Redactie 4 juni 2024 0 reacties Print Minder interesse in recruitmentsystemen en meer in tech voor werknemerswelzijnAfnemers van HR-software richten hun pijlen steeds meer op tools die bijdragen aan het werknemerswelzijn, minder op recruitment-optimalisatie. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Sapient Insights. In een recent webinar deelde Sapient Insights de laatste internationale ontwikkelingen onder de afnemers van HRTech-producten. Het bureau deed onderzoek naar deze ontwikkelingen onder 2300 bedrijven, verspreid over de hele wereld. In het webinar deelden zij drie belangrijke trends. Afname van investeringen Zo bleek onder andere dat afnemers van HRTech van plan zijn om minder uit te geven aan nieuwe diensten. Het aankomende jaar zullen vooral bedrijven met minder dan 500 medewerkers minder uitgeven. Bij deze groep heeft slechts 33% van de ondervraagden meer budget over voor nieuwe investeringen. Ook het middensegment is niet van plan om grootschalig te investeren. Zo wil 44% het budget gelijk houden en 7% zelfs willen bezuinigen op kosten voor HR-software. “We zien het vooral als een vertraging op de stijging van de uitgaven, niet zozeer als een vertraging op alle uitgaven”, zegt Stacey Harris van Sapient Insights. “Met name bij grote bedrijven zien we een kleine toename ten opzichte van vorig jaar, waarbij deze bedrijven wel investeren in HRTech-ontwikkelingen aan de hand van een 2 tot 3-jarige roadmap.” Terug naar de basis Waar willen bedrijven die wel budget over hebben voor HRTech in investeren? Waar bedrijven zich de afgelopen twee jaar vooral richtten op HR-tools om recruitment te optimaliseren, blijkt uit de rondgang van Sapient Insights dat bedrijven meer willen investeren in HRTech die betrekking heeft op arbeidsvoorwaarden en werknemerswelzijn. Daarmee richten zij zich steeds meer op de klassieke HR-onderwerpen. Sapient Insights verwacht een gemiddelde toename van 10 tot 15 procent in uitgaven. Cliff Stevenson, Director of Research bij Sapient Insights, wijt deze verandering aan het groeiende besef dat goed werkgeverschap noodzakelijk is. “We beginnen een steeds beter begrip te krijgen wat mensen nodig hebben. Denk aan thema’s als werkdruk, stress, menselijke emoties zoals eenzaamheid. Tegelijkertijd erkennen managers ook de meerwaarde voor de bedrijfsvoering: minder verloop, hogere productiviteit, enzovoorts. We willen de werkplek een betere plek maken, terwijl de werkplek tegelijkertijd onvermijdelijk verandert. Het is een reactie op de veranderende wereld van werk.” Grotere personaliseerbare systemen Daarnaast ziet Sapient Insights dat bijna elk bedrijf bij de start een eigen HR-systeem heeft, ongeacht hoe groot het is. Volgens Sapient Insights zullen bedrijven daardoor ook sneller wisselen van provider dan bedrijven in het verleden zouden doen. Vooral afnemers van payroll- en timemanagementsystemen zijn ontevreden en overwegen over te stappen naar een andere aanbieder. Zo overweegt 28% van de afnemers om te wisselen van payrollaanbieder. Een vergelijkbare trend herkent Sapient Insights ook bij learning- en performance-systemen. Hoewel dit percentage niet heel groot is, merken zij een voorzichtige verschuiving op. Stevenson: “We herkennen steeds meer de wens bij bedrijven om learning- en performance- systemen af te stemmen op hun specifieke werkzaamheden in plaats van op algemene systemen.” Sapient Insights verwacht dat die behoefte de komende vijf jaar zal toenemen. Het hele webinar is gratis terug te kijken via de website van HR Executive. innovatie, Performance en Engagement Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie