Redactie 7 april 2025 0 reacties Print Deze vaardigheden blijven onmisbaar, ondanks de komst van AIDe werkvloer ondergaat een fundamentele transformatie, waarbij AI een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Toch blijven bepaalde menselijke vaardigheden onmisbaar. Mensen zullen steeds vaker moeten gaan samenwerken met AI. Volgens Aneel Bhusri, uitvoerend voorzitter van Workday, zal de beroepsbevolking van de toekomst bestaan uit zowel mensen als AI-agenten. Hoewel AI steeds meer kan, blijven ook bepaalde menselijke vaardigheden onmisbaar. Uit een recent rapport van Workday blijkt dat 83% van de respondenten van mening is dat door het toenemende gebruik van AI menselijke vaardigheden belangrijker zullen worden. Essentiële menselijke vaardigheden Welke menselijke vaardigheden zijn dan onmisbaar, wanneer AI steeds meer taken van ons overneemt? Volgens het rapport van Workday gaat het om: ethische besluitvorming en moreel oordeel emotionele intelligentie en empathie menselijk netwerken en relatiebeheer conflictbemiddeling. Deze vaardigheden zijn bij uitstek menselijk en moeilijk te automatiseren. Terwijl AI repetitieve taken overneemt, wordt de menselijke capaciteit om te verbinden, te oordelen en relaties te onderhouden steeds belangrijker. Lees ook: Toekomstbestendig met AI en tech? “Begin eerst met de kern van jouw organisatie” Verschil in opvatting Er is echter een verschil in opvatting tussen werknemers en management. Waar 82% van de werknemers vindt dat menselijke verbinding noodzakelijk is in een werkomgeving die wordt gedreven door AI, heeft slechts 65% van de managers diezelfde mening. Om deze kloof te dichten kunnen HR-professionals het voortouw nemen door beleid te ontwikkelen dat menselijke interactie stimuleert. Ook kan HR de AI-transformatie begeleiden met een mensgerichte aanpak. Technologie als hulpmiddel In de menselijke interactie zijn soft skills van belang. Helaas beschikt niet iedere manager over goed ontwikkelde soft skills. Innovatieve technologieën bieden nieuwe mogelijkheden om werknemers te ondersteunen en te ontwikkelen. Zo heeft leerplatform Skillsoft bijvoorbeeld zijn evaluatiemethoden uitgebreid met interpersoonlijke en leiderschapsvaardigheden. Door middel van gesprekssimulaties met virtuele collega’s, managers of klanten worden communicatieve vaardigheden gemeten op basis van sentiment, helderheid en effectiviteit. Deze inzichten bieden waardevolle informatie voor organisaties die menselijke competenties willen versterken. Lees ook: HR-professionals richten zich op persoonlijke vaardigheden trainen in plaats van analytische door opkomst van AI AI als katalysator voor menselijke groei Volgens Kathy Pham, vice-president AI bij Workday, kan mensgerichte AI zowel de efficiëntie verhogen als onze menselijkheid versterken. We ondergaan volgens haar een fundamentele transformatie in de manier waarop we werken en met elkaar verbinden. Voor HR-professionals ligt er een unieke kans om deze transformatie te begeleiden. Door menselijke vaardigheden centraal te stellen en strategisch in te zetten, kunnen zij niet alleen de impact van AI optimaliseren, maar ook een werkomgeving creëren waarin medewerkers zich gewaardeerd en verbonden voelen. En dat zorgt dan weer voor betere prestaties en productiviteit. Bron: HR Executive AI, skills, technologie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie