Maandelijkse archieven: oktober 2019

Samenwerken hoef je niet te leren. Daar zijn tools voor.

Dit artikel is geschreven als verdieping op de HRTech tools te vinden in het domein Samenwerken in de #HRTech Arena.

EKWINST-756x422Vorig jaar sloot ik me aan bij de plaatselijke voetbalclub. Mijn eerste teamsport. Ik ontdekte hoe leuk scoren is, ook al ben je niet degene die schiet. Hoe je moet blijven communiceren. ‘Achter je! Hier!’ Wat mijn sterke punten zijn en die van anderen, én hoe je die combineert. Op het sportveld is het de trainer, in organisaties kan HR helpen ideale teams samen te stellen en de tools aanbieden waarmee ze perfect kunnen samenwerken.

Chatten, vergaderen, bestanden delen

De afgelopen jaren zijn er allemaal teamtools bij gekomen waardoor we met de collega naast ons net zo snel, makkelijk en zorgvuldig kunnen samenwerken als met een freelancer, collega of klant in New York. Voor veel mensen is de werkplek daardoor niet meer dan een account geworden waarmee ze op verschillende devices inloggen. Om even iets af te stemmen via chat of videobellen. Een meeting in te plannen. Of om even in te bellen op de wekelijkse teambespreking terwijl ze naar een klant rijden.

Slack en Microsoft Teams zijn de meest bekende communicatieteamtools. In veel opzichten lijken die op elkaar. (Voordeel van Teams is dat deze in het Office 365 pakket zit en dus programma’s als Word, Excel, Powerpoint en Sharepoint geïntegreerd zijn). Nog een paar: Belmondo, Part-up, Eko, Trello, Asana, Speakap en Viadesk. Kwestie van uitproberen welke het beste in jullie organisatie past.

DomeinSamenwerkenMet deze tools hoef je geen half uitgewerkte bestanden – waarvan niemand weet wat de laatste versie was – eindeloos heen en weer te sturen. Alle documenten staan altijd op één plek – in de cloud. En alle medewerkers werken (tegelijk) in dat ene document. Samen met freelancers, collega’s in Nederland of aan de andere kant van de wereld. En ook de klant wordt meer betrokken in het werkproces. Want doordat je  externe mailadressen kunt toevoegen is even iets afstemmen, delen of inzicht geven in de voortgang heel eenvoudig.

Even scrollen

In de team-app heeft iedereen zicht op zijn to do’s. En belangrijker: op een manier zoals hij dat zelf wil. Want niemand wil van alles op de hoogte gehouden worden via eindeloze cc’s vanuit e-mails. Gesprekken (met één collega, in een privé of open groep) staan op een tijdlijn in tabbladen en veel makkelijker te volgen dan per mail.

Ook niet onbelangrijk: alle conversaties en gedeelde informatie blijven toegankelijk. Even scrollen en je bent weer helemaal bij. Zo gaat er veel minder kennis verloren. Want wat bij het ene project besproken is, kan voor een ander project ook van waarde zijn en is makkelijk te kopiëren.

Beter organiseren

Slim digitaal samenwerken maakt het werk voor teams niet alleen makkelijker en overzichtelijker. Teamleden hebben hierdoor de vrijheid om te werken waar en wanneer ze willen en krijgen meer rust in hun persoonlijke workflow omdat ze hun werk veel beter kunnen organiseren.

Uiteraard moet je als bedrijf wel een beetje omvang hebben, voordat die tools nuttig zijn. In een klein bedrijf waar iedereen het grootste gedeelte van de tijd bij elkaar zit kun je net zo goed gewoon bij het koffieapparaat afspreken.

Succesvolle teams samenstellen

De samenwerkingstools voor teams zorgen ervoor dat je meer uit je team haalt, maar uiteraard wil je ook het beste team samenstellen. Ook daar zijn veel (nieuwe) tools voor, zoals eelloo, Breinstijl, UQ, Teamie en CircleLytics die helpen om de ideale teamdynamiek te creëren.

Veel van deze tools zijn gebaseerd op de theorie van Belbin. Het komt er op neer dat een team met allemaal dezelfde types niet erg succesvol is. Dat klinkt logisch maar in de praktijk bestaan veel teams uit ‘gelijkgestemden’. Wat nog eens wordt versterkt doordat mensen bij sollicitaties geneigd zijn mensen als zichzelf aan te nemen.

Volgens Belbin moeten organisaties bij het toebedelen van taken en functies niet alleen kijken naar vakinhoudelijke kennis, maar ook naar karakters van de teamleden. Ieder teamlid moet naast een inhoudelijke functie ook een rol krijgen die van nature bij hem past – de natuurlijke teamrol. Het ideale team bestaat volgens Belbin uit 9 verschillende teamrollen. Op te delen in groepjes van 3 – Denkers, Mensenmensen en Doeners. Een team met alleen maar denkers loopt het risico te verzanden in ideeën. En alleen maar doeners zullen veel werk verzetten zonder vernieuwend resultaat.

In ons voetbalteam is Janne ‘de vormer’, de drijvende kracht. Onze ‘voorzitter’ Milena hakt knopen door. ‘Monitor’ Damaris de bedachtzame analist. En ik? Ik herken me nog het meest in de ‘creatieve solist’.

Afhankelijk van wat wil je bereiken kun je zo het ideale team samenstellen en succesvol samen laten werken. En tools helpen daarbij. Aan HR de taak de juiste HR Tech te kiezen of samen te stellen.

Juliette de Swarte is nieuwe redacteur bij #HRTech Review.

 

Geplaatst in Beheren | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Samenwerken hoef je niet te leren. Daar zijn tools voor.

Is SAP klaar om uw Total Talent Management ambitie te ondersteunen?

SAP_ConnectToInnovateHet jaarlijkse congres ‘Connect to Innovate’ georganiseerd door SAP en VNSG (Vereniging van Nederlandse SAP gebruikers) is een mooi moment om eens te toetsen hoe ver SAP is om deze ambitie daadwerkelijk in te vullen. Innovatie, inspiratie en ontwikkeling stonden centraal tijdens Connect to Innovate 2019 op 1 en 2 oktober in Nieuwegein.

Gebruikers experience speerpunt in ontwikkeling van alle SAP modules

Duidelijk zichtbaar in de verschillende roadmaps van SAP Fieldglass, Ariba en SuccessFactors is dat de focus ligt op het verbeteren van de totale gebruikers experience door operationele data van de verschillende modules integraal aan te bieden gecombineerd met experience data. De integratie van de in 2018 overgenomen Qualtrics software is hierin ook duidelijk zichtbaar.

Intelligent Spend management voor inhuur en aangenomen werk

Voor het managen van de kosten van externe medewerkers biedt SAP een tweetal oplossingen. SAP Fieldglass voor het beheren van reguliere inhuur gebaseerd op uur-en/of dagtarieven en SAP Ariba voor de zogenaamd SOW (Statement of Work) contracten 

Beide oplossingen richten zich primair op procurement processen, wat wil zeggen dat de modules ondersteuning bieden bij het inhuren van medewerkers en contracteren van uitbesteed werk door externe medewerkers

Een flinke stap voorwaarts is de ontwikkeling van een integraal analytics platform voor spend management van de drie verschillende SAP modules (Fieldglass, Ariba en Concur). Hierbij wordt het mogelijk om reguliere inhuur en aangenomen werk (SOW) integraal te analyseren en strategisch verder te ontwikkelen.

CTI-dag-2-023-1

Op de roadmap voor 2020 van SAP Fieldglass staat verder de ontwikkeling van een ‘Embedded’ versie van dit analytics platform die in de loop van 2020 ook verrijkt gaat worden met de huidige Visualizer functionaliteiten en mogelijkheid biedt tot integratie van ‘3th party’ benchmark data.

Een duidelijke vooruitgang voor organisaties die integraal inhuur en SOW capaciteit willen managen.

Integraal management van vast en flex personeel

Een veel gekoesterde wens om Talent Management onafhankelijk van contract- en/of beloningsvorm te managen via een verdergaande integratie tussen SAP SuccessFactors en Fieldglass laat nog even op zich wachten. Natuurlijk bieden de standaard API connecties gecombineerd met het bij elkaar brengen van data binnen het SAP Analytics Cloud platform diverse mogelijkheden. Over het geheel genomen zal dit voorlopig niet die ondersteuning aan de inhurende managers bieden die past bij een integrale benadering van vast- en flexibele talent.

{cta_arena kop=”Boek: Mis geen talent” tekst=”Eigen medewerkers en ingehuurd talent zitten in veel organisaties nog in gescheiden ecosystemen. Maar er ontstaat nu een kantelpunt.” knop=”Bestel het boek” link=”https://misgeentalent.eu/” plaatje=”uploads/blogimages/2020/Mis-geen-talent.jpg” ctaclass=”cta_book”}

Samenvattend

De huidige ontwikkelingen binnen de individuele roadmaps van SAP Successfactors, Ariba en Fieldglass in combinatie met de integratie van spend data en de ontwikkeling van embedded versies van het huidige Analytics Cloud platform zijn een grote stap vooruit voor iedereen die gebruik maakt van de SAP suite. Daadwerkelijke functionele integraties laten echter nog even op zich wachten.

Roadmaps van de individuele SAP modules zoals SAP Fieldglass, Ariba, SuccessFactors zijn in te zien via SAP Road Maps

Door Ron Bosma, TalentIn, HRTech Expert op de domeinen Dagplanning & tijdregistratie, Declaraties, HR Administratie, HR Analytics, On/Offboarding, Recruitment flex, Recruitment vast, Salarissen, Samenwerken en Strategische personeelsplanning

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Is SAP klaar om uw Total Talent Management ambitie te ondersteunen?

Talentsoft lanceert een Content as a Service-platform

Talensoft_devicesTalentsoft, Europees leider op het gebied van SaaS-applicaties voor HR en talentmanagement, heeft Talentsoft Content gelanceerd. Dit Content as a Service’-platform beantwoordt aan de toenemende behoefte van organisaties aan één platform dat alle relevante trainingsinhoud samenbrengt om de vaardigheden van hun werknemers te ontwikkelen.

Omdat 49 procent van de werkgevers problemen heeft met het vervullen van de meest kritieke functies in hun organisatie, staan Learning en Development managers voor een grote uitdaging: het bijscholen van werknemers om zich zo aan te passen aan de werkomgeving van de toekomst. Talentsoft Content helpt L&D-managers met het aanbieden van relevante content die aansluit bij de behoeften van zowel werknemers als de organisatie zelf.

Met Talentsoft Content kunnen L&D-managers een complete trainingscatalogus maken, inclusief het maken van op maat gemaakte trainingen en on-demand cursussen die zijn geselecteerd door Talentsoft-leerspecialisten. Het platform biedt al meer dan 6.000 bronnen van 35 gecertificeerde contentproviders en is aangepast aan de grote verscheidenheid aan doelgroepen. Zo bevat het een structuur van 200 kanalen die kunnen worden gesorteerd op bijvoorbeeld onderwerp, taal, verticals of baan. Zodra de trainingsdoelstellingen en competentiebehoeften van medewerkers bekend zijn, kan de HR-manager met Talentsoft Content hen de meest geschikte trainingspaden aanbieden.

Nu de manier van werken sneller dan ooit verandert, wordt de kwalificatie van werknemers belangrijker dan ooit. “De meeste banen die we in 2030 zullen hebben, bestaan vandaag de dag nog niet eens. Daarom zullen organisaties hun werknemers continu moeten blijven opleiden. Bedrijven met superieur talent management hebben een duidelijk concurrentievoordeel”, aldus Alexandre Pachulski, CPO en mede-oprichter van Talentsoft.

Talentsoft werkt samen met zowel wereldwijde als lokale contentproviders en biedt content aan in zeven talen: Nederlands, Vlaams, Engels, Duits, Frans, Spaans en Italiaans. Talentsoft telt al tientallen klanten die Talentsoft Content gebruiken. 

Over Talentsoft

Talentsoft is de Europese leider in cloud-based talentmanagement en learning software. Het bedrijf bedient 2.000 klanten en 9 miljoen gebruikers in 27 talen over de hele wereld. Het digitale platform stimuleert interacties en transformeert de werkervaring van werknemers. Talentsoft biedt een unieke combinatie van HR-kerntaken en kant-en-klare dashboards voor HR-analyses en maakt optimaal gebruik van de synergie tussen competentiemanagement, loopbaanpaden en leermogelijkheden. De applicatie omvat de kern van HR en de gehele cyclus voor talentmanagement: aanwerving, onboarding, prestaties, talentbeoordeling, ontwikkeling van competenties, leren en compensatie.

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Talentsoft lanceert een Content as a Service-platform

HRLive Blog; On-Demand work en de rol van HR

In dit live blog vanaf HRLive in de Fokker Terminal in Den Haag bespreken we een begrip dat voor HR nog erg ver weg is, On-demand of Gig work. Hoewel de openingssprekers van de dag een duidelijk beeld geven van deze onontwijkbare verandering in de samenleving is er deze dag verder niets over dit onderwerp te zien of te horen. Geen sprekers vanuit HR die ervaringen delen over deze manier van werken in organisaties en geen spelers uit de Gig Economy op de Expo vloer. Nu is het percentage gig workers in de beroepsbevolking ook nog beperkt. In sommige beroepsgroepen, ontwerpers, schrijvers, IT en marketing, is deze vorm van werken zeker onder millenials al behoorlijk ingeburgerd.

De strijd voor HR: Mens versus Technologie

In een wereld die kleiner wordt door globalisering en digitalisering is een nieuwe schaalverdeling ontstaan om te bepalen hoe de mens hier nog in past. De schaalverdeling zet digitalisering tegenover de belangrijkste element die mensen van robots blijft onderscheiden, het sociale element of in dit figuur verbondenheid. De meeste banen zijn tegenwoordig te vinden in de hoek waar mensen optimaal verbonden en digitaal kunnen zijn. Door automatisering en robotisering is er steeds minder werk voor de mensen die niet verbonden en niet digitaal zijn en ook als je alleen digitaal sterk bent, maar niet verbonden, zoals de IT’er die alleen thuis werkt, zal de toekomst van werk een flinke uitdaging worden.

Verbondenheid_Digitalisering

HR en Technologie?

Enerzijds zien we de digitalisering overal om ons heen versnellen, anderzijds blijkt ook weer uit het jaarlijkse trendonderzoek van Berenschot dat HR en technologie geen natuurlijke samenwerking blijkt. In de overheidssector heeft zelfs bijna een kwart van de HR professionals geen inzicht in de impact van technologische ontwikkelingen voor het personeel. Gemiddeld heeft 70-80% van de HR professionals geen concreet inzicht op deze impact.

20191010_095019

Vier toekomstscenario’s voor HR in de toekomst van werk

Doordat nu de technologische vooruitgang de wereld van werk veranderd in een klussen economie zal de rol van HR ook flink gaan veranderen. In onderzoek van PWC in 2017 identificeren ze 4 toekomstscenario’s voor de wereld van werk in 2030. Hierin vindt je 2 type passend bij de klussen economie, de gele economie, waar het draait om mensen, en de rode economie, waarbij technologie leidend is. Een voorbeeld van de rode wereld is Uber, waarbij het puur draait om het financiële, digitale hogere doel en de mensen, de taxichauffeurs ondergeschikt zijn. Deze wereld past bij het digitale/ niet verbonden kwadrant uit de eerste figuur uit dit blog. Voorbeelden van de gele wereld zijn volgens de Lange Tony Chocolenely en Thuis afgehaald, waarbij de klussen vanuit verbondenheid tussen mensen wordt georganiseerd. Deze gele wereld past dus het best bij het digitale / verbonden kwadrant uit het eerste figuur in de blog.

De Lange heeft in deze vier toekomstscenario’s de rol van HR toegepast en concludeert dat in de gele en rode wereld die rol als aparte functie in de organisatie is verdwenen, omdat de basis HR services zijn uitbesteed en men verder zelfvoorzienend is in HR functies. Hoe je deze toekomst scenario’s als HR professional ook interpreteert, dat je huidige rol flink zal veranderen door de digitalisering staat wel vast. En de vraag voor jou is dan ook, kijk je toe of digitaliseer jij ook?

Vier werelden van werk volgens PWC

Over de sprekers

Namens Berenschot spraken bij HRLive Annet de Lange, lector Human Resource Management bij de HAN, visiting professor bij de Universiteit van Stavanger in Noorwegen en bijzonder hoogleraar succesvol ouder worden op het werk bij de Open Universiteit. Haar expertise spitst zich toe op transitiemanagement naar langer doorwerken in de zorg. Sanne van den Bosch is Managing Director bij Berenschot en geeft leiding aan een team van professionals op het gebied van strategisch HRM, leiderschapsontwikkeling en organisatieverandering. Naast haar managementtaken ondersteunt zij organisaties bij grote organisatieontwikkeltrajecten, het vertalen van de organisatiestrategie naar een toekomstbestendige HR-strategie, het opstellen van HR-beleid en het (her)inrichten van HR-afdelingen.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor HRLive Blog; On-Demand work en de rol van HR

Zweedse Assessio neemt HFMtalentindex over

HFMTI_183_100AssessioHet in Nederland opgerichte HFM Talentindex is in ruim 20 jaar uitgegroeid tot een internationale speler op het gebied van Performance Management, Assessments en Analytics. Met zo’n 100 medewerkers in Nederland en Zuid Afrika wordt de Europese en Zuid-Afrikaanse markt bediend met Talent Assessment, Development, Performance en Analytics tools. HFMtalentindex heeft een klantenbestand dat voornamelijk bestaat uit middelgrote tot grote zakelijke klanten, zoals Capgemini, Deloitte, Rabobank, Rode Kruis, FedEx en Crédit Agricole Consumer Finance.

Assessio levert vergelijkbare producten in Zweden, Noorwegen en Finland en werd in juni dit jaar overgenomen door de investeringsmaatschappij Main Captial uit Nederland.

Evelien Schram (Managing Director HFM) zegt over de overname: “I am convinced that HFMtalentindex and Assessio together can take major steps in the future. By combining our knowledge and expertise in the field of psychometric science and new technology, we are able to offer the latest solutions for the various strategic (HR) issues of organizations. Always from the idea that the success of organizations consists of the qualities of their people.”

Meer informatie hier.

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Zweedse Assessio neemt HFMtalentindex over