Maandelijkse archieven: december 2020

Rumbold brengt HR professionals samen voor persoonlijke groei

logo-rumbold-72dpiRumbold is een community voor HR professionals in Nederland en bestaat sinds 2016. In 9 HR communities, waaronder L&D, Comp. & Ben., Recruitment en Data Driven, zijn ruim 250 grote organisaties aangesloten met ruim 400 deelnemers totaal. Die komen totaal normaal gezien zo’n 50 keer per jaar fysiek bij elkaar om van elkaar te leren. Nu in corona tijden zijn de meeste sessies online, met zo’n 100 sparsessies van een uur dit jaar.

Wat waren 5 jaar terug je drijfveren om met Rumbold te starten?

Gert-jan-van-VredendaalGert-Jan van Vredendaal, oprichter van Rumbold: “Voor Rumbold was ik al met een compagnon oprichter van een community met ook andere dan HR groepen. Het bij elkaar brengen van gelijkgestemden voor het hebben van inhoudelijke discussies voegt voor die mensen en hun organisaties enorme waarde toe. Er ontstaan altijd interessante, nieuwe contacten waardoor mensen ook buiten de sessies elkaar kunnen helpen. Het is echt leuk om te zien welke inspiratie en nieuwe inzichten die groepen ervaren en dat levert mij veel plezier op. In 2016 volgde dan ook vol overtuiging om zelfstandig, met een focus op HR, een nieuwe community te starten.”

Ben je tevreden met waar Rumbold nu staat?

“Ondertussen ben ik al ruim 10 jaar community manager en is Rumbold gegroeid naar een team met 4 mensen en een groot aantal kennispartners, zoals nu ook jullie. De eerder genoemde aantallen maken mij zeker trots op wat er staat en als ondertussen gevestigde naam komen mensen nu proactief naar ons toe om lid te kunnen worden. Een bepaalde influencer rol heb ik ondertussen wel opgebouwd in deze sector en het zeer bevredigend mensen met elkaar te kunnen verbinden. Onze eigen tech tool, een community app met de events en een forum, wordt zeker in de corona tijden veel gebruikt door de leden om tips en ervaringen te delen over het omgaan met nieuwe ontwikkelingen.”

Een eigen community tool, waar wordt die zoal voor gebruikt?

“Onze app komt voort vanuit de VVV, voetbal business club, ook een community met zakelijke bijeenkomsten en communicatie, en is doorontwikkeld voor andere gebruikers. De aanbieder van deze tool, Bundeling, heeft een versie gemaakt met onze Rumbold merkbeleving. In de app zie je natuurlijk de kalender met bijeenkomsten waarvoor je je direct kunt aanmelden. Daarnaast is er de mogelijkheid tot het delen van nieuws en andere content zoals HR templates en beleidstukken. Een andere veel gebruikte functie is de Q&A functie binnen communities, waar actuele onderwerpen besproken worden.”

Is Rumbold niet een vorm van Social Learning?

“Zeker, dat is het precies. Dat is ook de beweging die we de afgelopen jaren aan den lijve hebben ondervonden. In de beginjaren zaten onze bijeenkomsten nog in het netwerk of borrel mandje van de organisatie uitgaven. Ondertussen is Social Learning als fenomeen in een stroomversnelling geraakt als geaccepteerde en efficiënte vorm van leren. Je hoeft bijvoorbeeld minder dure consultant in huis te halen en die kennis juist rechtstreeks bij vakgenoten op te halen. We noemen onszelf tegenwoordig ook een social learning platform.”

“Met Social Learning leer je van elkaar en meer dan van dure consultants”

Hoe gaan jullie om met deze lastige corona tijden?

“Er gebeurden eigenlijk twee dingen. In het begin was iedereen van slag, met de directe thuiswerk problemen en privé zaken. Anderzijds ontstonden er ook direct HR gerelateerde discussies. We hebben toen vrij snel een aparte, community overstijgende, corona chat aangemaakt voor de algemene vragen. Het grootste thema was lang hoe om te gaan met thuiswerken en daaraan gerelateerd de mobiliteitsvragen, zoals met reiskosten en leaseauto’s. Daarna kwamen de cultuur impact en gezondheidsvragen ook op gang. Uit al die discussies hebben we een ook een speciaal whitepaper over thuiswerken opgesteld, die meer dan 2.000 keer werd verstuurd en die kun je nog steeds hier aanvragen.”

Hoe komt technologie nu in de verschillende groepen aan bod?

“Het onderwerp technologie komt eigenlijk altijd wel ter sprake. We hebben ook een aantal technologie partners zoals SAP SuccessFactors die soms als inhoudelijk sparring partner bij sessies aanwezig zijn. We merken wel dat de meeste HR professionals dit onderwerp nog erg lastig vinden en wel ‘geïnteresseerd’ zijn, maar vaak weinig kennis hebben van de mogelijkheden. Ondertussen hebben we wel een groep rond Data Driven HR, waarin meer tech bedreven deelnemers zitten. Met de samenwerking met HRTech Review willen we dit onderwerp in de toekomst verder uitdiepen.”

Onze eerste gezamenlijk sessie heeft inmiddels plaats gevonden op 8 oktober over AI rond interne mobiliteit. In onze agenda staan de toekomstige, gezamenlijke events opgenomen. Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden om je bij Rumbold aan te sluiten neem dan persoonlijk contact op.

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Rumbold brengt HR professionals samen voor persoonlijke groei

Inhuur marktplaatsleverancier Connecting-Expertise overgenomen door de Pixid Group

PIXID Group, een Europese leverancier van diverse recruitment en HR oplossingen, heeft Connecting-Expertise, een toonaangevende Belgische VMS leverancier, overgenomen van USG People Belgium. Hiermee wil de groep haar aanbod verder versterken en haar activiteiten uitbreiden. Na de overname van de Nederlandse CRM- en ATS-leverancier Carerix in 2018, versterkt de overname van Connecting-Expertise (CE) het leiderschap van PIXID Group in de Benelux en voegt Antwerpen (België) toe aan haar bestaande kantoren in Frankrijk, het VK en Nederland.

HRTech Review sprak mede-oprichter Peter de Buck van CE: “We zijn verheugd om onze expertise naar de PIXID Group te brengen en deel te nemen aan deze organisatie die een focus hebben op recruitment software ontwikkeling. Connecting-Expertise blijft in een strategisch partnerschap met USG People, met een contractuele overeenkomst voor de lange termijn, die zorgt voor een voortdurende gedeelde visie en voortdurende samenwerking als technologiepartners.” Als onderdeel van PIXID Group zal Connecting-Expertise onder haar eigen merknaam blijven opereren.

Connecting-Expertise is het toonaangevende SaaS VMS-platform voor de Belgische markt. Dankzij de geïntegreerde software-oplossing die ontwikkeld is op een veilige en cloud gebaseerde infrastructuur, automatiseert Connecting-Expertise alle stappen van het wervingsproces van externe inhuur. Van werving en contractbeheer tot tracking en facturering. Daarnaast biedt Connecting-Expertise klanten gepersonaliseerde pakketten die passen bij hun wervingsstrategie. Dit komt overeen met de aanpak van PIXID Group waardoor klanten van elke omvang hun uitzendkrachten efficiënt kunnen beheren via een eenvoudig, schaalbaar en kosteneffectief platform. Connecting-Expertise, opgenomen in de Top 20 VMS-spelers van Staffing Industry Analyst, heeft bijna €1 miljard aan spend onder beheer en bedient meer dan 12.000 gebruikers en 4.500 geregistreerde bedrijven.

De technologie van PIXID Group is momenteel verantwoordelijk voor het invullen van bijna één op de drie tijdelijke posities in Frankrijk, waar het de markt voor tijdelijk personeel zal blijven versterken. De overname van Connecting-Expertise bevestigt verder haar status als een digitaal platform voor het beheer van uitzendkrachten in heel Europa en is consistent met de strategische focus van PIXID Group om het eerste Total Talent Acquisition (TTA3) ecosysteem in Europa te ontwikkelen.

Sinds de investering van Keensight Capital in 2015, heeft PIXID Group haar groeiverhaal verder versneld. Vandaag de dag heeft de PIXID, ook leverancier van Saas HCM4-oplossingen, haar geografische dekking uitgebreid met activiteiten in 20 landen in Europa en Noord-Amerika. Het klantenbestand is gegroeid van 1.500 Franse firma’s naar 18.000 wereldwijde uitzendbureaus en -bedrijven. In 2019 telde PIXID Group meer dan drie miljoen geregistreerde werknemers in haar database.

 


Beheer uw externe medewerkers flexibel en remote

Connecting-ExpertiseWe zijn dit jaar allemaal in contact gekomen met het telewerken. Connecting-Expertise laat zien hoe je je externe medewerkers vanuit de zetel kan volgen en benaderen.

Een debinar verzorgd door Bruno Rosseels
Dagvoorzitter: Lianne Boomsma

Bekijk het debinar van Connecting – Expertise >>


Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Inhuur marktplaatsleverancier Connecting-Expertise overgenomen door de Pixid Group

Een HR-afdeling mag meer data-minded zijn

Een-HR-afdeling-mag-meer-data-minded-zijn

Vragen die tijdens dit interview aan bod kwamen:

Wat is ’talent mobiliseren’?

‘We gebruiken in het boek zo min mogelijk de term ‘talent management’ want dat zou betekenen dat talent gemanaged, beheerst en gecontroleerd kan worden, terwijl mobiliseren betekent dat je mensen faciliteert en stimuleert hun talenten te ontdekken, ontwikkelen en gebruiken. Dat is wezenlijk iets anders. Mobiliseren is een veel actievere term.’

Wat je ziet, is dat het in wetenschappelijke literatuur over talentmobilisatie vooral gaat om de exclusieve kant van talentmobilisatie, om de performance van een select clubje high performers, over de uitzonderingen, de toppers. Maar ik ben ook geïnteresseerd in de inclusieve benadering, dus in het ontdekken en ontwikkelen van de talenten van de ‘gewone’ werknemers. Natuurlijk is het een belangrijke vraag voor organisaties hoe ze high potentials binnen halen en binnen houden, maar iedere organisatie heeft ook veel mensen in dienst die ‘gewone performers’ zijn, of mensen die moeite hebben om mee te komen. In mijn visie hebben organisaties de uitdaging om van al die groepen de sterke punten te zien en die te benutten voor de organisatie. Ik ben heel benieuwd hoe organisaties omgaan met die verschillen in hun personeelsbestand. Bijvoorbeeld met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook met oudere mensen die al twintig jaar werken maar ook nog twintig jaar moeten. Hoe houd je die actief en gemotiveerd? Mensen zijn van nature nieuwsgierig, leergericht en gemotiveerd en hoe kun je dat als organisatie optimaal faciliteren?

Hoe kun je talent identificeren van de verschillende groepen die je in je organisatie hebt?

‘Op individueel dus op persoonsniveau zijn er verschillende manieren om talent te identificeren: talentscans, persoonlijkheidsvragenlijsten, drijfverenvragenlijsten, assessments. Je kunt ook door coaching ontdekken waar je goed in bent. Of door te reflecteren en je af te vragen: wat vind ik nu eigenlijk echt leuk, waar ben ik goed in? Dat kun je ook aan collega’s vragen, middels 360 feedback bijvoorbeeld. Je kunt in je team een talentenspel spelen. Voor de high potentials wordt vaak gewerkt met de nine grid methode. Het varieert dus van heel laagdrempelig tot high end.

Als je kiest voor een tool, of het nu een test, een assessment of een ander instrument is: het is belangrijk dat je weet wat die meet. Je moet dus werken met een betrouwbare en valide test.

Zeker op internet zijn heel veel testen te vinden die dat niet zijn. Dan moet je je afvragen of je die wilt inzetten, want meten die wel wat je gemeten wilt hebben? Ook belangrijk is de praktische bruikbaarheid van die tools: kan degene die getest wordt ook echt wat met de uitkomsten van de test?

{cta_arena kop=”Alle HRTech aanbieders op een rij” tekst=”Ben jij op zoek naar passenden en innovatieve #HRTech oplossingen? Gebruik dan onze HRTech Arena. Hierin vind je alle aanbieders per domein.” knop=”Bekijk de HRTech Arena” link=”/hrtech-arena” plaatje=”/uploads/Kennisbank/HRTech-Arena-150×150.png” ctaclass=”cta_arena”}

Als je talent geïdentificeerd hebt, wat is dan de volgende stap?

‘Het is nooit één talent dat je identificeert, maar altijd een set van sterke punten, van verschillende zaken waar je goed in bent en die je leuk vindt. Dat is de basis. Je zou dan denken dat de volgende stap is dat je die talenten gaat ontwikkelen en gebruiken in je werk. Je moet ze immers eerst ontwikkelen voor je ze kan gebruiken. Maar zo zit het niet: we komen er steeds meer achter dat je je talenten ontwikkelt op het moment dat je ze gebruikt. Dus door ze te gebruiken, ontwikkel je ze. Ontwikkelen en gebruiken zijn aan elkaar verbonden. En hoe je dat dan doet, daar doen we nog heel veel onderzoek naar. Duidelijk is wel dat je dat op individueel en op teamniveau kunt doen. Je kunt binnen je functie je taken zo schapen en schuren dat ze passen bij je sterke punten, je past je werk dus aan je talenten. Je kunt dat ook een niveau hoger doen, dus binnen je team. Je gaat dan met elkaar kijken: dit is het totale pakket aan taken en laten we die werkzaamheden nou verdelen conform de talenten die aanwezig zijn. Dat noemen we talentgericht werken. Leidinggevenden zijn soms bang dat bij deze manier van werken zaken blijven liggen. Maar dat is niet wat wij zien. Ik zeg altijd maar: “Mijn rotklussen zijn misschien jouw droomklussen.” En die kleine set van klussen die niemand leuk vindt, die kan je dan onderling verdelen.’

Wie is verantwoordelijk voor talentontwikkeling?

‘Talentontwikkeling is een gedeelde verantwoordelijkheid: van het individu, de leidinggevende, het team, van HR en de organisatie. Naar de rol van de leidinggevende daarbij doen we momenteel veel onderzoek. We zien dat het erg belangrijk is dat de leidinggevende aandacht heeft voor talentontwikkeling, voor de mens achter de medewerker en zijn of haar behoeftes. Maar nog belangrijker dan die aandacht is het empoweren van mensen. Mensen in hun kracht zetten. Echt zorgen dat iemand zelf de regie neemt, is nog belangrijker dan het coachen en de aandacht die de leidinggevende biedt. Hij moet zorgen voor veiligheid.

Uit recent onderzoek van mijn lectoraat blijkt, dat die psychologische veiligheid de basis is. Dan volgen het spiegelen van en sparren met die medewerker, wat we ook wel supportive leadership noemen, en als derde, dus als de top van de piramide, het stimulerende gedrag van de leidinggevende zelf. Dat laatste noemen we empowering leadership: medewerkers activeren en stimuleren om het zelf te doen en niet te vertellen hoe iets opgelost moet worden.

Dat vraagt wel wat van leidinggevenden: ze moeten echt onderdeel worden van het team, en niet boven maar naast de medewerker staan. Ook moeten ze die psychologische veiligheid creëren waarin geëxperimenteerd mag worden. Dat is de basis voor een talentklimaat. Bij het ontwikkelen van zo’n leer- of talentklimaat spelen overigens ook het team en de organisatie een grote rol, niet alleen de leidinggevende.’

Welke factoren hebben nog meer invloed op talentmobilisatie?

‘De Coronacrisis heeft de arbeidsmarkt op zijn kop gezet. Leven Lang Ontwikkelen was al een belangrijk thema, maar nu helemaal: hoe hou je je mensen inzetbaar en hoe zorg je ervoor dat we snel kunnen schakelen naar andere banen en beroepen. Opleiden en omscholen krijgt heel veel aandacht. Dat is goed, maar er zijn ook andere factoren die van belang zijn bij talentontwikkeling en -mobilisatie: leerzaam werk, dus werk waarin je je talenten kwijt kunt en waarin ontwikkelingsmogelijkheden zitten, een talentgericht team, een klimaat in de organisatie waarin talentontwikkeling centraal staat, de rol van de leidinggevenden – van hoog tot laag- en een waarderend HR-beleid waarbij je uitgaat van de sterkepuntenbenadering.’

Wat is de rol van data bij talentmobilisatie?

‘Aandacht voor de mens is essentieel bij talent mobilisatie maar data zijn daarbij ook onontbeerlijk. HR analytics dus. Achter data gaat heel veel informatie over mensen schuil: data laten immers zien hoe mensen de organisatie ervaren en hoe de organisatie met medewerkers omgaat. Veel info is al beschikbaar uit o.a. medewerkerstevredenheidsonderzoeken, werkbelevingsonderzoeken en exitgesprekken. Data kunnen helpen om erachter te komen wat nu precies de vraagstukken zijn binnen de organisatie. Waar gaat het goed en waar minder goed?

“HR-opleidingen moeten meer aandacht besteden aan HR analytics, het belang van data en de impact van technologie op het werk.”

De HR-afdeling zou wat meer data minded moeten worden. Het lijkt alsof ze daar nu nog wat bang voor zijn. Het zou goed zijn als in de HR-opleidingen meer aandacht besteed zou worden aan HR analytics, het belang van data en de impact van technologie op het werk. Veel studenten beginnen aan een HR-opleiding omdat ‘ze iets met mensen willen doen’ maar data en technologie zijn niet meer weg te denken in onze maatschappij en dus ook niet in organisaties.’

Wat zijn de effecten van talentmobilisatie?

“Talentmobilisatie leidt tot meer betrokkenheid, meer commitment, meer tevredenheid en minder vertrekintentie.”

‘Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat talentmobilisatie op medewerkersniveau leidt tot meer betrokkenheid, meer commitment, meer tevredenheid en minder vertrekintentie.

We weten eigenlijk nog niet zo heel veel van de effecten van talentmobilisatie op organisatieniveau. Dat komt o.a. doordat organisatie prestaties voor veel organisaties moeilijk meetbaar te maken is, maar ook doordat er – naast de mensen – zo veel meer factoren invloed hebben op het presteren van de organisatie. Ook hier is de Coronacrisis weer een goed voorbeeld. Dit heeft voor veel bedrijven een enorme daling in de afzet van producten en diensten met zich meegebracht. De organisatieprestatie nam af,, hoe competent de medewerkers ook zijn. Dat maakt het moeilijk om te beoordelen wat nu precies de effecten zijn van talentmobilisatie.

Wat wel zou helpen, is dat organisaties op voorhand nadenken over wat zij willen bereiken, de gewenste situatie visualiseren en tevens bedenken: hoe zou je dat op de een of andere manier kunnen meten, en als we dat willen bereiken, wat voor gedrag van medewerkers hoort daar dan bij? En met wat voor interventies, met welke beleidsprocessen, en welke instrumenten willen we dat realiseren en past dat ook bij de context waarin we als organisatie zitten?’

Hoe mobiliseer je talent?

‘Naast kennis over wat je talenten zijn, is het belangrijk dat je in je werk ook iets kunt doen met je talent. Er moet vraag naar zijn. En je moet de mogelijkheid krijgen je talent te ontwikkelen. Daarvoor is leerzaam werk nodig en een team dat het ook mogelijk maakt om je talenten te ontwikkelen en benutten. Bij excellente organisaties gaat het over nog meer: over een cultuur die ondersteunend is, over een leiderschapsstijl die daarin meegaat, een visie en strategieën die daarbij aansluiten. Het gaat dus over veel meer dan HR-beleid; het gaat om de integrale benadering. Het is niet gemakkelijk om die consistent door te voeren. Want hoe meer mensen, teams en afdelingen erbij betrokken zijn, hoe meer ruis erop komt en hoe lastiger het is om consequent met talent mobilisatie om te gaan.

Bovendien is er nog een groot verschil tussen zeggen en doen, tussen het beleid en wat er daadwerkelijk wordt gedaan. Uit onderzoek blijkt dat de beste resultaten behaald worden als het bedachte HR-beleid ook echt in praktijk wordt gebracht en ook zo beleefd en ervaren wordt door de medewerkers. Als die drie zaken met elkaar in een lijn liggen, dan is het beleid effectief. En dan ontstaat ook dat leerklimaat, die veilige psychologische basis waarin het beste geleerd kan worden.’

Over Dr. Marian Thunnissen

Dr. Marian Thunnissen studeerde af aan de opleiding Sociale en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht. Al sinds haar afstuderen loopt onderzoek naar de inzetbaarheid van mensen in organisaties als een rode draad door haar carrière. Dat deed ze o.a. bij het CNV, onderzoeksinstituut IVA in Tilburg en bij Syntens, een organisatie die MKB-bedrijven ondersteunde bij innovatievraagstukken. Ze was docent-onderzoeker bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie en de opleiding HRM van de Hogeschool Utrecht, waar ze promoveerde op het onderwerp talentmanagement op Nederlandse universiteiten. Daarna maakte ze de overstap naar Fontys HRM en Toegepaste psychologie waar ze momenteel werkzaam is als lector Dynamische talentinterventies. Daarnaast werkt ze één dag per week bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschappen van de Universiteit Utrecht.

Bronnen:

¹ Talent mobiliseren, het identificeren, ontwikkelen en benutten van talent in organisaties, Thunnissen M, P. Bos, Alphen aan de Rijn, Vakmedianet, 2018

² Marian Thunnissen benadrukt dat ze het boek niet alleen geschreven heeft: eigenlijk zit al het werk van haar kennisgroep, dus van haar onderzoekers/studenten, erin.

Dit artikel is eerder verschenen op gitp.nl.


Workforce matching van PiCompany/Gitp

PiCompanyTransities of herstructureringen gaan niet vanzelf. Onze learning in al die jaren is: focus op uw workforce. Uw mensen bepalen de succesratio van uw geformuleerde strategie of koersverlegging. De mix van consultancy, tooling en people analytics die transities versnelt, verbetert en de kans op succes vergroot door objectivering en het verkleinen van risico’s.

Een debinar verzorgd door Mark van Ieperenburg en Eveline Ploeger
Dagvoorzitter: Mark van Assema

Bekijk het debinar van PiCompany >>


Geplaatst in Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Een HR-afdeling mag meer data-minded zijn

Wereldwijde pandemie: Schneider Electric vond interne mobiliteit opnieuw uit

HRTech_Review_Divkiran_KathuriaSchneider-Electric heeft meer dan 127.000 medewerkers in meer dan 100 landen. We spraken Divkiran in India, via een videocall, in opvolging van het event Arbeidsmobiliteit bij HR Academy.

Dit inzicht van die vertrekkers was het begin van een complete ommekeer. Van een organisatie waar medewerkers minimaal drie jaar in één functie moesten werken en waar managers hun medewerkers lange tijd in dezelfde functie konden houden; naar een Open Talent Market (OTM) waar “tijd in positie” niet meer relevant is. Schneider Electric is nu één grote talentmarktplaats voor intern talent. Daardoor waren ze flexibel genoeg sinds het begin van de pandemie om snel te kunnen draaien en de vraag en het aanbod van vaardigheden en talent door de hele organisatie in evenwicht te brengen.

Eind 2018 lanceerden jullie het interne mobiliteitsplatform, de Open Talent Market. Op zoek naar een tool voor het ondersteunen van die interne mobiliteit kwam Schneider bij het Israëlische platform Gloat.

Kathuria: “Twee jaar geleden, voor we met Gloat startten gaf 47% van de mensen die Schneider verliet als reden dat ze geen carrière mogelijkheden binnen de organisatie zagen. Dat was een totale verrassing, want er waren juist genoeg kansen binnen Schneider. Dus hiring managers zochten buiten de organisatie naar bepaalde skills en tegelijk was er intern een verloop van mensen mét juist die gevraagde skills.”

De AI van Gloat koppelt behoeften van de organisatie met behoeften van medewerkers. Hebben jullie ook naar andere, vergelijkbare partijen gekeken?

“Zeker, er waren ook andere tools in de race. We hebben uiteindelijk voor Gloat gekozen vanwege de bias free AI (Artificial Intelligence) en de UX (User Experience). Die UX is supersimpel om mee te werken, zo simpel dat werknemers het ook wel de Tinder voor Werk noemen.

Je maakt een profiel aan en vult je ervaring, vaardigheden, interesses en ambities in. Op basis hiervan ontvang je suggesties voor interne vacatures, korte opdrachten, mentoren en opleidingsmogelijkheden. De AI sluit discriminatie op basis van leeftijd, geslacht of etniciteit uit. De manager die de vacature plaatst, ziet alleen de naam, ervaring en vaardigheden van de werknemer. Het gaat dus eigenlijk alleen om vaardigheden en ambities. En mocht er bias binnensluipen als gevolg van de acties van de manager, dan zal dit worden gedetecteerd en opgelost op basis van het bias-mitigatiemechanisme van Gloat, aangevuld met periodieke beoordeling door het SE-team.”

Steeds meer organisaties ontdekken dat het kosteneffectief is om eigen mensen te werven. “Een vermindering van verloop met 1% zou voor een organisatie als Schneider miljoenen dollars kunnen opleveren.” Aldus Andrew Saidy, voormalig VP talent digitalisering bij Schneider Electric.

{cta_arena kop=”Dossier: Talent Marketplace” tekst=”Alle relevante informatie rond het concept ‘De Talent Marketplace’: artikelen, aanbieders, debinars en onze Talent Marketplace experts.” knop=”Bekijk het dossier” link=”https://www.hrtechreview.nl/talentmarketplace” plaatje=”uploads/blogimages/2021/Dossier Talent Marketplace Nieuwsbrief.gif” ctaclass=”cta_dossier”}

Was er ook wantrouwen over de AI?

“Ja, we hebben en krijgen nog steeds veel vragen over de AI. Maar de transparantie van de gebruikerservaring heeft onze SE-collega’s veel vertrouwen gegeven, vooral omdat het systeem geen gegevens gebruikt zoals geslacht, leeftijd, religie of etniciteit. AI helpt in ieder geval alleen met suggesties, maar de beslissing om op een vacature te solliciteren ligt bij de medewerker en de beslissing om iemand in te huren voor een vacature ligt bij het wervingsteam.

We hebben ook een Data Privacy Office, Data Risk Leader en Application Certification Team bij Schneider die strikte checks and balances hebben voor veiligheids- en privacyrisico’s die moeten worden gegarandeerd voordat een applicatie live kan gaan. Ze hebben groen licht gegeven. De AI voldoet daarmee ook aan alle beveiligings- en privacystandaarden ”.”

Het bouwen van een Open Talent Market platform is 20% van het werk, 80% is cultuurverandering. Het platform is bovendien niet verplicht gesteld en een profiel aanmaken is vrijwillig. Hoe kregen jullie de mensen dan toch mee?  

SE-OTM“Het aansturen van een culturele verandering is een inherent onderdeel van elke disruptieve verandering zoals Open Talent Market en het doorstaan ervan wordt opgezet voor succes. Daarom was OTM een multidisciplinair project waar het HR-, interne communicatie- en HR-systeemteam samenkwam om aan alle aspecten van deze verandering te werken. We werkten nauw met elkaar samen om een robuust veranderings- en activeringsplan op te stellen en te implementeren. We hebben gewerkt aan het creëren van inhoud en communicatie die specifiek is voor verschillende segmenten van onze belanghebbenden, doordrenkt met gepersonaliseerde berichten en regionale smaken. Een belangrijk onderdeel hiervan was de aanstelling van regionale ambassadeurs. Voordat het platform wereldwijd werd uitgerold, konden deze ambassadeurs met de tool experimenteren als onderdeel van een soft launch. Dit zorgde ervoor dat wanneer medewerkers vragen hadden, ze zich konden wenden tot de ambassadeurs die hun vertrouwde collega’s zijn, met succesverhalen van OTM om te delen. We lanceerden OTM in alle regio’s met leiderschapsboodschappen en -video’s, aangevuld met veel open huizen, lunch and learn-sessies, webinars, yammer-groepen, OTM-clinics en nog veel meer initiatieven.

Gloat heeft een geweldig team dat ons ook heeft ondersteund met verandermanagement, onder meer door ons te helpen bij het aanpassen van ons implementatieplan met een aantal briljante best practices uit de branche en het ondersteunen van onze initiatieven via hun platform in de vorm van campagne-e-mails, in-applicatie pop-upvideo’s en lanceringsberichten.”

De Open Talent Market geeft medewerkers de regie over hun carrière. Ze kunnen snel nieuwe opdrachten en functies vinden die bij hun vaardigheden passen. Hiërarchische verhoudingen en horizontale carrièrepaden zijn hierdoor niet langer leidend.

“Medewerkers zijn voor aanbevelingen niet langer afhankelijk van hun beperkte netwerk en manager, ze hebben geen goedkeuring nodig om te solliciteren op een rol die hen interesseert of deel te nemen aan een project buiten de organisatie. Denk aan LinkedIn! Waarom zouden we ze dan beperken om dat intern te doen en ons talent verliezen aan een andere organisatie. En dit is precies wat OTM doet om de ambities van een werknemer te ondersteunen. Bijvoorbeeld; zit je in HR en wil je overstappen naar marketing, dan kun je dit aangeven als je ambitie en bestemmingsrol. Als je deze bekend maakt, ontvang je automatisch suggesties voor marketingfuncties en projecten op basis van je huidige vaardigheden en toekomstige ambities. Na een gesprek met de wervings- / projectmanager, voor het geval je wordt afgewezen omdat je een specifieke vaardigheid moet ontwikkelen, wordt je omgeleid naar de cursussen in ons leersysteem die je zullen helpen die ontbrekende vaardigheden te leren.” 

Is het platform ook voor de flexwerkers bij Schneider?

“Vanaf nu is de Open Talent Market van Schneider gericht op intern talent en interne kansen, maar dat kan in de toekomst anders zijn. Wie weet wat 2021 ons allemaal zal brengen! Maar het platform staat open voor alle medewerkers, op alle niveaus in de organisatie. Iedereen kan een project starten binnen de organisatie. Het is natuurlijk ook makkelijker om nieuwe projecten te starten als je weet dat er in de organisatie dat talent aanwezig is. Momenteel wordt 60% van de projecten volledig op afstand uitgevoerd en is 50% van de projecten cross-business units en cross-country. Dankzij Open Talent Market heeft iedereen toegang tot een rijke, wereldwijde talentenpool.”

Was er weerstand van managers?

“Ja behoorlijk wat! Verandering van cultuur en mindset is nooit gemakkelijk, zeker niet met zoiets ontwrichtend als een Open Talent Market. Maar dit is de behoefte van deze tijd en het sluit goed aan bij de kernwaarden van Schneider, waarbij we al onze managers willen aanmoedigen om talentontwikkelaars en talentcoaches te worden.

Vóór OTM konden managers talent “oppotten”. Velen gaven er de voorkeur aan om werknemers niet te laten gaan of lenen voor het algemeen belang en waren meer gericht op het leveren van werk dan op het ondersteunen van loopbanen van werknemers. Bij Schneider hadden we het geluk dat er altijd steun is geweest voor het programma vanuit de leiding. Onze leiders zijn erg vooruitstrevend, vooral in HR.

En met deze leiderschapsondersteuning en een uitgebreid verandermanagementplan voor managers, hebben we onze communicatie gericht op: wat levert het de manager op? Hoe kunnen ze OTM gebruiken om divers talent te vinden en de beste teams samen te stellen? We hebben zelfs een handleiding voor managers uitgegeven met daarin een brief voor hen uit de toekomst, waarin wordt gesproken over de voordelen van OTM. We ondersteunden dit met manager-specifieke webinars en deelden getuigenissen van andere managers die hen aanmoedigden om het platform te proberen “

Talent “headhunten” was een andere uitdaging. Het kwam erop neer dat de manager al had bepaald wie hij voor de baan wilde en niet langer naar andere kandidaten keek. Hij zet dan de opdracht uit in OTM, accepteert die voorkeurskandidaat en sluit de vacature snel weer af. Onder andere aan de hand van testimonials hebben we laten zien hoe het systeem je kan helpen onontdekt talent te ontdekken en zelfs meer te ontdekken over talent dat je wel kent. Er werden veel succesverhalen gedeeld waarbij enerzijds een projectmanager in India ontdekte dat een collega in Mexico perfect past bij een interne klus en anderzijds twee collega’s die zij aan zij in Singapore werkten, nieuwe vaardigheden bij elkaar ontdekten”

Een profiel aanmaken is vrijwillig, hoeveel medewerkers hebben zich nu aangemeld?

“Het actieve gebruik van de tool is in de afgelopen 8 maanden – sinds de tool wereldwijd wordt gebruikt – gestegen naar 50%, wat heel hoog is voor een HR tool die je volledig vrijwillig gebruikt. Ons doel is dat dit volgend jaar 70% of 80% of misschien wel 100% procent is.”

Schneider is een enorme organisatie. Is deze tool ook interessant voor kleinere organisaties?

“Naarmate een organisatie groeit van 40-50 medewerkers naar 500-1000 medewerkers, is het voor de organisatie en haar HR-teams moeilijk om precies te weten wat alle medewerkers doen, waar hun interesses liggen en wat de volgende stap voor al die mensen kan zijn. Het is bijna onmogelijk om ieders persoonlijke interesse en capaciteiten op de radar te krijgen en daarom is een door AI aangedreven Talent Marketplace tooling voor elke iets grotere organisatie een natuurlijke vooruitgang.”

SE-Utilization

Tot slot, niet onbelangrijk, wat is de Return On Investment?

“Op dit punt is de RoI van OTM ongeveer 350% en deze lijn stijgt. Alle organisaties weten dat ze veel kunnen besparen op wervingskosten door intern door te groeien en niet extern in te huren. Daarnaast heeft OTM ook bijgedragen aan het enorm verhogen van de productiviteit, dankzij de kortlopende projecten die iedereen gemakkelijk kan opzetten. We zitten nu op 88.000+ “unlocked hours”, uren die zijn geïnvesteerd in projecten door medewerkers die deelnemen aan OTM-optredens.

Sinds de pandemie is de vraag naar interne mobiliteitsoplossingen nog groter geworden. Met de Open Talent Market zijn we wendbaar en flexibel en waren we in staat om de vraag en het aanbod van talent binnen de organisatie sneller in evenwicht te brengen tijdens een wereldwijde crisis als Covid-19.” 

Bekijk meer over het concept van de talent marktplaats in dit webinar uit de Debinarweek2020.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Wereldwijde pandemie: Schneider Electric vond interne mobiliteit opnieuw uit

Nieuwe editie HRTech Arena verschijnt in januari 2021

Wil je als aanbieder in de Arena?

Lever dan je gegevens aan voor vrijdag 18 december 2020 via email: mark@hrtechreview.nl. Een basis profiel is gratis. Voor een uitgebreid profiel, content plaatsingen en verdere deelname in onze community zijn uitgebreide partnermogelijkheden. We spreken je daar graag persoonlijk over.

 

HRTech-Arena

De #HRTech Arena

De #HRTech Arena is hét overzicht van alle actieve aanbieders op het gebied van HR technologie voor eindgebruikers in Nederland en België. Op dit moment bevat de HRTech Arena 362 actieve aanbieders op het gebied van HR technologie. In januari 2021 wordt de nieuwe editie IV gepresenteerd. De 5 nieuwste aanbieders zijn:

drillster-150 mytalentboard-150 traicie-150 kvartett-150 twist-150

Mis jij nog partijen, help ons dan de lijst verder te laten groeien en mail: mark@hrtechreview.nl.

{cta_arena kop=”Whitepaper: Hoe kies je een tool?” tekst=”Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.” knop=”Whitepaper downloaden” link=”https://www.hrtechreview.nl/index.php?page=kennisbank&kid=164″ plaatje=”/uploads/Kennisbank/robotje_nieuwsbrief%20150×150.gif” ctaclass=”cta_whitepaper”}

Geplaatst in Implementeren, Innovatie, Selecteren | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe editie HRTech Arena verschijnt in januari 2021