met de gebruikerservaring.

Van inzicht naar impact 

Naast het vinden van de juiste technologie, staan professionals die zich bezighouden met people analytics nog voor een andere uitdaging: zij moeten de inzichten vertalen in impactvolle acties. De noodzaak om impact aan te tonen wordt steeds groter, aangezien er de laatste jaren behoorlijk geïnvesteerd is in people analytics. 

Volgens MyHRFuture.com speelt expertise op het gebied van verandermanagement een cruciale rol bij het implementeren van oplossingen voor people analytics. Om de kloof tussen inzicht en impact te overbruggen, en daarmee waarde te leveren, moeten de principes van verandermanagement op bedrijfs- en individueel niveau worden toegepast.

Werk aan de winkel

Er moet dus op twee vlakken actie worden ondernomen als het gaat om technologie voor people analytics. Allereerst moet er gewerkt worden aan de gebruikerservaring, zodat de klanttevredenheid omhoog gaat. Daarnaast moet voor de juiste inbedding gebruik worden gemaakt van een ‘veranderingsmanagementbril’, zodat het team van people analytics niet alleen komt met datagestuurde aanbevelingen, maar ook met een robuust actieplan. En zo daadwerkelijk impact kan maken.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl