Redactie 26 april 2022 0 reacties Print Het marktonderzoek van Gartner over Talent Marketplaces Interne marktplaatsen, of ‘talent marketplaces’ in het Engels, het is een begrip dat we steeds vaker horen maar waar niet iedereen van weet wat het voorstelt. Onderzoeksbedrijf Gartner gaat er dieper op in. Aan de hand van hun marktonderzoek hier een korte uitleg over wat interne marktplaatsen zijn en wat ze ten aanzien van de gig economy voor je organisatie kunnen betekenen. Wat zijn interne marktplaatsen? De gig economy of klussen-economie is ontstaan rond marktplaatsplatformen. Die matchen de vraag van klanten met de werkenden die de vereiste producten, diensten of oplossingen kunnen leveren. De interne talentmarktplaats maakt gebruik van soortgelijke marktplaatsprincipes om interne werkenden en, in sommige gevallen een pool van externe medewerkers, te koppelen aan kortlopende project- en werkkansen, zonder tussenkomst van een recruiter. De marktplaats omvat marketingfuncties, matching-algoritmes, feedbackfunctionaliteit en sluit aan bij de principes van adaptief organisatieontwerp. Waarin verschillen deze marktplaatsen van externe freelance marktplaatsen? Interne talentmarktplaatsen verschillen van Freelance Management Systemen (FMS). Die zijn primair gericht op externe netwerken van freelancers voor opdrachten als consulting, webdesign, vertaaldiensten of specifieke IT-rollen. Interne talentmarktplaatsen kunnen ook dat externe talent aanboren, maar zijn in de eerste plaats gericht op het matchen van intern talent met baanvereisten, nieuwe vacatures of tijdelijke (project-)rollen. Welke software is er voor deze marktplaatsen? De beschikbaarheid van HRTech voor deze marktplaatsen was beperkt. Daardoor zijn sommige organisaties, actief in hightech, telecom en professionele dienstverlening, hun eigen software gaan bouwen. Of deze of externe software daadwerkelijk functioneert, hangt af van de matching-algoritmen binnen de platforms. Het nauwkeurig detecteren en labelen van competenties, vaardigheden, kennis, ervaring en andere attributen is niet makkelijk. Het matchen van die informatie met de grote verscheidenheid aan werkmogelijkheden die in grote organisaties bestaan, kost dan ook veel tijd. Voorbeelden van organisaties die wel al dit soort talentmarktplaats software aanbieden zijn het Nederlandse Part-up, 365Talents, Gloat, Fuel50, Ascendify, Catalant Technologies en ProFinda. Is externe software altijd nodig? Leiders moeten de technologieën die worden aangeboden goed evalueren, om te zien of ze kunnen helpen bij het opschalen of verbeteren van die software. Aangezien deze technologie nog in de kinderschoenen staat, moeten verantwoordelijken voorzichtig te werk gaan en rekening houden met aanzienlijke investeringen in co-ontwikkeling met de applicatieaanbieders. Ze moeten de beschikbaarheid van interne middelen evalueren en bepalen of ze hun middelen beter kunnen beheren door hun eigen applicatie te bouwen, of door gebruik te maken van de kennis en expertise van externe technologieaanbieders. Werken de interne marktplaatsen wel? Opdrachten opsplitsen in te leveren prestaties en werkenden de mogelijkheid bieden op dergelijke opdrachten in te schrijven en deze in de wacht te slepen, betekent een ingrijpende verandering van de managementpraktijken. Bewezen resultaten zijn er nog niet, en zorgvuldige meting van de impact op de betrokkenheid en productiviteit van werkenden en hun prestaties is van cruciaal belang. In dit vroege stadium zijn goede datawetenschapsvaardigheden van zowel de technologie-aanbieders als de afnemende organisaties essentieel. Inzicht in vaardigheden, kennis, ervaring en competenties is van fundamenteel belang voor het creëren van een effectieve gebruikerservaring in het platform. Interne marktplaatsen en hun plaats in de gig economy De gig economy en de behoefte aan bedrijfsflexibiliteit maken nieuwe manieren van werken mogelijk en stellen de gevestigde opvattingen over werkgelegenheid op de proef. De verwachtingen en voorkeuren van werkenden, over hoe ze hun loopbaan en portfolio vormgeven, zijn veranderd. Marktplaatsplatforms maken het veel gemakkelijker om klanten rechtstreeks in contact te brengen met leveranciers. Interne talentmarktplaatsen profiteren van de toegenomen flexibiliteit van de gig economy en dergelijke marktplaatsgebaseerde platforms, zonder dat veranderingen in arbeidscategorieën nodig zijn. People Technology Grote ondernemingen die maximaal willen innoveren, kunnen worden gehinderd door zware management- en controlestructuren. Interne marktplaatsen voor talent hebben het potentieel om dat te veranderen. Ze scheppen vertrouwen door feedbackmechanismen. Ze maken innovatie door en voor werkenden mogelijk en dragen ertoe bij dat werkenden hun loopbaan volledig in eigen handen nemen. Ze maken een veel betere en meer gedetailleerde tracering mogelijk van vaardigheden, competenties, kennis en interesses van individuele werkenden. Dit zal op zijn beurt ondernemingen in staat stellen een veel beter beeld te krijgen van hun werkendenbestand en de workforce planning te verbeteren. Interne marktplaatsen zullen de slankere, flexibelere en adaptievere organisaties van morgen mogelijk maken. Gartner, innovatie, Talent Marketplace Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie