"Navigeren door het HRTech-landschap."
SLUIT MENU

Een op de drie CEO’s mist digitale kennis voor bedrijfsgroei

Nederlandse CEO’s beschikken gemiddeld over minder digitale kennis dan collega’s uit andere landen. Een derde weet bijvoorbeeld niet waaraan hun digitaliseringsbudget het beste kan worden besteed. Maar dat weerhoudt Nederlandse CEO’s niet om met AI banen te vervangen en hun personeelsbestand te verminderen.

Een op de drie CEO’s beschikt niet over voldoende digitale kennis om hun bedrijf succesvol door de groeifase te leiden. Dat blijkt uit onderzoek van AND Digital onder 600 CEO’s van grote internationale bedrijven. Aan het onderzoek, ‘The CEO Digital Divide’, namen 50 Nederlandse CEO’s deel.

Een derde van de CEO’s weet niet waar hun digitaliseringsbudget het beste kan worden geïnvesteerd om waarde te creëren. Toch vindt ruim de helft (55%) investeren in nieuwe technologieën zonder duidelijk rendement gerechtvaardigd. 

Onvoldoende digitale kennis

Een derde van de CEO’s vindt dat zij niet over voldoende digitale kennis beschikken om hun bedrijf naar de volgende fase van groei te leiden. Onder Nederlandse CEO’s is dat zelfs de helft. Vier op de vijf CEO’s heeft zich daarom opgegeven voor trainingen om hun kennis van technologie te verbeteren. Opvallend is dat Nederland met drie op de vijf CEO’s achter blijft op dit vlak.

Het AI-dilemma

Bijna de helft (44%) van de ondervraagde CEO’s gaf aan dat ze het gevoel hebben dat hun managementteam niet klaar is voor de adoptie van AI in hun organisaties. Desondanks zien met name de Nederlandse CEO’s de kans om met AI banen te vervangen en hun personeelsbestand het komende jaar te verminderen (41% in Nederland vs. 29% van alle 600 respondenten). Ook hebben zij er minder moeite mee om personeel te ontslaan en te vervangen door AI-tools als dat geld bespaart (51% vs. 25%).

68% maakt zich zorgen om het gebruik van AI vanwege ethische overwegingen. Niet voor niets geeft 45 procent toe in het geheim gebruik te maken van AI-tools zoals OpenAI’s ChatGPT om hun werkzaamheden uit te voeren, waarbij ze het werk vaak als hun eigen werk presenteren. Een derde heeft er zelfs voor gekozen om AI-tools binnen hun organisaties te verbieden.

Investeren in technologie

Driekwart (76%) van de 600 CEO’s investeert in trainingen om ervoor te zorgen dat hun medewerkers digitaal vaardig zijn. De Nederlandse CEO’s blijven echter achter op dit vlak: slechts 53 procent investeert in technologietrainingen. Ook vinden zij dat ze niet genoeg investeren in hun technologieplatforms om de maximale impact en waarde te leveren (39% vs. 25%). 

Ruim de helft weet niet waar zij hun beperkte budget voor technologische innovatie in moet investeren om sneller waarde te krijgen (55% vs. 32%). Ze zijn dan ook minder snel bereid om te investeren in nieuwe technologieën als daar geen duidelijk rendement tegenover staat (55% vs. 64%).

De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl