"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Wat AI al kan doen op recruitmentgebied

De taken van recruiters zijn door AI al flink veranderd en deze transitie zal nog wel even doorgaan. We kunnen ons niet voorstellen waar AI ons op recruitmentvlak zal brengen, maar dat het anders wordt is zeker. Dit is wat AI nu al mogelijk maakt.

Het tempo waarmee AI recruitment heeft verbeterd, is verbazingwekkend. In de afgelopen twee jaar heeft AI zoveel van de taken die recruiters gewoonlijk uitvoeren overgenomen, dat het eigenlijk tijd is voor een nieuwe definitie van het woord recruiter.

Als het gaat om hoe technologie de werving van personeel en het HR-vak zal veranderen, staan we nog maar aan het begin. We kunnen ons niet eens voorstellen waar AI recruitment naartoe zal brengen, maar dat het heel erg anders zal zijn dan vandaag is zeker.

Automatisering en AI hebben elk gebied van recruitment geraakt. In dit artikel een kort overzicht van de tools en mogelijkheden die al commercieel beschikbaar zijn. Deze zijn allemaal verbazingwekkend. Ondanks juridische en ethische uitdagingen zullen ze hun bereik en mogelijkheden blijven uitbreiden.

Merkontwikkeling/marketing

Door verschillende tools is een geavanceerde en doelgerichte merk- en marketingstrategie nu mogelijk. Hier zijn slechts enkele van de mogelijkheden van de beschikbare tools.

  • Er zijn platforms waarmee werkgevers inhoud kunnen creëren en beheren en hun merk onder de aandacht kunnen brengen met verhalen en inzichten van werknemers.
  • Er zijn tools voor sentimentanalyse, die worden aangedreven door AI, die de online reputatie van het bedrijf kunnen monitoren en analyseren.
  • Er zijn geautomatiseerde tools voor het maken van content die functiebeschrijvingen en content voor werkgeversbranding kunnen creëren.
  • Er zijn tools die functiebeschrijvingen analyseren en voorspellen hoe de gebruikte taal de diversiteit zal beïnvloeden.
  • Er zijn programmatische tools voor vacatureadvertenties die de plaatsing van advertenties optimaliseren.
  • Er zijn door AI aangedreven schrijfassistenten die controleren op grammatica, toon en duidelijkheid.
  • Er zijn planningstools voor sociale media die algoritmen gebruiken om te bepalen wat de optimale tijd is om te posten en om de betrokkenheid van het publiek te analyseren.

Inkoop

Dit is een gebied dat al sterk geautomatiseerd is. Bijna iedereen is te vinden en uit onderzoek blijkt dat kandidaten vaak beter reageren op geautomatiseerde berichten dan op berichten van recruiters.

  • AI kan helpen bij het identificeren en contacteren van kandidaten die aan specifieke criteria voldoen. Ook kan AI het internet afspeuren om cv’s te vinden en potentiële kandidaten te beoordelen.
  • AI koppelt de vaardigheden van kandidaten nauwkeuriger aan de functie-eisen dan zoekopdrachten gebaseerd op trefwoorden.
  • AI helpt bij het beheren en onderhouden van talentenpools door interacties, kwalificaties en beschikbaarheid van kandidaten bij te houden. Het stelt recruiters in staat om met vooraf geïdentificeerde kandidaten in contact te komen wanneer er geschikte functies vrijkomen.
  • Er zijn tools die deep learning gebruiken om verborgen talentenpools te ontdekken en de kans op succes van een kandidaat in een specifieke rol te voorspellen.
  • AI-gestuurde sourcingplatforms vinden  passieve kandidaten en trekken deze aan.
  • AI helpt vooroordelen bij sourcing te verminderen door ervoor te zorgen dat functiebeschrijvingen neutraal zijn en diverse kandidaten te identificeren die anders over het hoofd zouden worden gezien.
  • Dankzij het vermogen van AI om gegevens over verschillende geografische gebieden te analyseren, kunnen recruiters talent buiten hun directe regio identificeren, waardoor de potentiële talentenpool wordt uitgebreid.

Screening/beoordeling

Er zijn veel tools beschikbaar om kandidaten te screenen en het sollicitatiegesprek geheel aan te vullen of te vervangen. Vanwege juridische en ethische kwesties zijn we nog maar net begonnen met het verkennen van wat er op dit gebied kan worden gedaan.

  • AI-gestuurde video-interviews en assessments kunnen kandidaten screenen met behulp van big data en voorspellende analyses.
  • AI-systemen kunnen de kans op succes van een kandidaat voorspellen op basis van zijn loopbaangeschiedenis, beoordelingsprestaties en sollicitatiegesprekken.
  • AI-aangedreven chatbots voeren voorlopige beoordelingen uit via geautomatiseerde gesprekken.
  • Door AI aangedreven games en taken meten cognitieve en emotionele eigenschappen om ervoor te zorgen dat kandidaten goed bij de bedrijfscultuur en functie passen.
  • AI kan kandidaten voor software-engineering testen door middel van codeertesten en uitdagingen.
  • AI kan onbewuste vooroordelen bij screening en beoordeling helpen verminderen door zich te concentreren op objectieve gegevens en zoekwoorden te vermijden die leeftijd, geslacht of etniciteit kunnen impliceren.
  • Tools kunnen video-interviews analyseren, waarbij taal- en spraakpatronen worden gebruikt om potentieel voor succes te identificeren.

