Maandelijkse archieven: juli 2019

Harver groeit door met €13,5 miljoen extra investering

Harver_200_71Harver levert alternatieve recruitment software voor het sollicitatieproces. Middels een interactieve video wordt een inkijk gegeven in wat de functie inhoudt en hoe de cultuur bij de organisatie is, terwijl tegelijkertijd sollicitatievragen en testen kunnen worden doorlopen. Deze aanpak vervangt het solliciteren via een formulier en een cv en combineert direct met de gewenste assessment testen. Daarnaast geeft het de sollicitanten al vóór te solliciteren een soort onboarding ervaring waardoor het aantal mis-matches kleiner wordt.

EN_Harver_CandidateExperience_Desktop4-web

Investeringen naar 35 miljoen dollar totaal

Met deze nieuwe investering via het Amerikaanse Insight Partners, een zogeheten series B ronde, van 15 miljoen dollar (13,5 miljoen euro) komt het totaal aan investeringen op 35 miljoen dollar. Business Insider dook in de historie van de investering en resultaten tot nu toe.

harver_mobile_candidate_experience06@2x-compressorRecruitment omgedacht

De mogelijkheden van Harver stellen organisaties met vooral grote volume vacatures, zoals in retail, horeca en contact centers, in staat om efficiënter medewerkers te vinden, voor zowel vaste als tijdelijke functies. Zeker die laatste groep werd traditioneel vanuit uitzendbureaus bemiddeld, waar nu het grote volume kandidaten via technologie door organisaties zelf gevonden kunnen worden. Uiteraard is de candidate experience via een Harver proces veel sterker dan via een uitzendbureau. Onder andere Albert Heijn, Rituals, HEMA, Booking.com en Heineken maken nu gebruik van Harver.

Weliswaar begint het proces nog met een vacature, hierna loopt het proces behoorlijk anders. In het hiervoor genoemde interview met ceo Barend Raaff is te lezen dat Harver het hele recruitment proces tot en met ondertekening van contract wil gaan ondersteunen. De nieuwe investeringsronde zal vast helpen om die ontwikkelingen ook in een stroomversnelling te krijgen.

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor Harver groeit door met €13,5 miljoen extra investering

Qhuba en Likewisely samen in recruitment

Qhuba_400x400Zowel voor het zoeken naar eigen consultants als voor haar klanten is Qhuba haar eigen recruitment praktijk onder leiding van Jessica van Beek, aan het vernieuwen. Via een Talent Instroom Programma (TIP) is naast het zoeken ook het onboarden en ontwikkelen van nieuwe medewerkers een proces dat organisatie zelf kunnen uitvoeren. Hiermee voorkomen kleinere organisaties dat je een eigen recruitment team moet opbouwen of dat je dit moet uitbesteden. Managers kunnen zelf aan het stuur blijven staan.

likewisely-tealEen eerste stap in TIP is het vinden van nieuwe mensen. Met Likewise.ly is Qhuba een samenwerking aangegaan vanwege de eenvoud die wordt geboden aan zowel de werkgever als de kandidaat. Via het werkgeversportal kan een manager een vacature aanbieden en de kandidaat kan swipen van vacature naar vacature. Op verschillende harde en zachte criteria wordt vervolgens een match gemaakt waarna de kandidaat kan besluiten te solliciteren of niet, via een video boodschap.

Lees het hele artikel en interview met Jessica van Beek op Consultancy.nl

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Qhuba en Likewisely samen in recruitment

ZiParena geeft inzicht inhuur wereld

HRTech Arena NL II met ZiParena IBehoefte aan marktinzicht

Ook de inhuur wereld is, net als de HRTech wereld, in de afgelopen 20 jaar heel divers geworden en voorbij aan een paar uitzendbureaus en incidentele zelfstandige. Er zijn allerlei nieuwe contractvormen van flexwerken bij gekomen en door technologie is het mogelijk geworden om mensen aan de andere kant van de wereld in te huren zonder ze ooit te zien of zelfs maar te spreken. Met die nieuwe werk- en contractvormen zijn nieuwe dienstverleners ontstaan om mensen aan werk te koppelen en hierna weer dienstverleners om de matchmakers aan organisaties te koppelen. Al die verschillende domeinen met MSP’s, RPO’s, payrollers, bemiddelaars, contract beheerders etc zijn nu in de ZiParena overzichtelijk in kaart gebracht door onze partner ZiPconomy.

Het concept van een Arena met achterliggende gids van Aanbieders dat HRTech Review eerder dit jaar succesvol ontwikkelde hebben we gezamenlijk gekopieerd voor ZiPconomy. Hugo-Jan Ruts, hoofdredacteur en oprichter van ZiPconomy zegt hierover “Ik zag al snel de kracht van de visuele HRTech Arena. Het is vooral de discussie die ontstaat over de verhoudingen en samenwerkingen in de markt. Met de ZiParena willen we precies hetzelfde faciliteren in de inhuurmarkt”

Ook deze markt is volop in beweging dus in de toekomst zullen nieuwe versies van de ZiParena ontwikkeld worden.

Zip_cirkel_10_TechTech in de ZiParena

Rond de inhuur van flexwerkers wordt ondertussen ook veel technologie gebruikt. In dit kwart van de Arena vind je vier domeinen van Tech spelers terug. Twee daarvan zijn ook te vinden in de HRTech Arena, de ATS en VMS spelers. Kleinere organisaties en een flink aantal partijen uit de bovenste helft van de ZiParena gebruiken een ATS om ook flexwerkers te selecteren. Grotere organisaties en partijen uit de ‘services’ categorie kunnen op hun beurt een VMS gebruiken voor het managen van leveranciers van flexwerkers.

De twee andere domeinen zijn ‘FMS’ en ‘Freelance self-sourcing tools’. FMS staat voor Freelance Management Systeem en daarmee kun je als organisatie een eigen pool aan freelancers opbouwen en hierna ‘managen’ als ze een opdracht bij je organisatie uitvoeren. Het gaat hierbij dan grotendeels om dezelfde functionaliteit als bij een VMS: werven, selecteren, onboarden, prestaties bijhouden (uren schrijven) en factureren, maar dan rechtstreeks met freelancers in plaats van via tussenpersonen.

Freelance self-sourcing tools zijn platformen met een focus op alleen de werving, dus het zoeken naar freelancers. Dit zijn vooral jobboards zoals je deze ook kent voor vaste functies, zoals Monsterboard en Indeed, maar dan specifiek voor freelancers. Zoals je ziet zijn hier al veel aparte freelance platformen ontstaan, terwijl de technische verschillen met gewone jobboards niet heel groot zijn.

Grote markt, heel veel spelers

De inhuurwereld in Nederland is een nog veel grotere markt dan de HRTech markt. Dat is enerzijds al te zien aan het aantal spelers in de ZiParena (265) versus de HRTech Arena, waar we er ‘pas’ 245 hebben. Anderzijds zijn de omzetten in de branche door de groeiende aantallen flexwerkers en doordat de ‘salarissen’ van die flexwerkers door die omzet stromen al meer dan €32 miljard (alleen nog de categorie sourcing en services van de ZiParena). Naast de getoonde partijen zijn er nog vele honderden en misschien wel duizenden kleine bureaus actief, teveel voor 1 Arena.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor ZiParena geeft inzicht inhuur wereld

De beste artikelen van het eerste half jaar 2019

De AVG of GDPR

Dit onderwerp blijft de gemoederen bezig houden. En terecht want uit onderzoek blijkt dat veel organisaties nog lang niet alle HR processen en systemen AVG proof hebben ingericht. In dit artikel geven we meer toelichting over de impact van de AVG op HR en dit artikel uit januari met de checklist voor HR staat met stip bovenaan de meest gelezen artikelen.

Selecteren van HRTech

Een van de belangrijkste doelen van onze site en community is het helpen van HR bij het selecteren van de best passende HRTech. Het woord ‘passend’ is hierbij uiteraard cruciaal, want ‘de beste’ HRTech software bestaat niet. Je zult steeds opnieuw moeten kijken naar de best passende partij voor de specifieke situatie op het specifieke moment. In het tweede meest gelezen artikel lees je hoe partner Vroom de zorginstelling Cordaan hielp een nieuw LMS (Learning Management Systeem) te selecteren. In onze 2-daagse training ‘Aan de slag met HR Tech‘ wordt in samenwerking met Vroom een hele dag besteed aan het selectieproces.

730x90_aan de slag

De andere hoogtepunten

Naast de bovenstaande onderwerpen hieronder nog 5 veel gelezen artikelen uit het eerste half jaar van 2019:

In de zomerperiode is het ook bij ons wat rustiger, hierna gaan we weer volle bak verder om jullie relevant HRTech nieuws voor Nederland voor te schotelen.

Als je nog wat tijd over hebt en wel een uitstapje naar Parijs ziet zitten om daar meer dan 100 HRTech partijen en top sprekers uit heel Europa en de VS te zien, schrijf dan een review over de HRTech die jij gebruikt en win een gratis, 2-daags ticket voor UNLEASH in oktober.

WinActieUNLEASHParis

 

 

 

Geplaatst in Markt | Reacties uitgeschakeld voor De beste artikelen van het eerste half jaar 2019

Even voorstellen; onze nieuwe chatbot Nerdie

Nerdie_HalloVersie 1.0

Nerdie is een robot, een chatbot om precies te zijn, en dus gewoon een stuk software. Toch is het goed hem te zien als een levend wezen. Hij is namelijk pas net geboren, een versie 1.0, en dus nog lang niet ‘volwassen’. Hij kan net een paar baby-stapjes om jullie als bezoeker van de site wegwijs te maken. Vooral moet hij nog heel veel leren. Natuurlijk hebben we zelf ideeën voor verbeteringen, maar door de analyse van het gebruik van de bot kunnen we goed zien waar de behoefte van de gebruikers zit en daar als eerste gaan verbeteren. Zo werken we aan nieuwe versies en kan Nerdie uiteindelijk volwassen worden.

Daarom horen we graag jullie feedback op het gebruik van Nerdie. Hiervoor zal hij aan het eind van ieder gesprek een NPS score en feedback vragen.

Inspiratiebron

Naast dat een chatbot een handige tool is voor onze site willen we jullie er ook mee inspireren. Met een chatbot kun je allerlei functies die nu door mensen worden gedaan automatiseren. Zeker in de klantenservice branche zijn organisaties hier al heel ver. Een schoolvoorbeeld is KLM, waar je via de chatbot, geïntegreerd in Facebook messenger, Whatsapp en Wechat, al vluchten kan boeken en wijzigen.

Ook binnen HRTech zijn er al voorbeelden voor het inzetten van chatbots, zoals bij recruitment voor het plannen van gesprekken, bij opleidingen voor het geven van just in time micro learning (Nerdie heeft een video in de Aanbiedersgids) en bij de administratie voor het opvragen van je verlofsaldo of salarisstrook. Er zijn aparte chatbots te koop, zoals Watson van IBM, maar ook steeds meer HRTech aanbieders integreren een chatbot in hun eigen oplossing, zoals Talmundo voor Onboarding en SAP en Workday voor hun hele suite.

Simpel en snel, maar nooit af

Een chatbot is een typisch voorbeeld van een nieuwe manier van werken met cloud HRTech software. Het belangrijkste verschil met ouderwetse, on-premises, eHRM software zit in de dynamiek. Het in gebruik nemen van nieuwe software was vroeger veel ingrijpender, de kosten waren vaak hoger, je moest ook servers hebben om de software te installeren, en upgrades kosten tijd en geld. Je selecteerde en implementeerde software vaak maar een keer in de 3-5 jaar, of soms nog voor veel langer zoals bij de salarisadministratie software.

Nerdie_WeetNietEen chatbot inzetten vereist een veel dynamischer organisatie en beheer model. Enerzijds kun je veel sneller starten, onze Nerdie 1.0 opzetten is letterlijk binnen 20 uur gerealiseerd. Anderzijds is het nooit ‘af’. Er zullen altijd verbeteringen mogelijk blijven, zeker in de beginfase, maar ook structureel, omdat zo’n chatbot moet blijven leren wat de nieuwe diensten of producten van je organisatie zijn en hoe hij daar vragen over kan beantwoorden. Niet een stuk technologie dat je 1 keer inricht en dan 3 jaar niet naar om hoeft te kijken!

Onze chatbot maakt gebruik van de software van onze partner Joboti

Geplaatst in Branche | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Even voorstellen; onze nieuwe chatbot Nerdie