Maandelijkse archieven: juli 2020

Pijler 2 van 4 voor succesvol e-HRM: 10 procesontwerpprincipes

Binnen innoverende organisaties speelt de HR-strategie, voortvloeiende uit de organisatiedoelstellingen, een essentiële rol. De uitwerking van deze HR-strategie wordt ondersteund en gefaciliteerd door e-HRM systemen. HR-beleid digitaal ondersteunen is tegenwoordig een niet weg te denken onderdeel in de HR-wereld. Het samenspel van HR-speerpunten zoals  leiderschap, transformatie, mobiliteit , talentmanagement, engagement, onboarding etc. worden als onderscheidende innovaties in een strategie vormgegeven. Ze sturen en begeleiden organisaties om proactief in te spelen op veranderende omgevingsfactoren en zich te onderscheiden van concurrenten.

Dit artikel van Bas Driel over procesontwerp is de tweede in een serie van 4 die de unieke aanpak van Bonte Bij voor het inrichten van HR-selfservice weergeeft. De andere delen verschijnen:

Procesontwerpprincipes

Om te komen tot de juiste aansluiting van de organisatiestrategie op HR-processen worden 10 ontwerpprincipes gehanteerd voor het juiste procesontwerp:

1. Digitaal doen wat digitaal kan: aansluiten bij pakketstandaard
Daarbij wordt aangesloten bij de inrichtingsmogelijkheden van het systeem (géén maatwerk: dat is duur in ontwerp en in beheer). Ontwikkelingen vinden plaats in de standaard.

2. Uniform proces voor de hele organisatie
Een uniform proces dat voor alle organisatieonderdelen gelijk is (afwijkingen bij een organisatie leidt tot complexiteit/kosten in de uitvoering met effecten voor alle gebruikers).

3. Manager verantwoordelijk voor HR-processen
Invoer vindt plaats aan de bron. De integraal manager is verantwoordelijk voor veel van de HR-processen. Geen dubbel werk organiseren, maar simpel administratief werk kan ook door anderen (zoals het secretariaat) worden voorbereid. De manager kan status van een workflow bekijken in het HR-portaal. Een manager krijgt standaard alleen een mail als hij/zij geen onderdeel uitmaakt van de workflow, of als de workflow is afgewezen.

4. Medewerker verantwoordelijk voor de eigen gegevens
Medewerker is verantwoordelijk voor eigen gegevens. De medewerker kan status van een workflow bekijken in het HR-portaal. Een medewerker krijgt alleen standaard een mail als hij/zij de workflow niet zelf gestart heeft, of als zijn/haar verzoek wordt afgewezen.

5. HR-adviseur geen onderdeel administratieve HR-processen
Alleen adviserende rol HR-adviseur op verzoek manager, de HR-adviseur maakt géén deel uit van de administratieve HR-processen.

6. Digitaal akkoord, automatisch samenvoegen brieven/besluiten
Digitaal akkoord van manager is –onder voorwaarden- juridisch geldig. Zoveel mogelijk brieven/besluiten automatisch samenstellen en opslaan in digitaal Personeelsdossier. Als een simpel ‘digitaal akkoord’ niet voldoende is, wordt gekozen voor een complexere digitale ondertekening. De ‘natte handtekening’ wordt niet gebruikt in standaard digitale processen (eventueel wel in uitzonderingsgevallen bijvoorbeeld in een juridisch traject).

7. Zoveel mogelijk controle bij invoer
Wettelijke kaders en beleid wordt gevolgd. Zoveel mogelijk controle hierop door het systeem bij invoer. Indien controle bij invoer niet mogelijk; controle door PSA op de wet (eventueel steekproefsgewijs achteraf).

8. De standaard simpel ontwerpen: uitzonderingen apart organiseren
De standaard simpel ontwerpen: dus 80% (bulk) kaal en simpel automatiseren, 20% (uitzonderingen) apart organiseren. Zo min mogelijk overdrachtsmomenten/stappen per mutatie, bekijken of iedereen in de processtap toegevoegde waarde heeft.

9. Systeemsignaleringen
Signaleringen door het systeem (bijvoorbeeld het aflopen van een contract, jubilea, WVP).

10. Inrichten workflow met afhandeltermijnen
Workflow maakt beheer en voortgangsbewaking mogelijk, heldere afhandeltermijnen noodzakelijk (voor alle partijen, ook managers: meeste gestelde helpdeskvragen gaan over voortgang van mutaties). Een manager kijkt minimaal twee keer per week in het HR-portaal. Ook verwachtingsmanagement is belangrijk, bijvoorbeeld wanneer iets akkoord moet zijn voordat dit mee kan in de salarisverwerking.

Business-Proces

Best practice cloud oplossingen

De meeste e-HRM systemen zijn ‘best practice cloud-oplossingen’. Dit houdt in dat de leverancier op basis van lange ervaring en expertise vele implementaties en deskundigheid, het in hun ogen ’ideale HRM-proces’ (of meerdere) heeft vormgegeven in een systeem dat ‘in de cloud’ hangt. Deze oplossing is de standaard waarbij tot op bepaalde hoogte inrichting mogelijk is naar het specifieke HR-bedrijfsproces dat in de organisatie gewenst is. In de praktijk blijkt deze ‘best practice’ oplossing niet altijd even goed aan te sluiten. Vanwege de uitgebreide configuratiemogelijkheden moeten keuzes gemaakt worden en dat gebeurt niet altijd vanuit het juiste perspectief en soms zonder helicopterview. Gevolg hiervan is dat de organisatie niet tevreden is met het systeem. Doordacht procesontwerp vertaald in de juiste inrichting en in lijn met de HR-strategie bepaalt in belangrijke mate het succes van de implementatie.

HR-systemen kunnen onderverdeeld worden in ‘best of breed’ oplossingen, waarbij één specifiek HR-onderdeel wordt gefaciliteerd of een HR-suite waar diverse HR-onderdelen samen in zijn ondergebracht en geïntegreerd. Doordat de leverancier de basis onderhoudt en het proces met bouwstenen aanbiedt, gaat de inrichting doorgaans vrij snel met relatief lage aanschaf- en implementatiekosten. Tegenhanger is dat er beperktere ruimte is tot aanpassing naar specifieke wensen zoals voorheen bij maatwerkpakketten.

“Doordacht procesontwerp vertaald in de juiste inrichting en in lijn met de HR-strategie bepaalt in belangrijke mate het succes van de implementatie”

Procesontwerp is verbinding tussen HR-strategie en systeeminrichting

De HR-strategie realiseer je door optimale inrichting van de HR-processen ondersteund door e-HRM systemen. Dat vormt de basis van het succes van de organisatie. Dit is voor elke organisatie een ander samenspel en inzet van instrumenten. Het is essentieel, zeg maar rustig cruciaal, om de juiste keuzes te maken bij de e-HRM inrichting.

Maar hoe kom je nu tot de optimale aansluiting tussen deze vormgeving van de HR-strategie, de doelstellingen en de systeem inrichting/optimalisatie of systeemkeuzes? Eenmaal gekozen voor een systeem en na implementatie moet het wel voorzien in de behoeften. Sluit dit niet aan op de HR-strategie dan wordt de ontwikkeling, slagkracht en flexibiliteit van de organisatie beperkt. Essentieel onderdeel om de aansluiting te houden tussen HR-strategie en systeeminrichting is hierbij het procesontwerp.

Het procesontwerp is de functionele uitwerking waarin is opgenomen op welke wijze de organisatie wil werken om de strategie te realiseren. Het is het concretiseren van de organisatie- en HR-strategie naar nieuwe werkwijzen waarin rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden helder zijn belegd en efficiënte en effectieve werkwijzen worden gerealiseerd. Op basis van vooraf bepaalde procesprincipes (waarmee de vertaalslag wordt gemaakt naar de HR-strategie) is het zaak aanpassingen en verbeterpunten in het huidige proces te detecteren én waar mogelijk deze te integreren met (nieuwe) mogelijkheden die het e-HRM systeem biedt.

Dit betekent procesontwerp van abstract niveau van basisprincipes tot detailprocesontwerp. Dit vereist inzicht in strategische, tactische en operationele zaken om de huidige en toekomstige HR-organisatie om dit in kaart te brengen.

Procesontwerp

“Een oerwoud van systemen en mogelijkheden, vereist de inzet van ervaren transitiemanagers en processpecialisten om het perfecte resultaat te bereiken”

Anderzijds is er ook gedegen kennis nodig van de verschillende oplossingen in de markt. Het optimaal aansluiten van de HRM-strategie (vraag) en het systeem (aanbod) vereist de inzet van ervaren transitiemanagers en processpecialisten om het perfecte resultaat te bereiken voor nu en in de toekomst. Ze houden rekening met veranderende organisaties en omgevingen, de huidige en toekomstige processen en het oerwoud van systemen en mogelijkheden. Aan de hand van deze kennis en ervaring kunnen de essentiële processen op de juiste wijze in kaart gebracht worden waarbij te allen tijde de aansluiting behouden blijft tussen de functionele behoeften van de organisatie en de inrichting van het systeem.

Procesontwerp en Bonte Bij

Bonte Bij heeft e-HRM managers en processpecialisten in huis met meer dan vijftien jaar ervaring op gebied van HR-transitiemanagement. De transitiemanagers hebben jarenlange ervaring met organisatorische veranderingen, verandermanagement, procesoptimalisatie en systeemimplementaties. We kunnen je organisatie begeleiden bij realisatie en procesimplementatie en wisselen graag met je van gedachten over het opstellen van goed procesontwerp om tot de juiste HR-strategie te kunnen komen.

Bas-Driel

Geplaatst in Implementeren | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Pijler 2 van 4 voor succesvol e-HRM: 10 procesontwerpprincipes

Amity: Drie technologische oplossingen samen op één collaboration platform

now amityAmity beschrijft zichzelf als “de thuisbasis van innovatieve digitale oplossingen”. Daarmee levert het bedrijf zelf geen technologie, maar een totaalconcept van diensten. Het fungeert als een digitale partner voor bedrijven die serieus aan hun digitalisering en online samenwerking willen werken. Amity biedt verschillende tools en technologische oplossingen, en is actief op vier locaties in drie werelddelen, waaronder Amsterdam.

Externe communicatie

Twee bedrijven die aangesloten zijn bij het platform zijn Upstra en Convolab. Waar Upstra specialist is in het ontwikkelen van oplossingen voor sociale media- en chatsystemen, om daarmee de digitale aanwezigheid van bedrijven te verbeteren en ze nog meer verbonden te maken, is Convolab vooral gericht op kunstmatige intelligentie, en dan met name chatbots. Zoals je ziet opereren Upstra en Convolab in hetzelfde werkveld, maar doen ze verschillende dingen. Amity brengt ze bij elkaar voor hun klanten.

Interne communicatie

De meest revolutionaire oplossing die sinds kort is aangesloten bij Amity is echter Eko. Eko is een bijzondere HRTech tool waarmee bedrijven hun eigen werkenden bijeen kunnen brengen, kunnen trainen en beter samen kunnen laten werken in projecten. Het bedrijf biedt een app voor interne communicatie en is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld de retail. Eko is daarnaast sinds vorig jaar opgenomen in de HRTech Arena, binnenkort na de rebranding dus met de nieuwe naam Amity.

amity_PWC_digitization

Een online samenwerktool

Tegenwoordig is Eko dus ook onderdeel van Amity. Hoe dat werkt, vertelt Amity zelf aan de hand van een case study met het bedrijf Costa Coffee. Costa Coffee is een franchise met 17 locaties en meer dan honderd werkenden. Het inwerken van nieuwe werkenden en het bijhouden van de ontwikkeling van werkenden ging volgens Costa Coffee moeilijk. Informatie over updates kwam niet altijd goed aan, er was een gebrek aan centrale aansturing en uiteindelijk had dit effect op de manier waarop klanten geholpen werden. Het niveau van werkenden per franchise verschilde teveel, er was geen gestroomlijnde communicatie, kortom: Costa Coffee had behoefte aan een technologische oplossing die het bedrijf meer tot een eenheid zou maken, om zo te kunnen groeien.

Eko bezorgde Costa Coffee aan de hand van een app een digitale omgeving waarmee werkenden snel toegang kregen tot bedrijfsdocumenten, beleidsregels en leermateriaal. Leren werd zo niet alleen makkelijker, maar ook leuker, en dankzij het centrale informatiekanaal van de app was informatie altijd up-to-date en makkelijk toegankelijk. Volgens Costa Coffee verbeterde de ontwikkeling van werkenden aanzienlijk dankzij Eko, terwijl informatie over nieuwe producten gelijk gedeeld kon worden. Daarnaast kregen werkenden snel hun doelstellingen te horen, en konden ze makkelijker beloond worden bij het behalen van die doelstellingen.

{cta_arena kop=”Alles over samenwerken” tekst=”Ben jij op zoek naar innovatieve HRTech oplossingen rond samenwerken? In de aanbiedersgids vind je alle informatie op een rijtje.” knop=”Bekijk en vergelijk de aanbieders” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=aanbieders&arena=1&submit_form=Zoek&fmodules%5B%5D=16&soltypes%5B%5D=2″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_gidszoeken%20150.gif” ctaclass=”cta_aanbieder”}

Digitaliseringsmarkt ontwikkelt zich snel

In het Samenwerken domein van de HRTech Arena staan de tools die aan de basis staan van de digitale transformatie van een organisatie die ook wel ‘collaboration tools’ genoemd wordne. Daarin volgen de marktontwikkelingen elkaar snel op. Buitenlandse partijen zoals MoovOne, Amity, Wyzetalk en Smarp die de Nederlandse markt opzoeken, maar ook Nederlandse partijen als Belmondo, SpeakAp, Flex-Appeal en Plek die op de digitaal samenwerken trend inspringen. In dit artikel lees je meer over waarom wij verwachten dat Samenwerk tools voor organisaties die veel in dynamische teams en remote werken een steeds centralere rol in het HRTech landschap gaan vormen.

Geplaatst in Beheren, Branche | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Amity: Drie technologische oplossingen samen op één collaboration platform

Google pakt diversiteit na #BLM serieus aan

Recruiters lopen voorop binnen HR

Zoals vaker zijn recruiters al een aantal jaar heel serieus bezig met het verminderen van discriminatie tijdens het sollicitatie proces. Dat gaat van aangepaste vacatureteksten zonder leeftijdsdiscriminatie, naar focus op benoeming van vrouwen op bepaalde posities, naar naamloos solliciteren en het actief uitdragen van een diversiteitsbeleid. Het is dan ook niet gek dat de volgende stap genomen wordt vanuit een recruitment oogpunt.

En niet door de minste partij. Google kondigt aan verdere restricties op te leggen aan vacature advertenties. Eerder werd gebruik van ras, religie, seksuele geaardheid, etniciteit, nationaliteit of arbeidshandicap al verboden. Nu wordt de lijst uitgebreid met:

  • gender
  • leeftijd
  • ouderlijke status
  • burgerlijke staat
  • postcode

Op persoonlijke noot mis ik ook nog wel een discussie over contract, want de status van een ‘vast contract’ is over de hele wereld nog superieur aan die van ‘freelancer’, maar daarover een andere keer meer. Details over de uitrol bij Google zijn nog niet vrijgegeven, Jelmer Koppelmans houdt het voor je in de gaten.

Diversiteit_breed

Impact op je employer brand

Dit decennium start met corona en BLM met twee hele grote gebeurtenissen. Hoe groot die achteraf zullen zijn is nu moeilijk te voorspellen, maar de impact van beide is wereldwijd zichtbaar. Hoe een organisatie omgaat met grote gebeurtenissen is bepalend voor je merk, naar klanten en naar medewerkers. Je kunt in deze tijden het verschil maken door je reactie op de grote gebeurtenis.

Veel organisaties passen hun logo aan met de kleuren van de BLM beweging, verkondigen nieuwe diversiteitsplannen en de blanke CEO van Reddit stapte zelfs op om plaats te maken voor een donkere vervanger. Andere vragen zich dan weer af of dit alleen marketing trucs van die bedrijven zijn, of dat er echt iets gaat veranderen. Daarbij is het belangrijk dat het niet bij de voordeur van de organisatie stopt, maar ook voorbij recruitment wordt opgepakt.

{cta_arena kop=”Het laatste #HRTech nieuws in je inbox?” tekst=”Abonneer je nu op onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws over #HRTech ontwikkelingen. Zo blijf je goed op de hoogte.” knop=”Nu inschrijven” link=”https://hrtechreview.us17.list-manage.com/subscribe/post?u=a3935ee4a0635aae9d9125d30&id=786c33c9b9″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_nieuwsbrief”}

Hoe ver trek je dit in HR door?

Als intern de discriminatie nog welig voort woekert dan hebben die mooie woorden aan de buitenkant weinig waarde en wordt dit vaak via social media of een biografie wel hard onderuit gehaald. En natuurlijk hebben de meeste organisaties ook intern een diversiteitsbeleid en wordt discriminatie in ieder geval openlijk niet toegestaan. Maar deze nieuwe maatregelen van Google zouden voor intern gebruik onwerkbaar zijn.

Voor verzekering en pensioenen is burgerlijke staat nodig om te zorgen dat je partner niet met lege handen achter blijft als er iets gebeurt. Zonder postcode kun je moeilijk een reiskostenvergoeding berekenen. En hoe kun je nu werken aan meer vrouwen op topposities en het verkleinen van de gender salariskloof als je gender niet meer mag gebruiken? Ook veel HR Analytics rapportages zijn nog gebaseerd op de ‘vaste’ waarden van het personeelsbestand, zeker ook in de leeftijdsopbouw. ‘Wat is jullie gemiddelde leeftijd?’. Hoe ga je dan om met die energieke 65 plusser die nog wel 5 jaar wil en die uitgebluste 60 jarige. Of zou leeftijd in deze vraag eigenlijk geen rol mogen spelen?

Hiermee is ook de impact op de #HRTech die je gebruikt nog ongewis. Hoever ga je met het vastleggen van al deze persoonlijke informatie in HR systemen en in hoeverre maak je deze informatie openbaar binnen de organisatie. Het is goed dat de grote gebeurtenissen aan de start van dit decennium die discussie op gang brengen en iedereen dwingen om anders te kijken naar zaken waarin we vastgeroest waren, van thuiswerken tot discriminatie. Een antwoord op de vraag van deze paragraaf wordt hopelijk snel duidelijk.

Geplaatst in Branche, Implementeren, Innovatie, Selecteren | Tags , , , | Reacties uitgeschakeld voor Google pakt diversiteit na #BLM serieus aan

De 4 pijlers voor succesvol e-HRM: Organisatie Ontwerp

Bonte Bij is een nieuwe consultancy partner van HRTech Review. In dit interview met de twee ‘Bijen’ Jon en Erik lees je hoe de zelfstandige professionals aangesloten bij Bonte Bij samenwerken.

Dit artikel van Anja Bakker over Organisatieontwerp is de eerste in een serie van 4 die hun unieke aanpak voor het inrichten van HR-selfservice weergeeft. De volgende delen verschijnen:

AlgemeenModel

Van HR-adviseur naar HR-businesspartner
Door het werken met selfserviceprocessen, verandert het werk van HR en zijn er ook minder mensen nodig. Dit is niet direct na implementatie het geval. In het eerste jaar is er meestal juist extra capaciteit nodig. Vaak worden processen gefaseerd geïmplementeerd en dan zijn langer extra mensen nodig. Deze geleidelijke overgang zorgt ervoor dat medewerkers tijd hebben om zich te bekwamen in hun nieuwe rol, en dat de organisatie de krimp kan opvangen met natuurlijk verloop.

“Door gebruik te maken van HR-selfservice kunnen de acties en controles die de HR-adviseur voorheen uitvoerde, vervangen worden door systeemcontroles”

Veel organisaties willen dat de HR-adviseur een meer tactische of strategische rol gaat spelen en de manager ondersteunt bij het managen van de belangrijkste succesfactor in vrijwel alle sectoren: de medewerkers. Door gebruik te maken van HR-selfservice kunnen de acties en controles die de HR-adviseur voorheen uitvoerde, vervangen worden door systeemcontroles. Ook krijgen zowel de manager in de business als de HR-adviseur inzicht in toegesneden rapportages met gegevens over de organisatie en over de medewerkers. Gevolg is dat de HR-adviseur vrijwel geen administratieve HR-taken meer hoeft uit te voeren. Een belangrijke voorwaarde om de business-partnerrol goed te kunnen vervullen

Daarnaast bieden steeds meer leveranciers geïntegreerd of gekoppeld aan de HR-administratie digitale ondersteuning van tactische HR-processen aan, zoals strategische personeelsplanning, de gesprekscyclus, werving & selectie en onboarding. Een HR-procesexpert is daardoor in staat om operationele taken over te nemen van de HR-adviseur. Bijvoorbeeld de praktische begeleiding van de manager en sollicitant bij het in-dienst-proces. Hierdoor ontstaat ruimte en digitale ondersteuning voor de invulling van de tactische en strategische rol van de HR-businesspartner.

Organisatorisch ontwerp

Inrichting van een HR-Helpdesk
Met het gebruiken van een uitgebreid e-HRM systeem, ontstaat ook de noodzaak om een HR-helpdesk in te richten. Door het werken met een geautomatiseerd HR-systeem zullen, zeker in de eerste fase van implementatie, nieuwe, meer technische en systeem gerelateerde vragen ontstaan. En vragen waarbij er een combinatie is van proces, systeem en wetgeving. Voorbeeld hiervan is een module in het e-HRM systeem voor de verzuimbegeleiding (WVP). De casemanager kan geconfronteerd worden met vragen en problemen die een combinatie zijn van techniek, proces WVP en regelgeving.

Het is van belang dat een gebruiker volgens het ‘click-call-face’ zijn of haar vragen kan stellen.

Via ‘click’ kan de gebruiker door filmpjes, handleidingen en FAQ’s zelf antwoorden vinden. Ook zijn er links naar regel- en wetteksten en is het mogelijk om digitaal een vraag te stellen. Daarnaast heeft de gebruiker de mogelijkheid om te bellen (‘call’) met de HR helpdesk. De helpdesk zal zo nodig geheel systeemgerichte problemen door kunnen zetten naar een (tweedelijns) afdeling informatisering & automatisering, of de medewerker in contact brengen met een specialist binnen de afdeling HR (‘face’).

Organisatie_Vraag-Antwoord

Een goed bereikbare en geoutilleerde HR helpdesk met deskundige medewerkers en standaard, transparante processen is cruciaal voor het goede gebruik van het e-HRM systeem. Door gebruik te kunnen maken van een platvorm voor gebruikersvragen, wordt het mogelijk om de gebruiksvriendelijkheid van het systeem op peil te houden en ontstaat de mogelijkheid om te tevredenheid over de HR-afdeling als interne dienstverlener te vergroten en te borgen.

Inrichting van wijzigingsbeleid
Het spreekt voor zich dat ook nadat je het project om een e-HRM systeem in te richten hebt afgesloten, er nog steeds processen zullen veranderen, er verzoeken blijven komen voor maatwerkrapportages, en men door nieuwe inzichten bepaalde modules anders zal willen herinrichten. De gebruiker wil deze verzoeken kwijt en rekent erop dat deze verzoeken ook worden opgepakt. Ook de leverancier blijft haar systeem verder ontwikkelen, waardoor nieuwe systeem-mogelijkheden moeten worden beoordeeld en ingericht zodat de organisatie ze kan gebruiken. Daarmee ontstaat de noodzaak om het ‘Wijzigingsbeleid’ van een e-HRM systeem goed in te richten. Kortom, hoe zorg je voor een goede intake, beoordeling en uitvoering van het verzoek en correcte communicatie daarover? Indien dit niet is geborgd, zal dit leiden tot afbreuk aan de ervaren gebruiksvriendelijkheid van het e-HRM systeem en aan de tevredenheid over de afdeling HR als interne dienstverlener.

Anja-Bakker

Geplaatst in Implementeren | Tags | Reacties uitgeschakeld voor De 4 pijlers voor succesvol e-HRM: Organisatie Ontwerp

Je online identiteit bewaken met een Self Sovereign Identity

Eigen baas over je identiteit

SSI-identitySelf-Sovereign Identity (SSI) staat voor zelfstandige identiteit of soevereine identiteit, waarmee de kern van het netwerk dat Velocity poogt op te zetten wordt omschreven. Waar in deze tijd met talloze online profielen weinig zicht is op wat er gebeurt met de data van een persoon, creëert Velocity een netwerk waar degene over wie de data gaat, de werkende dus, het exclusieve eigendom heeft over zijn of haar digitale identiteit.

Zoals Velocity zelf omschrijft op de website: “Personen met een zelf-soevereine identiteit slaan hun gegevens op hun apparaten op (geback-upt naar hun back-upservice voor herstel) en leveren deze voor verificatie en transacties zonder dat ze hoeven te vertrouwen op een centrale autoriteit die een centrale gegevensopslag beheert. Met een zelf-soevereine identiteit hebben gebruikers volledige controle over hoe hun persoonlijke informatie wordt bewaard en gebruikt.” Dezelfde soort uitdaging proberen landen nu ook met hun corona apps op te lossen.

Echter, en dit is waarom grote bedrijven als Randstad en Upwork zich aansluiten, er is ook een keerzijde aan dat uitgangspunt: hoe vertrouw je digitale referenties als ze worden opgeslagen en eigendom zijn van het individu? Er is bij Velocity immers geen centrale autoriteit die ervoor zorgt dat er niet met de inloggegevens is geknoeid. Dit is waar cryptografie en blockchain binnenkomen.

SSI initiatief in Nederland ook gestart

AnneDoeserRabobankLuister hier ook de HR Podcast met Anne Doeser, hoofd van het HR Innovatie Hub bij Rabobank, die uitlegt hoe zij met SSI en Blockchain gestart zijn in hun ‘Career Wallet’. Ze zegt onder andere “De blockchain technologie en de Self Sovereign Identity oplossing heeft ons eigenlijk doen inzien, wat als de medewerker nu eens centraal staat en de regie heeft kun je de HRTech problemen met zovele verschillende systemen misschien oplossen” Rabobank is samen met een andere banken, opleiders, ministeries en technologiepartners aangesloten bij de Dutch Blockchain Coalition.

Hoe werkt de Self Sovereign Identity

Inloggegevens worden digitaal ondertekend door de uitgevende instantie en de blockchain bevat de cryptografische sleutels om de authenticiteit en geldigheid van de inloggegevens te verifiëren. Blockchain is onveranderlijk, dus deze sleutels kunnen niet worden gewijzigd. De sleutels zijn op zichzelf betekenisloos en bevatten geen privégegevens, maar als de persoon zelfs maar één letter verandert in de referentie die hij op zijn apparaat opslaat, komen de sleutels niet meer overeen.

De onveranderlijke, sabotagebestendige blockchain van Velocity Network slaat geen persoonlijke gegevens op, maar alleen de cryptografische sleutels die zijn gekoppeld aan de aan de persoon verstrekte inloggegevens, om de geldigheid ervan te verifiëren. Er is ook geen centrale database met privégegevens die kunnen worden gehackt. Het hacken van de blockchain is nutteloos omdat het geen persoonlijke gegevens opslaat, maar alleen de verifieerbare bewijzen van de inloggegevens. Als je iemands inloggegevens wilt hacken, moet je diens apparaat hacken, en zelfs dan kun je ze niet gebruiken of ermee knoeien.

{cta_arena kop=”Dossier: Privacy & HRTech” tekst=”Alle relevante informatie rond ‘Privacy & HRTech’: artikelen, aanbieders, debinars en onze Privacy HRTech experts.” knop=”Bekijk het dossier” link=”https://www.hrtechreview.nl/dossier-privacy” plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_gidszoeken%20150.gif” ctaclass=”cta_dossier”}

AVG proof in het kwadraat

Veiligheid en transparantie zijn twee kernwaarden die hebben gezorgd voor de ontwikkeling van het Velocity Network. Data is alleen toegankelijk voor bedrijven die zijn aangesloten bij het netwerk en alleen als degene die exclusieve eigenaar is van deze data ermee akkoord gaat. Voor de veiligheid van de data van een persoon maar ook om bedrijven de garantie te geven dat er niet met data geknoeid is of dat deze goed te verifiëren zijn.

Voor HR Tech opent deze nieuwe manier van het delen en beschermen van data over werkenden nieuwe deuren. Wanneer de blockchain revolutie plaatsvindt en hoe deze zal plaatsvinden is een vraag die de toekomst kan beantwoorden. Dat deze gaat plaatsvinden, lijkt een zekerheid.

{cta_arena kop=”Whitepaper: Hoe kies je een tool?” tekst=”Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.” knop=”Whitepaper downloaden” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=kennisbank&kid=164″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_whitepaper”}

Geplaatst in Branche | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Je online identiteit bewaken met een Self Sovereign Identity