"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Dit is waarom de nieuwe generatie CRM-systemen met AI wel helpt om de juiste kandidaten te vinden

Een efficiënter wervingsproces en een betere kandidaatervaring. Met de nieuwe generatie systemen voor candidate relationship management (CRM-systemen) lukt dat wel, zeggen een aantal experts. Waarom schieten traditionele systemen tekort, en wat doen next-gen CRM-systemen beter?

Binnen de wereld van talentacquisitie bestaat de overtuiging dat de beste kandidaten de passieve kandidaten zijn. De kandidaten die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan en tevreden zijn met het werk dat ze op dit moment doen. Maar wanneer je hen benadert met een mooi aanbod, staan ze hier wel voor open. Passieve kandidaten worden gezien als verborgen parels, die perfect passen bij een vacature. 

Maar zijn dit wel de beste kandidaten? In vergelijking tot actieve werkzoekenden, zijn passieve kandidaten moeilijker te bereiken en moeilijker te overtuigen. Bovendien hebben ze vaak hoge verwachtingen. Dit kan leiden tot een langdurig wervingsproces en een langere time-to-hire. Ook zijn de wervingskosten bij passieve kandidaten hoger dan bij actieve werkzoekenden. Daarbij is het maar de vraag hoe betrokken passieve kandidaten zijn bij je organisatie. 

Talent anders benaderen

Tegenwoordig kiezen werknemers steeds vaker voor zekerheid en blijven langer bij hun huidige werkgever. “Deze nieuwe realiteit dwingt organisaties om hun talent anders te benaderen,” zo zei dr. Dieter Veldsman, HR-strateeg bij AIHR eerder.

Recruiters zouden zich beter kunnen richten op kandidaten met een hoge betrokkenheid, aldus Allison Nadeau van iCIMS, leverancier van technologie voor talentwerving, op de website van HR Executive. Dit zijn sollicitanten met een hoge mate van interesse, die goed gekwalificeerd zijn en de waarde van het werkgeversmerk erkennen. Ze kennen het bedrijf al en hebben wellicht al eerder interesse getoond in een functie. 

Hoogbetrokken, gekwalificeerde kandidaten benaderen, in plaats van passieve kandidaten, heeft grote voordelen. Het leidt vaak tot een soepeler en efficiënter wervingsproces. Daarnaast is hun actieve interesse een sterke indicator voor een culturele match en betrokkenheid op de lange termijn.

Tekortkomingen traditionele CRM-systemen

Klinkt goed, maar waarom focussen recruiters zich dan niet volledig op deze kandidaten? Dit komt volgens Nadeau door beperkingen in de traditionele candidate relationship management (CRM)-systemen. In theorie zou een CRM-systeem moeten zorgen voor een betrokken talentpool en een groeiende lijst van veelbelovende kandidaten die klaar staan zodra een geschikte functie vrijkomt. In de praktijk schieten de systemen echter vaak tekort. 

  • Traditionele CRM-systemen geven geen duidelijk beeld van of een kandidaat klaar is om aangenomen te worden. Zijn ze wel geïnteresseerd en klaar om de overstap naar een nieuwe functie te maken? Omdat recruiters hier geen zicht op hebben, versturen zij een bulk aan e-mails, wat vaak leidt tot verspilling van tijd en middelen. 
  • De traditionele systemen dragen niet bij aan de betrokkenheid van de kandidaten. Het ontbreekt aan gedragsgestuurde, gepersonaliseerde communicatietools. Hierdoor krijgen kandidaten geen positieve ervaring, met als resultaat lage conversieratio’s en ineffectieve campagnes.
  • Moderne werving vereist datagedreven besluitvorming, maar veel CRM-systemen bieden niet de nodige analyses om te bepalen welke campagnes en recruitmentmarketingstrategieën het meeste succes opleveren.
  • Naarmate bedrijven groeien, veranderen hun wervingsbehoeften. Traditionele CRM-systemen kunnen deze groei vaak niet bijhouden. Dit leidt tot knelpunten bij het vinden en converteren van kandidaten.

Next-gen CRM-systemen

Het moet dus anders. Om succesvol te blijven, moeten recruiters verder gaan dan alleen relatiebeheer. Ze moeten werken aan positieve ervaringen van de kandidaten. Hiervoor hebben zij moderne technologie nodig die meegroeit met de dynamische talentenmarkt.

Door de nieuwste generatie CRM-technologieën te combineren met kunstmatige intelligentie, marketingautomatisering en engagement scoring, kunnen recruiters het wervingsproces drastisch verbeteren, zegt Nadeau. Met behulp van AI kunnen moderne CRM-systemen enorme hoeveelheden data analyseren om kandidaten te identificeren die niet alleen gekwalificeerd zijn, maar ook echt geïnteresseerd zijn in de beschikbare functies. Dit helpt recruiters om echte verborgen parels te ontdekken, zonder afhankelijk te zijn van passieve kandidaten.

Volgens Veldsman ligt de toekomst in hybride recruitment, waarbij AI ingezet wordt voor data-gedreven beslissingen en efficiëntie, terwijl mensen zich richten op nuance en relatieopbouw. Bovendien kan AI routinetaken automatiseren, zodat recruiters zich kunnen concentreren op het opbouwen van waardevolle relaties. 

Betere candidate experience

Organisaties die deze balans weten te vinden, creëren niet alleen een efficiënter wervingsproces, maar ook een betere ervaring voor de kandidaten (candidate experience). Dat stelt ook Jason Heilman, SVP Product – Automation & AI bij Bullhorn. “Recruiters kunnen zich meer richten op het opbouwen van waardevolle relaties […]. De kandidaatervaring verbetert, zij ontvangen snellere feedback en relevantere vacatures.”

Zodra de verborgen talenten zijn geïdentificeerd, is het cruciaal om ze betrokken te houden totdat de perfecte functie voor hen beschikbaar is, stelt Nadeau. Door marketingautomatisering te combineren met CRM-technologie, kunnen recruiters kandidaten blijven ‘verzorgen’ en gepersonaliseerde content aanbieden die hen aanspreekt en betrokken houdt.

Door zich te richten op hoogbetrokken kandidaten en moderne technologie in te zetten, kunnen recruiters een dynamisch, toekomstbestendig personeelsbestand opbouwen.

Bron: HR Executive

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *