Redactie 20 april 2020 0 reacties Print In deze tijd ontdekken we pas echt waar onze prioriteiten liggenVerlinden: “We leven nu in een heel interessante tijd, een eyeopener voor veel mensen. Alleen al omdat we nu, al dan niet vrijwillig, vanuit huis moeten werken. De eerste gedachte was misschien: we gaan gewoon door waar we mee bezig waren. Maar dan ontdekken we al snel dat je met kinderen thuis veel minder uren kunt maken. Daardoor worden we gedwongen prioriteiten te stellen en dan volgt vanzelf de vraag: wat vind ik belangrijk? Waar haal ik de meeste voldoening uit?” Je voorspelt dus dat er ook positieve dingen uit deze crisis zullen komen? “Jazeker, er ontstaan nu ook veel mooie initiatieven. Bedrijven die gratis software aanbieden om andere bedrijven draaiende te houden. De rol die je organisatie in de samenleving vervult, de toegevoegde waarde, wordt opeens heel duidelijk. Maar ook de manier waarop we omgaan met mensen is anders. Van collega’s en klanten heb ik in deze tijd meer geleerd dan in al die jaren ervoor. Tijdens het videobellen krijgen we een kijkje in ieders persoonlijke leefruimte en heb je andere gesprekken. Het zou best kunnen dat we door deze crises ook anders gaan nadenken over zakendoen.” Dat klinkt alsof dit ook een periode is voor reflectie. Zou dat er ook toe leiden dat veel mensen gaan ontdekken dat ze eigenlijk een andere richting willen inslaan… “In de meest ideale situatie kent iemand zichzelf goed genoeg om te weten wat bij hem/haar past. Dat is eerste stap en de meest belangrijke. Maar heel veel mensen weten dat niet. We leren dat ook niet op school. In Scandinavische landen is daar veel meer aandacht voor. Stel: je vond het als kind superleuk om te tekenen maar door alles wat je moest doen ben je vergeten dat je daar dolgelukkig van werd dan kan dat twintig jaar later weer opspelen. Als we dat doortrekken naar de organisatie wat is er dan mogelijk binnen het werk dat moet gebeuren?” Hoe kan het bedrijf daarin helpen? “Daar ligt een hele belangrijke rol voor HR en managers. Een goede manager stimuleert je om nieuwe dingen uit te proberen en laat je nadenken aan welke projecten je zou willen werken. Ik denk dat de mens van nature risicomijdend is. Onze eerste reflex is: dat kan ik niet. Mijn manager bij Talentsoft stelde voor om te gaan spreken voor publiek. Ik vond het doodeng maar tegelijk hartstikke leuk. Maar ik had dus wel dat eerste zetje nodig.” Die manager is dus cruciaal. Maar wat als je geen goede manager hebt die je daarin begeleidt. “Je kunt je ook van elkaar, van collega’s, veel leren. Dat vergt misschien wel meer drive. Leren moet echt een soort het tweede natuur worden want technische, hard skills hebben een steeds kortere houdbaarheidsdatum. Het leren van nieuwe vaardigheden gaat steeds belangrijker worden, belangrijker nog dan een opleiding.” Ook omdat die opwaartse loopbaan waarin je begon als junior en eindigde als senior manager of directeur nog nauwelijks voorkomt. Er zijn nu vele vormen van carrière maken; mensen wisselen van afdelingen en van werkgever en ze switchen van het ene naar het andere vakgebied en van specialist naar generalist. “Daar hebben wij het bij Talentsoft ook vaak over. Werk wordt steeds meer “multi”. Multi-project, multi-werkgever maar ook multi-verwachtingen en multi-plek. Veel mensen werken in verschillende projecten die niet specifiek binnen een functie vallen. Wij gaan denk ik steeds meer weg van functieomschrijvingen en kijken eerder hoe we iemands talenten kunnen inzetten in verschillende projecten. Ik denk dat die cv er steeds minder toe doet, dat we eerder gaan kijken aan welke projecten je hebt bijgedragen.” Moeten we dan ook anders gaan kijken naar performance? “We zouden meer kunnen kijken naar performance van teams in plaats van individuele medewerkers. Heel veel bedrijven zetten in op individuen. Een individu wordt aangenomen, je wordt individueel beoordeeld, er wordt gekeken naar de performance van één individu. Eigenlijk is dat vreemd want we doen heel veel werkzaamheden in teams.” Hoe weet je of je huidige medewerkers nieuwe skills kunt aanleren en wanneer je beter kunt gaan werven? “Je moet als bedrijf eerst weten waar je naartoe wilt. Niet over tien jaar want daar gaan de ontwikkelingen te snel voor maar over twee, drie jaar. Welke skills heb je dan nodig? Weet je wat je in huis hebt aan skills en vaardigheden dan kun je zien of je een tekort hebt en of je dat kunt oplossen door te reskillen of upskillen, of door te werven. Met skills management heb je inzichtelijk over welke vaardigheden je medewerkers beschikken en zouden kunnen ontwikkelen. Het Learning Platform van Talentsoft biedt een enorm aanbod aan digitale trainingen waarmee werknemers op een laagdrempelige manier cursussen en trainingen kunnen volgen. Maar eigenlijk moeten we nog een stapje verder. Het platform moet eigenlijk cursussen voorstellen doen waar je juist helemaal niet aan gedacht had. Een algoritme dat juist niet uitgaat van je voorkeuren, een anti-Netflix idee.” Hoe verenigt Talentsoft persoonlijke doelen van de werknemer met de strategische doelen van de organisatie? “Ja uiteindelijk moet er wel business gedaan worden. Daar ligt ook weer een belangrijke taak voor de manager die als een dirigent een team samenstelt dat persoonlijke doelen in overeenstemming brengt met de strategische doelen van het bedrijf. De performance module van Talentsoft geeft een overview van de doelen van individuen, hun voortgang en hoe deze in lijn zijn met strategische doelen. Zoals in de film Ocean’s Eleven waar iedereen eigen, totaal uiteenlopende talenten had maar uiteindelijk iedereen op zijn manier bijdroeg aan de missie van Danny Ocean.” Nu mensen thuis werken is er misschien ook meer ruimte voor werknemers om nieuwe skills te leren? “Jazeker. Ik sprak een HR directeur in Italië die deze tijd van quarantaine gebruikt om mensen op te leiden. Ook in de retailsector zijn veel bedrijven die kijken hoe ze deze tijd gebruiken om hun personeel opleidingen of trainingen kunnen volgen. Het mooie aan de Learning module van Talentsoft is dat het heel flexibel is. We stemmen het echt af op de klant. Zodat je echt samen kunt bepalen op welke vlakken er ontwikkeling mogelijk is, in plaats van dat je dat voor de klant bepaalt.” Zelf kijken en luisteren naar Neelie kan bij dit webinar van Talentsoft op 23 april 2020. Hier inschrijven Neelie Verlinden, HR tech specialist, will discuss with Valérie-Anne Monvoisin, learning expert at Talentsoft, the most important learning trends of this new decade and help you get a sense of how you can apply this to your own organisation. beheren, implementeren, innovatie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie