"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Leercyclus van Fosway zorgt voor meer betrokkenheid van cursisten

De betrokkenheid van cursisten wordt vaak verwaarloosd door aanbieders van Learning Management Systemen (LMS), zegt onderzoeksbureau Fosway. Met de de PLASMA-leercyclus kom je tot de beste oplossing voor de cursist, en van daaruit kijk je welke technologie het beste ingezet kan worden.

De betrokkenheid van werknemers blijft een belangrijk aspect van de HR-strategie. Uit onderzoek van Europees onderzoeksbureau Fosway onder 500 senior HR-professionals in Europa, blijkt dat werknemersbetrokkenheid zelfs zes keer belangrijker wordt gevonden dan de mogelijkheid voor HR om op bestuursniveau mee te praten. 

Maar wanneer we kijken naar leren, een belangrijk specialisme binnen HR, zien we dat de betrokkenheid van cursisten vaak verwaarloosd wordt door aanbieders van Learning Management Systemen (LMS). We zien wel een duidelijke trend om de gebruikersinterface bij digitaal leren te verbeteren, maar voor echte betrokkenheid van cursisten is er geen aandacht.

PLASMA-leercyclus van Fosway

Volgens Fosway wordt uitgegaan van een verkeerde visie op leren. Leren is niet iets met een begin- en eindpunt. Je kunt leren beter zien als een niet-lineaire, doorlopende cyclus, aldus het onderzoeksbureau.

Fosway introduceert de PLASMA-leercyclus. In plaats van uit te gaan van eenmalige gebeurtenissen, wordt leren veel meer gezien als een continue ervaring. Hierbij helpt het om de leerlingen of cursisten op verschillende punten te betrekken. Zo kom je tot de beste oplossing voor de cursist, en van daaruit kijk je welke technologie het beste ingezet kan worden.

De leercyclus bestaat uit zes fases, namelijk: plannen, leren, toepassen, onderhouden, meten en analyseren. Daarbij horen de volgende vragen:

  1. Plannen: Wat moet ik weten, begrijpen, kunnen?
  2. Leren: Hoe kan ik die kennis verkrijgen, die vaardigheid ontwikkelen, die vaardigheid opbouwen?
  3. Toepassen: Hoe gebruik ik wat ik geleerd heb?
  4. Volhouden: Wat doe ik om consequent de vereiste niveaus van vaardigheden en prestaties te bereiken?
  5. Meten: Hoe goed doe ik het? Ben ik dichtbij of veraf van mijn doel voor wat ik moet kunnen?
  6. Analyseren: Wat moet ik hierna doen om nog beter te worden?

Cursisten kunnen op elk punt in de leercyclus beginnen. Vervolgens kan iedere fase ondersteund worden met technologie. Denk aan vaardigheidsbeoordelingen om te ontdekken wat geleerd moet worden, gamificationtechnieken om daadwerkelijk te leren, etc. Daarbij gaat het niet om nieuwe technieken. Maar hoe en wanneer je de technologieën inzet, is uniek voor iedere leerling of cursist. 

De leercyclus laat zien dat je, om de betrokkenheid van cursisten te vergroten, moet kijken naar de reis van de cursist. Je moet deze kunnen beschrijven en kunnen vertellen wat de leerervaring zou moeten zijn, voor specifieke doelgroepen en situaties. Alleen door dat te doen, maak je volgens Fosway stappen richting de betrokkenheid bij leren die je wilt.

Bron: Fosway Group

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *