"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Een kijkje in de HRTech keuken bij online eventplatform en groeiwonder Hopin

Groeien als bedrijf, wat betekent dat eigenlijk? Is het simpelweg groter worden, meer mensen aannemen? Wie kijkt naar de bedrijfsstrategie van Hopin, zou zeggen van wel. Via de website Unleash kregen we een kijkje achter de schermen bij dit succesvolle bedrijf.

Groeiwonder dankzij corona

Eerst wat achtergrondinfo. Hopin werd opgericht door Johnny Boufarhat in 2018. Inmiddels heeft het in Londen gevestigde bedrijf zo’n vierhonderd werkenden, waarvan de meerderheid op afstand werkt. De waarde van het bedrijf wordt momenteel geschat op 5,56 miljard dollar. Niet slecht voor een bedrijf dat pas 3 jaar bestaat he? Zeker niet als je bedenkt dat een groot deel van die jaren plaatsvonden tijdens een pandemie die de wereldeconomie zware schade heeft toegebracht.

Screenshot Expo dag 2

Screenshot vanuit Hopin, gebruikt voor het event Hybride Werken 2021 van HR Academy

Maar het is juist de pandemie die Hopin heeft laten groeien. Sterker nog, het bedrijf heeft de afgelopen maanden elke maand zo’n vijftig nieuwe mensen aangenomen! Voordat we naar die bedrijfsstructuur gaan kijken, iets meer over de technologie van Hopin.

HRTech voor scale-up

Hopin werkt voornamelijk met algemene HRIS-systemen, ATS-software die het wervingsproces van nieuwe werkenden ondersteunt, maar ontwikkelt ook tools om OKR’s mee te meten, betrokkenheidsenquêtes uit te voeren en andere analyses te doen. De systemen zijn, naast uiteraard kwaliteit, gericht op groei binnen een bedrijf. Dat wil zeggen: de tools groeien mee met een bedrijf, waardoor vernieuwing binnen een bedrijfsproces niet nodig is bij groei.

Met werkenden in veertig verschillende landen, die voornamelijk op afstand werken, is Hopin zelf ook grotendeels afhankelijk van HR-tools. Compleet in de moderne tijdsgeest van denken in oplossingen in plaats van denken in problemen, heeft Hopin daar ook een strategie voor. Per land kiest Hopin een ander model: in het ene land werken mensen met vast contract, in andere landen worden ze als flexibele krachten aangenomen. Aan de hand van modellen uit het HRIS-systeem kan vervolgens bepaald worden hoe het gaat qua groei en of er verandering in een model moet komen.

Collega’s op afstand

Zoals gezegd, is Hopin grotendeels een “remote-first”-bedrijf, met werkenden die op afstand werken. Volgens het bedrijf betekent dat niet dat ze niet aan hun werkenden denken, zeker niet tijdens de zware tijden waarin we leven. Het geven van ergonomisch advies, begeleiding bij het inrichten van een ’thuiskantoor’ en het financieren of vergoeden van kantoormeubilair is daar onderdeel van. Ook wordt onthouden dat flexibele werkenden graag flexibele werkuren aanhouden.

Want dat is iets wat blijkt uit de gesprekken die Unleash voerde met managers bij Hopin. Het bedrijf groeit als kool en is hard bezig een groot aandeel op de HR Tech markt te veroveren. Juist vanwege die groei is het belangrijk dat ze hun mensen niet uit het oog verliezen, naast het feit dat ze hun HR-technologie blijven ontwikkelen om aan de steeds veranderende behoeften van het bedrijf en de markt te kunnen voldoen.

Beeld Analytics - 6e editie-02-bannerHopin in actie?

Als je Hopin in actie wilt zien EN een goed HRTech event wilt bijwonen, schrijf je dan in voor het Nationaal HR Analytics congres op 1 en 2 juni.

Mark is HR projectleider en adviseur om te groeien naar Total Talent Management.