"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Kan het nieuwe Center of Excellence van de adviesreuzen EY en IBM de HRTech wereld op zijn kop zetten?

rock-staar-NzIV4vOBA7s-unsplash

In een panelgesprek met de leiders van deze alliantie bleek het doel “vooral dat EY de IBM-technologie kan toevoegen aan hun financiële diensten”-aanbod, deelt Andy Jankowski van IBM Consulting, exclusief op UNLEASH America 2022. Jankowski is de wereldwijde leider van de EY- en IBM-alliantie.
 
Maar de alliantie besloot dat ze daar niet wilden stoppen, dus breidden ze de alliantie verder uit met een tweede COE, gericht op de wereld van het menselijk talent. Het doel van deze talent-COE is om werkgevers te helpen met het aanpakken van belangrijke uitdagingen op de werkvloer die naar boven zijn gekomen na de COVID-19 pandemie, zoals digitale adoptie, behoud en aantrekking van talenten, en bijscholing om de vaardigheidskloof aan te pakken.
 
Jankowski: “We hebben deze COE opgericht om al ons aanbod op het gebied van talentontwikkeling te kunnen bekijken en onze sterke punten samen te brengen”.
 
Susan Robinson van EY, voegt toe: “We zijn beide gevestigde, volwassen bedrijven in de wereld van werk met sterke waardeproposities en sterke klantrelaties”. Door samen te werken, kan deze talent-COE de markt volgens Robinson “verstoren”: “we willen absoluut de wereld veroveren”. Maar de alliantie wil ook “impact maken op de transformatie van de wereld van talent en hun levens makkelijker maken”.

Niet langer een ‘multi-vendor’ model nodig

Het gaat er IBM en EY vooral om dat ze hun klanten eersteklas oplossingen kunnen bieden voor hun veelzijdige talentbehoeften. 

 De hoop is volgens Jankowski dat bedrijven dankzij het talent-COE niet langer het op één na beste aanbod voor hun HR-behoeftes hoeven te kiezen, maar dat ze in plaats daarvan een groep leveranciers kunnen kiezen die de beste is in elk gebied. “We halen de noodzaak van compromissen sluiten weg. We werken samen zodat we ervoor kunnen zorgen dat ze het beste kunnen hebben.”.
 
Hij vervolgt dat wanneer IBM met haar klanten praat, “we weten waar de klanten om vragen”, “we weten wat onze sterke punten zijn” en “we weten wat we zelf graag zouden willen doen”. Maar het is vaak een uitdaging om met andere leveranciers samen te werken. “Leveranciers kennen elkaar niet en willen vaak niet samenwerken”.
 
Dus is de alliantie van plan om vooruitstrevend te zijn en gebruik te maken van bestaande relaties om “gezamenlijk aanbod te creëren dat onze concurrenten bang zal maken, maar ook het uiteindelijke resultaat beter zal maken voor klanten.”

Het aanbod is niet alleen van hogere kwaliteit, maar de alliantie wil ook het beheer achter de schermen stroomlijnen. “Wanneer er meerdere leveranciers zijn, moeten klanten meerdere contracten hebben”, legt Amy Wright van IBM Consulting, uit. “Dus daar werken we achter de schermen aan, zodat EY kan invallen voor IBM (en vice versa)”.
 
EY’s Liz Fealy, is het ermee eens. Ze merkt op dat IBM en EY al jaren klanten van elkaar zijn, maar dat deze COE-alliantie “ons unieke kansen gaf om de markt te bekijken en de manieren te zien waarop we kunnen samenwerken”.

HR transformeren met technologie 

Dat is dus de theorie, maar wat zullen IBM en EY werkgevers precies bieden als resultaat uit het talent-COE?
 
Jankowski zegt dat het als eerste de HR-cloudtransformatie [MvA1] betreft. Samen hebben IBM en EY “diepgaande kennis van de HCM (Human Capital Management) tech wereld”, onder meer door te werken met bedrijven als Workday en Oracle, evenals expertise op het gebied van “deep process consulting” en aan HCM-gekoppelde technologieën.
 
Hoewel het talent-COE voornamelijk digitaal zal zijn, zal het technologie gebruiken om ervoor te zorgen dat mensen hun beste werk leveren, ook wel bekend als “augmented intelligence”.
 
Jankowski deelt een voorbeeld van een recruiter die 10.000 cv’s moet bekijken: “zouden ze hun tijd liever besteden aan het lezen van allemaal? Of hebben ze liever dat een goed getraind AI-algoritme kan zien welke cv’s de vaardigheden bevatten die je hebt geïdentificeerd voor deze baan?” Wright voegt toe dat het werknemers in staal stelt om “te focussen op werk met toegevoegde waarde”.
 
Een tweede gebied is payroll en het uitbesteden daarvan. IBM ondersteunt haar grootste klanten al met hun loonadministratie. “We hebben administratieteams over de hele wereld”, en een AI-gestuurde virtuele agent om problemen in de echte wereld op te lossen.
 
Maar wat IBM niet heeft, en je raadt het al, EY wel, zijn “fysieke werknemers in 170 landen” die payroll dienstverlening bieden aan werkgevers van iedere grootte. EY is zelfs de op drie na grootste payroll dienstverlener ter wereld. De benadering per land is te danken aan de compliance-, risico- en auditactiviteiten van EY, aldus Fealy.
 
Als gevolg hiervan is Jankowski van mening dat de alliantie zal zorgen voor een “marktveranderende, wereldwijde payroll-outsourcing onderneming”.

Focus op talentmobiliteit

Talentmobiliteit is een andere focus. Jankowski deelt dat IBM een klant is van de mobility practice van EY. “We hebben het getest met 330.000 werknemers in 70 landen, dus we hebben het volle zelfvertrouwen te kunnen zeggen dat zij de beste mobility provider zijn”. De rol van IBM op het gebied van talent mobility is het gebruik van hybride, multi-cloudtechnologie om klanten te helpen vaardigheidsgaten te identificeren, en “uit te vinden hoe talentgaten in verschillende locaties ingevuld kunnen worden”.
 
Jankowski vervolgt: “Als je in een organisatie van 150.000 mensen wil weten wie welke vaardigheden heeft en op welk niveau, kun je mensen vragen een enquête in te vullen. Dat werkt voor misschien 10%, en 9% zal overdrijven over wat ze kunnen”. Wat als je in plaats daarvan AI kon gebruiken “om te kijken naar de digitale voetafdruk van een werknemer over verschillende systemen”, “dan kun je de bevindingen laten zien aan werknemers en managers om te bevestigen”. Het stroomlijnt en verbetert in wezen het proces.

De toekomst van het talent COE

Hoewel dit de prioriteiten zijn van EY en IBM op het moment, gebaseerd op een jaar testen, “zijn er andere discussies gaande”, over extra aandachtspunten om de transformatiebehoeften van klanten op het gebied van HR op te lossen, deelt Jankowski.
 
Robinson sluit zich hierbij aan: “We beginnen een mooie portfolio op te bouwen en het stelt ons in staat om de COE nog meer uit te breiden”. Fealy concludeert: “Er zijn onbeperkte mogelijkheden voor innovatie, producten en diensten. We zijn nog maar net begonnen met wat we allemaal kunnen doen om onze klanten beter van dienst te zijn.”

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl