"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

De HRtech thema’s van 2025

Het jaar loopt ten einde. Tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Welke trends op het gebied van HRtech gaat 2025 ons brengen?

Volgens H3 HR Advisors zal de wereld van werk in 2025 aanzienlijk veranderen. Dit komt door veranderende behoeften van werknemers, technologische vooruitgang en veranderende economische landschappen. In hun 2025 Workplace Trends Report hebben zij diverse belangrijke onderwerpen en aandachtsgebieden voor 2025 opgesomd. Dit zijn de belangrijkste trends voor HRtech:

Data

De eerste trend die zij benoemen is die van people analytics en datagestuurde HR-praktijken. De opkomst van people analytics transformeert de HR-functie in een meer strategische functie. In 2025 zullen bedrijven die people analytics inzetten, steeds meer geholpen door innovatie in HR-technologie, een concurrentievoordeel behalen door weloverwogen beslissingen te nemen die de medewerkersbetrokkenheid en de bedrijfsprestaties positief beoefenen.

Eenzelfde beeld kwam naar voren tijdens de HR Tech-conferentie die dit najaar in Las Vegas werd gehouden. De toestroom van beschikbare data via HR-technologieën verandert het HR-beroep fundamenteel. De beschikbaarheid van data zorgt voor beter geïnformeerde beslissingen en stelt HR-teams in staat een meer strategische rol te spelen in bedrijfsresultaten. Naarmate de tijd vordert zal de uitdaging voor HR-professionals steeds minder liggen in het verkrijgen van toegang tot data en meer in hoe HR de data effectief kan interpreteren en gebruiken.

AI

Ook in het nieuwe jaar zal de invloed van AI en automatisering aanzienlijk zijn. Met name in functies binnen de productie, detailhandel en administratie zullen geautomatiseerde tools de menselijke efficiëntie kunnen overtreffen. Maar AI gaat veel verder dan het automatiseren van repetitieve taken. AI pakt nu complexe, strategische problemen aan en wordt geïntegreerd in systemen die de besluitvorming verbeteren, de efficiëntie verbeteren en ook de betrokkenheid van medewerkers vergroten. Het beheren van de ethische gevolgen en het garanderen van het gemak voor werknemers om met AI-tools om te gaan, zal belangrijk zijn voor succesvolle adoptie en resultaten in 2025.

Hybride werken

Hybride werken en hoe je daar als organisatie het beste mee om kunt gaan, blijft een actueel thema. Met een toenemende behoefte van werknemers aan flexibiliteit, zijn modellen voor hybride en op afstand werken centraal komen te staan in strategieën voor het behoud van werknemers en werknemersbetrokkenheid. Organisaties ontwikkelen geavanceerdere tools om teams die niet op één locatie werken effectief te beheren, terwijl ze doelen voor productiviteit, samenwerking en cultuuropbouw in evenwicht houden.

Partnerschappen

Tijdens de HR Tech-conferentie kwam nog een ander belangrijk thema naar voren, namelijk de samenwerking tussen leveranciers en klanten. Deze samenwerking zal naar verwachting het komend jaar alleen maar toenemen. Aanbieders van HRtech werken nauw samen met organisaties om op maat gemaakte, modulaire oplossingen te ontwikkelen, die zijn afgestemd op specifieke zakelijke behoeften.

De opkomst van low-code/no-code-platforms en open API’s heeft dit proces nog toegankelijker gemaakt, waardoor HR-teams hun eigen tools kunnen ontwerpen. De toekomst van HR-technologie zal sterk afhankelijk zijn van dit samenwerkingsmodel, waarbij flexibiliteit en aanpassingsvermogen de sleutels tot succes zijn.

Adoptie

Ook de adoptie van nieuwe technologieën blijft een belangrijk thema. De technologie om talent te beheren, werknemers bij te scholen en ontwikkeling te stimuleren is beschikbaar en er komen alleen maar meer tools bij. Maar veel organisaties worstelen met de culturele gereedheid die nodig is om deze tools volledig te omarmen. De uitdaging zit niet in de technologie zelf, maar in het ervoor zorgen dat het personeel klaar is om het te adopteren.

Om deze kloof te dichten, moeten bedrijven zich richten op uitgebreide training van werknemers, zodat deze zich zeker voelen over de nieuwe systemen en in staat zijn om deze te gebruiken. Door deze oplossingen af te stemmen op bredere bedrijfsstrategieën, worden ze niet gezien als op zichzelf staande tools, maar als integraal onderdeel van de te bereiken organisatiedoelen.

Eerstelijnsmedewerkers

Een laatste trend heeft te maken met eerstelijnsmedewerkers, medewerkers die niet standaard achter een bureau zitten. Deze grote groep medewerkers wordt historisch vaak over het hoofd gezien als het gaat om toegang tot bedrijfstechnolgie. De snelle opkomst van mobiele oplossingen verandert echter de manier waarop deze eerstelijnsmedewerkers omgaan met bedrijfssystemen. Deze medewerkers profiteren nu van een groeiend pakket HR-technologieën dat speciaal is ontworpen voor hun behoeften. Mobile-first-oplossingen maken vlekkeloze communicatie, eenvoudigere toegang tot trainings- en ontwikkelingsbronnen en realtime betrokkenheid mogelijk.

Bronnen: HR Executive en H3 HR 

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *