Gastblogger 3 mei 2021 0 reacties Print De toegevoegde waarde van HR in een Post-Covid-19 tijdperkEmotioneel waarde toevoegen Een goed geleide personeelsafdeling beheert een essentiële link naar het succes van de onderneming, de kwaliteit van de werknemers en de uitzonderlijke prestaties. Het succes op lange termijn en de financiële prestaties van een onderneming zijn meestal rechtstreeks gekoppeld aan de talenten, de motivatie en de prestaties van de mensen. Mensen maken en verkopen producten, werken samen met klanten en werken mee aan beslissingen. Een primaire manier waarop HR waarde toevoegt aan een bedrijf is door het promoten van deze link en het overtuigen van bedrijfsleiders om werknemers op te leiden en te ontwikkelen en sterke prestaties te belonen. Behandel personeel zoals ze zouden kunnen zijn en ze zullen daar naartoe groeien. Strategisch waarde toevoegen Het aannemen en behouden van talent is een basis voor goed presterende bedrijven en is essentieel voor kleine bedrijven en startende bedrijven die snel willen groeien. HR is grotendeels verantwoordelijk voor het bouwen en beheren van de systemen die de beste medewerkers van een bedrijf werven, aantrekken, aannemen, opleiden, motiveren en behouden. Dit omvat het opzetten van sterke functie- en talentprofielen én het aanwerven van de juiste medewerkers. Het gaat ook om het opbouwen van sterke interview- en screeningprocessen, het plannen van oriëntatie en training, het ontwikkelen van succesvolle evaluatie-instrumenten voor werknemers en het bouwen van motiverende beloningsprogramma’s die het maximum halen uit wat een bedrijf te bieden heeft. Zo kan een startende onderneming bijvoorbeeld aandelen van het bedrijf leveren, terwijl een gevestigd klein bedrijf een royaal vakantiebeleid aanbiedt. Alles vanuit de gedachte: ‘HR met een sociale instelling in plaats van HR als een sociale instelling.’ Financieel waarde toevoegen De HR afdeling zelf mag dan geen inkomsten genereren, ze kan wel gebruikt worden als een kracht voor verandering binnen een organisatie. Het kan dit doen door een Smart HR strategie te implementeren die processen stroomlijnt, uitgaven vermindert en de efficiëntie van de afdelingen die wel inkomsten genereren maximaliseert. Hoewel deze acties buiten de traditionele opdracht van HR vallen, kunnen ze, wanneer ze goed worden uitgevoerd, een aanzienlijke impact hebben op een organisatie. Ondernemers en ondernemingen willen uiteindelijk een bevredigend rendement op het geïnvesteerde menselijk kapitaal realiseren. Post-Covid-HR Dingen zullen misschien nooit meer hetzelfde zijn, maar de mens kan de meester van de verandering zijn. De huidige situaties vragen om doordachte initiatieven om personeel individuele ambassadeurs te laten worden en blijven! Creëer op een Smart HR manier de ‘zachte’, harde en dagelijkse (voor)waarden om jouw personeel ambassadeurs te maken voor de organisatie. Wat gebeurt er als een onderneming deze waarden niet op orde heeft? Bekijk het vanuit een verkoopperspectief: als kopers niet willen of niet nodig hebben wat je verkoopt, dan kopen ze het niet. Want wat je ook verkoopt, het kan ze gewoon niet schelen. Hetzelfde geldt voor waardevol personeel, want de medewerkers zijn tegenwoordig de klant! De crisis zal misschien snel voorbij zijn, maar de lessen zullen ons voor altijd bijblijven. Wil jij met jouw bedrijf eens sparren hoe jij Post-Covid-Proof kunt worden, of ken (of ben) jij iemand met een die wel een beetje hulp kan gebruiken? Kijk dan voor inspiratie op www.vanhiersmarthr.nl Een column van Niels de Boer, HRTech Expert. implementeren, innovatie Print Over de auteur Over Gastblogger Bekijk alle berichten van Gastblogger