Betrokkenheid

We beschouwen dit vaak als het people-to-people-domein waarin recruiters nog steeds de boventoon voeren. Veel op AI gebaseerde tools stellen dit idee echter ter discussie.

  • Virtuele evenementen en chats die kandidaten betrokken houden.
  • Gepersonaliseerde tools voor het relatiebeheer met kandidaten leren de voorkeuren van kandidaten kennen en stemmen functieaanbevelingen en communicatie op maat af.
  • AI-gestuurde gepersonaliseerde e-mail- en contenttools kunnen de communicatie met kandidaten op maat maken.
  • AI-aangedreven chatbots communiceren 24/7 met kandidaten, beantwoorden basisvragen, plannen interviews en leggen informatie over de kandidaten vast. Dit scheelt tijd voor de recruiters.

Administratie

Dit is waar AI echt uitblinkt en waar recruiters vaak het grootste deel van hun tijd mee bezig zijn. Uit sommige  onderzoeken blijkt  dat recruiters vaak tot 60% van een dag aan administratie besteden.

  • Applicant Tracking Systems (ATS) met AI-mogelijkheden worden steeds volwassener en stroomlijnen de wervingsworkflows.
  • AI coördineert interviewschema’s door rekening te houden met de beschikbaarheid van kandidaten en interviewers. Het kan ook herinneringen sturen en afspraken verzetten.
  • Robotic Process Automation (RPA)-tools automatiseren repetitieve taken zoals het volgen van kandidaten en e-mailcommunicatie.
  • Tools zoals DocuSign maken de elektronische ondertekening van arbeidsaanbiedingen mogelijk.
  • Tools kunnen het maken en goedkeuren van aanbiedingsbrieven automatiseren.
  • Door AI aangedreven tools voor beloningsbenchmarking zorgen voor concurrerende aanbiedingen.
  • Platforms die gebruik maken van grote beloningsdatasets en AI-algoritmen suggereren marktconcurrerende salarisbereiken op basis van functietitels, vaardigheden, locatie en ervaringsniveau.

Onboarding

Recruiters zijn vaak niet verantwoordelijk voor onboarding of hebben het te druk om er de aandacht aan te besteden. Een onboardingprogramma kan de retentie verbeteren, ghosting voorkomen en de tijd tot productiviteit versnellen.

  • Tools kunnen onboarding-taken beheren en informatie over nieuwe medewerkers centraliseren.
  • Op betrokkenheid gerichte onboardingplatforms die gebruik maken van workflowautomatisering om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers soepel in het bedrijf worden geïntegreerd.
  • Virtual reality (VR) onboarding-ervaringen dompelen nieuwe medewerkers onder in de bedrijfscultuur.

Rapportage

Een van de zwakste gebieden van recruitment is het verkrijgen van betrouwbare en actuele gegevens over de impact van marketingcampagnes, de inkoopsnelheid en vele andere factoren. Deze tools brengen nieuw licht en verantwoordelijkheid voor rekrutering, waardoor de efficiëntie en effectiviteit worden verbeterd.

  • Geautomatiseerde tools die data visualiseren helpen bij het visualiseren van wervingsstatistieken en -prestaties.
  • Met Google Data Studio kunnen wervingsgegevens weergegeven worden in aangepaste dashboards en rapporten voor realtime besluitvorming.
  • Geavanceerde platforms voor personeelsanalyse die gebruik maken van AI kunnen wervingstrends, personeelsverloop, diversiteitsgegevens en meer blootleggen.

Personeelsplanning

Dit is een zwak punt voor recruiters, die vaak weinig inzicht hebben in de talentenmarkt, de vaardigheden die de organisatie momenteel heeft en welke vaardigheden deze mogelijk nodig heeft. Deze tools zijn essentieel voor succes.

  • Tools die huidig talent in kaart brengen en toekomstige behoeften voorspellen, waardoor bedrijven hun personeelsbehoeften kunnen plannen.
  • Tools die  de vaardigheden van werknemers analyseren, toekomstige behoeften aan talent voorspellen en helpen bij strategische wervings- en personeelsontwikkelingsplannen.
  • Geavanceerde analyse- en planningstools die helpen bij het begrijpen van de capaciteiten van het personeel en bij het plannen van toekomstige behoeften.
  • Tools leveren gegevens op over de arbeidsmarkt en de beschikbaarheid van specifieke vaardigheden.

Voorspellende analyse

Over het algemeen beschikken recruitmentfuncties niet over voorspellende analyses. Met AI is het nu echter mogelijk om gebruik te maken van de gegevens die zijn opgeslagen in ATS- en HRIS-systemen. Het gebruik van deze gegevens om voorspellingen te genereren zal een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we denken over tekorten aan talent, welke vaardigheden echt belangrijk zijn, en nog veel meer.

AI kan historische wervingsgegevens analyseren, factoren opsporen die tot succesvolle aanwervingen leiden en potentiële risico’s op personeelsverloop voor huidige werknemers identificeren. Dit maakt proactieve en datagestuurde wervingsstrategieën mogelijk.

Het is gemakkelijk om je een tijd voor te stellen waarin het zoeken naar werk en talent naadloos, pijnloos en plezierig zal zijn. Allemaal dankzij AI.

Dit is een vertaling van een artikel van Kevin Wheeler uit de Future of Talent Weekly Newsletter.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl