"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Slechts 24% van de HR-functies maximaliseert de zakelijke waarde van HR-technologie

Minder dan een kwart van de HR-medewerkers (24%) geeft aan dat HR de maximale waarde haalt uit HR-technologie. Dat blijkt uit een onderzoek van Gartner.

Daarentegen is slechts 35% van de HR-professionals ervan overtuigd dat hun huidige benadering van HR-technologie bijdraagt aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Twee van de drie geloven dat, als ze geen actie ondernemen om de HR-benadering van technologie te verbeteren, de effectiviteit van hun functie zal afnemen.

“Hoewel HR-leiders geloven dat HR-technologie belangrijk en impactvol is, blijven ze worstelen met hoe ze er het meeste waarde uit kunnen halen,” zegt Mark Whittle, HR vice president van Gartner. “Het doel is niet om de waarde van de technologie voor HR alleen te maximaliseren, maar om de bedrijfswaarde die de technologie kan opleveren voor de hele organisatie te maximaliseren.”

Organisaties moeten overschakelen naar een aanpak die HR uitbreidt door de adoptie van HR-technologie te verhogen en technologie te gebruiken om bijdragen met een grotere impact te creëren die de bedrijfswaarde maximaliseren.

“Strategische bedrijfswaarde wordt gegenereerd door mensen en technologie samen te brengen, niet door de tijd van werknemers vrij te maken om zelfstandig strategisch werk te doen,” zegt Piers Hudson, Senior Director bij Gartner.

Drie taken voor HR

Om technologie optimaal te benutten, moet HR drie dingen doen:

  1. Een routekaart bedenken die ‘transformationele bouwstenen’ biedt, om op die manier stakeholders te betrekken en daarmee de creatie van nieuwe waarde te prioriteren
  2. De gezichtspunten van HR-medewerkers verruimen om het nastreven van nieuwe waarde te inspireren
  3. Gedeelde doelen en nieuwe rollen vastleggen die complementaire oplossingen mogelijk maken, in plaats van geïsoleerde oplossingen, die nieuwe waarde creëren voor eindgebruikers 

Door de omgang van HR met HR-technologie te verbeteren, kan de bedrijfswaarde van HR-technologie met 54% groeien. Zeker vergeleken met een capaciteitsgerichte benadering, die de bedrijfswaarde van HR-technologie met slechts 28% kan verhogen.

Transformationele bouwstenen bevorderen vertrouwen

“Slechte ervaringen met HR-technologie zorgen voor een laag vertrouwen in het vermogen van HR om technologische transformatie te stimuleren,” zegt Hudson. “Bijna de helft van de HR-medewerkers die we hebben ondervraagd, geeft aan dat het gebruik van HR-technologie de reputatie van HR binnen de organisatie heeft geschaad.”

Om het gebrek aan vertrouwen van stakeholders in het vermogen van HR om transformationele technologie te leveren te overwinnen, moeten HR leiders functie- en bedrijfsleiders voorstellen doen voor kleinere veranderingen in plaats van het grote transformationele doel. HR-leiders moeten ook de afstemming illustreren tussen fundamentele elementen en de waarde van de nieuwe technologie. Tot slot moet HR scenario’s voorbereiden om te laten zien hoe plannen kunnen worden aangepast als de omstandigheden veranderen, bijvoorbeeld de financiële vooruitzichten of de regelgeving.

Bredere gezichtspunten inspireren ontdekking

“Net als veel werknemers vandaag de dag maken HR-medewerkers zich zorgen over hoe de technologische ontwikkelingen hun baan en carrière zullen beïnvloeden,” aldus Whittle. “Bijna de helft van de HR-medewerkers die we hebben ondervraagd, is het ermee eens dat HR-technologie delen van hun baan die ze leuk vonden heeft verwijderd en bijna een kwart van de bredere medewerkers denkt dat AI banen kan vervangen in de komende vijf jaar.”

Om HR-medewerkers te helpen nieuwe standpunten en perspectieven rond technologie in te nemen, moeten HR-leiders verder gaan dan training. Zij moeten tastbaar illustreren hoe het nieuwe hoogwaardige werkzaamheden ondersteunt, in plaats van dat het medewerkers beperkt. 

Dit houdt in dat er transparantere relaties met leveranciers moeten worden opgebouwd die HR-medewerkers helpen bij het verwerven van technologische kennis gekoppeld aan de bedrijfsproblemen die ze willen oplossen.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *