"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Waarom blijven je medewerkers? Vier tips voor organisaties om werkenden te behouden

Wat zorgt ervoor dat medewerkers blijven? Die vraag staat bovenaan het prioriteitenlijstje van veel organisaties, zeker in de huidige arbeidsmarkt met vele vacatures. En dit gaat niet zo snel meer over. Gartner voorspelt dat het personeelsverloop de komende jaren 50-75% hoger zal zijn dan dat bedrijven ooit hebben meegemaakt. Dat betekent dat de retentiegraad verhogen prioriteit zal moeten krijgen, zegt Fuel50 in zijn nieuwsbrief The Talent Marketplace.

Nu er zoveel werknemers ontslag nemen, focussen HR-leiders zich vaak op waarom werknemers weggaan. Daar proberen ze achter te komen met exitgesprekken en enquêtes. Maar om een goed beeld te krijgen van de situatie, is het belangrijk om beide kanten te bekijken. Zo moet je niet alleen begrijpen waarom werknemers weggaan, maar ook waarom ze blijven.

Volgens een onderzoek van Pew Research onder werknemers die ontslag namen in 2021,  is dit de top drie van redenen waarom mensen weggingen:

1.     Lage lonen (63%),

2.     gebrek aan doorgroeimogelijkheden (63%) en

3.     zich niet gerespecteerd voelen (57%).

Anderzijds zijn dit de drie belangrijkste dingen die ervoor zorgen dat werknemers zich echt gelukkig voelen op het werk:

1.     Zich energiek en gemotiveerd voelen door hun taken,

2.     het gevoel hebben dat ze thuishoren in hun werkplek en bedrijf en

3.     het gevoel hebben dat ze een duidelijk doel hebben op het werk.

Wil je je positie op de krappe arbeidsmarkt versterken en ervoor zorgen dat je organisatie talenten behoudt, focus dan op wat je werknemers gelukkig en gemotiveerd maakt op het werk, maar hou ook rekening met wat ze doet vertrekken.

Een gezond werkklimaat en cultuur creëren

De pandemie heeft werknemers een nieuw perspectief op werk gegeven. Na vele lockdowns en onzekere periodes, hebben werknemers hun levens en prioriteiten opnieuw bekeken, en nu zijn ze op zoek naar werk dat meer voldoening geeft. De werknemers van vandaag willen een werkomgeving waarin ze zich comfortabel en gesteund voelen, waar ze worden gewaardeerd voor het werk dat ze doen.

Volgens onderzoekers van Gallup wint cultuur ‘the war for talent’, want “getalenteerde mensen willen werken voor organisaties met sterke culturen. Ze zoeken naar bedrijven die een merk, een missie en waardes hebben die bij hun persoonlijke visie passen”.

Cultuur is een essentieel onderdeel van elke organisatie. Het is de essentie van waar de organisatie voor staat en waar ze in gelooft. Melissa Daimler, Chief Learning Officer van Udemy, zegt dat cultuur – of hoe collega’s met elkaar omgaan – net zo belangrijk is als je doelstelling en strategie, en cruciaal is als het gaat om de betrokkenheid van werknemers.

Organisaties met een sterke en positieve cultuur zien dat werknemers betrokkener zijn en vanzelf merkambassadeurs worden. Ze delen en overtuigen anderen ervan dat jouw organisatie een fijne plek is om te werken. Dit stimuleert niet alleen medewerkers om te blijven, maar trekt ook mensen aan die op zoek zijn naar een bijzonder bedrijf om voor te werken.

“De werknemers van vandaag willen een werkomgeving waarin ze zich comfortabel en gesteund voelen, waar ze worden gewaardeerd voor het werk dat ze doen.”

Investeer in de groei en ontwikkeling van je mensen

Volgens HBR, Harvard Business Review, is een gebrek aan loopbaanontwikkeling één van de belangrijkste redenen waarom mensen weggaan. 86% van de professionals zegt zelfs dat ze van baan zouden veranderen als een ander bedrijf ze meer mogelijkheden tot ontwikkeling zou bieden. Deze werknemers vragen om meer kansen om te groeien, hun skills te ontwikkelen en om vooruit te gaan in hun carrière.

Organisaties zullen ontwikkeling direct moeten benaderen en omarmen als onderdeel van hun cultuur. Leiders zullen de focus van carrièrebesprekingen moeten verleggen van promotie naar progressie en de inhoudelijke groei van hun mensen echt moeten ondersteunen.

Het is een slimme zet voor betere personeelsretentie en bedrijfsstatistieken om dit standpunt in te nemen over leren en ontwikkeling. Werknemers die groeimogelijkheden krijgen, zijn volgens HBR 15% betrokkener en hebben een 34% hogere retentie dan degenen die dit niet krijgen. Vergelijkbaar onderzoek van Deloitte laat dat ook zien: “Organisaties met een sterke leercultuur hebben 92% meer kans om nieuwe producten en processen te ontwikkelen, zijn 52% productiever, hebben 56% meer kans om de eerste te zijn die hun producten en diensten op de markt brengt, en zijn 17% winstgevender dan hun collega’s. Hun engagement- en retentiepercentages zijn ook 30-50% hoger.” 

Bied een eerlijke en competitieve vergoeding

Hoewel sommige werknemers veel loyaliteit voor het bedrijf en passie voor hun werk hebben, waardoor beloning en compensatie een lagere prioriteit hebben, is een baan voor veel anderen alleen een manier om geld te verdienen. The Entrepreneur stelt dat een effectieve beloningsstrategie rekening moet houden met deze vier factoren:

–        Skills en ervaring van de werknemer

–        Vraag en aanbod

–        Locatie/Land

–        Anciënniteit of werkduur bij de organisatie

Een competitief salaris zorgt ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen, wat hun loyaliteit en de kans dat ze blijven vergroot.

Hoewel een competitief salaris één van de meest voor de hand liggende strategieën is om de retentie te verhogen, hebben andere vormen van compensatie ook een positief effect op de loyaliteit en retentie van werknemers. De kern van retentie is dat medewerkers zich gewaardeerd en erkend voelen voor hun werk en expertise. Complimenten zijn goed, maar net een stapje verdergaan, in de vorm van geldbeloningen, bonussen en geschenken, biedt goede motivatie voor werknemers.

Nu de inflatie over de hele wereld toeneemt, beginnen sommige organisaties in te grijpen door werknemers te ondersteunen met geldinjecties, subsidies of extra compensatie voor benzine en voedsel om hen te helpen omgaan met de stijgende kosten. Experts erkennen dat organisaties binnenkort in tweestrijd zullen komen te staan – bedrijven willen geld besparen in het geval van een recessie of als ze niet in staat zijn om extra kosten op te vangen, terwijl ze tegelijkertijd proberen werknemers te behouden op een krappe arbeidsmarkt.

Jean-Nicholas Reyt, Associate Professor of Organizational Behaviour bij McGill University zegt hierover: “Bedrijven die zich niet aanpassen aan de inflatie, lopen het risico hun toppresteerders te verliezen.” Organisaties zullen de juiste balans moeten vinden tussen het ondersteunen van hun werknemers en het hoofd boven water houden in de huidige onzekere economische omgeving. 

Stimuleer een goede werk-privébalans voor alle medewerkers

De pandemie dwong veel mensen om hun werksituatie opnieuw te evalueren en te heroverwegen wat ze precies verwachten van hun carrière. Om medewerkers te behouden, moesten organisaties een positieve werkomgeving creëren die werknemers aanmoedigt om te blijven, door aandacht te besteden aan de balans tussen werk en privéleven, flexibel werken en hybride regelingen. Het bieden van alternatieve werkregelingen werd noodzakelijk tijdens de pandemie en het is nu niet meer weg te denken van de werkvloer.

Door werkenden controle te geven over hun werkschema’s en werkplekken, kunnen ze beter de balans bewaren tussen werk en privé. Dat heeft ook een positieve invloed op hun mentale gezondheid en welzijn. Als werkenden hun persoonlijke leven gemakkelijker kunnen combineren met hun carrière, zijn ze gelukkiger en veel productiever. Vandaag de dag is welzijn op het werk niet alleen een extraatje of voordeel, maar een vereiste voor goed presterende werknemers.

Stimuleer interne mobiliteit met een talentmarktplaats

Gezien het personeelsverloop naar verwachting zal stijgen, is het nu het moment om prioriteit te geven aan je personeelsretentie. Helaas bestaat er geen snelle oplossing. Het implementeren van een effectieve retentiestrategie kost tijd en vereist de juiste tools om de groei en ontwikkeling van je mensen te ondersteunen.

Een Talent Marketplace helpt hierbij omdat ze mensen matcht met relevante kansen, klussen, projecten en nieuwe functies, binnen een organisatie. Dit biedt hen de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen, ervaring op te doen en hun netwerk te verbreden.

Door prioriteit te geven aan de ontwikkeling van je mensen, ervoor te zorgen dat ze eerlijk en gelijk worden gecompenseerd en een gezonde werk-privé balans te stimuleren, ontstaat er een cultuur waarin werknemers worden gewaardeerd en ondersteund om te groeien.

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl