SLUIT MENU

AI zorgt voor eenheidsworst op markt digitaal leren

Europees onderzoeksbureau Fosway Group heeft de markt voor digitale leer- en ontwikkeltools tegen het licht gehouden. De resultaten zijn weergegeven in de Fosway 9-Grid voor Digital Learning 2025.

De markt voor digital learning heeft het zwaar. De markt heeft te maken met gereduceerde leerbudgetten. Hierdoor komt groei met dubbele cijfers nauwelijks voor bij de aanbieders van digitaal leren. Toch is de markt nog steeds in ontwikkeling. 

Focus op vaardigheden

De focus op skills is een structurele uitdaging die diep verweven is met de bedrijfsdoelstellingen van vandaag. Simpelweg medewerkers werven met de juiste vaardigheden is allang geen realistische oplossing meer. De arbeidsmarkt kampt met een tekort aan gekwalificeerd talent, wat bij- en omscholing noodzakelijk maakt.

AI beperkt differentiatie

De inzet van AI in leeroplossingen is niet langer optioneel, maar een strategische noodzaak. Organisaties wereldwijd voelen de druk om AI te integreren in hun producten en diensten. Toch blijkt het realiseren van onderscheidend vermogen via AI lastiger dan gehoopt. Terwijl AI voor een interne revolutie zorgt, is het externe effect vaak weinig onderscheidend.

Veel AI-gebaseerde oplossingen maken namelijk gebruik van dezelfde basismodellen en infrastructuur. Dit leidt tot vergelijkbare functionaliteiten tussen verschillende aanbieders. Echte differentiatie ontstaat daar waar technologie wordt gecombineerd met unieke elementen die moeilijk te kopiëren zijn: eigenaarschap van intellectueel eigendom, toegang tot exclusieve datasets en hoogwaardige domeinkennis. Daarnaast blijft menselijke expertise, met name in de context van begeleiding en ontwerp van leerervaringen, een onmisbare factor.

AI-assistenten steeds meer gemeengoed

Een opvallende trend is de opkomst van AI-assistenten. Ze komen vaak terug in de vorm van copiloten, buddy’s, coaches of gidsen. Deze virtuele begeleiders zijn inmiddels standaardonderdeel van leerplatforms en vergroten de toegankelijkheid, personalisatie en effectiviteit van leerervaringen. Maar ook hierbij zien we dat aanbieders steeds meer op elkaar gaan lijken door de wijdverbreide inzet van AI-assistenten. 

Coaching, in welke vorm dan ook, blijft een essentieel element binnen leertrajecten. AI begint ook hier zijn intrede te doen. Deze AI-coaches bieden schaalbare, laagdrempelige ondersteuning en beloven coaching te democratiseren: toegankelijk voor iedereen, tegen een fractie van de kosten van menselijke coaching. Vooralsnog behouden menselijke coaches hun waarde. Toch tekent zich een nieuw spectrum af, waarin menselijke en AI-gebaseerde coaching complementair zijn. De toekomst is hybride.

Het belang van samen leren

De behoefte aan gezamenlijk leren blijft sterk aanwezig, ondanks alle technologische mogelijkheden. Het faciliteren van leren in groepen en langdurige begeleiding zijn echter nog onvoldoende verankerd in veel corporate learning-oplossingen. Slechts een beperkt aantal leveranciers weet deze componenten effectief te integreren. 

Simulaties in opmars

De groeiende behoefte aan realistische oefensituaties stimuleert de opmars van bedrijfssimulaties. Waar deze in het verleden vaak werden ingezet om de betrokkenheid van deelnemers te vergroten via gamification, ligt de focus nu op realistische besluitvorming en gedragsverandering.

Moderne simulatieplatforms dagen deelnemers uit om actief te reageren op complexe situaties, en combineren deze met persoonlijke feedback. Deze technologie maakt het mogelijk om content op schaal te leveren, zonder in te leveren op kwaliteit of betaalbaarheid. Virtual reality (VR) speelt nog steeds een niche-rol, met name wanneer fysieke trainingsomgevingen lastig te realiseren zijn.

Fosway 9-Grid voor digital learning

In de Fosway 9-Grid voor digital learning wordt op basis van verschillende criteria naar de aanbieders van digitaal leren gekeken. Zo ontstaat een vijfdimensionaal model/ Wanneer we de grid van 2025 vergelijken met die van 2024 zien we een aantal verschuivingen. Zo is Udemy nieuw als Strategic Leader. Vorig jaar werd deze aanbieder nog gekwalificeerd als Strategic Challenger. Bij Pluralsight is dit juist andersom. Deze aanbieder werd in 2024 gekwalificeerd als Strategic Leader en is dit jaar terug te vinden onder de Strategic Challengers. 

Dit jaar zijn de volgende nieuwe namen toegevoegd aan de Fosway 9-Grid voor digitaal leren:

  • CoachHub, een coachingdienst en -platform met hoofdkantoor in Duitsland
  • Colossyan, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde specialist in synthetische video
  • GoodHabitz, een kant-en-klare contentdienst met hoofdkantoor in Nederland
  • Synthesia, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde specialist in synthetische video

De volgende leveranciers zijn verwijderd: Upside Learning en RMMBR, omdat zij niet langer voldoen aan de criteria voor opname.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *