Maandelijkse archieven: september 2022

Zoek niet extern naar talent dat je allang in huis hebt

Untitled-design-15

De talentmarktplaats is mainstream geworden”, concludeert HR-techgoeroe Josh Bersin, nu ook SAP – de grootste hr-softwareleverancier ter wereld – een ‘opportunity marketplace’, verkoopt. Dat is een logische en noodzakelijke stap, volgens Bersin. Dit type software helpt ons namelijk om op een “nieuwe, moderne manier na te denken over beloning, functies, rollen en groei”.
Wat is de talentmarktplaats? Helpt die ons inderdaad om intelligenter na te denken over talent-management? En waarom is dat nodig?

Krappe arbeidsmarkt

Om met die laatste vraag te beginnen: de spanning op de Nederlandse arbeidsmarkt is historisch groot. Het tekort aan personeel is bij 38 procent van de Nederlandse bedrijven zelfs de belangrijkste oorzaak van productiebelemmeringen. Het personeelsverloop is bovendien gigantisch: zo heeft zestig procent van de Europese zakelijke dienstverleners een verloop van boven de tien procent. Dat maakt het essentieel voor organisaties om alle zeilen bij te zetten om talenten aan zich te binden.
Dat is niet makkelijk: werknemers kijken kritischer naar de inhoud van hun werk en willen vrijheid in hun werklocatie en -tijden. Werken op afstand, flexwerken en workations zijn populair. Autonomie wordt dus steeds belangrijker, ook in de inhoud van het werk.

Agile werken

Daarnaast gaan organisaties anders met talent om. Om snel in te kunnen spelen op maatschappelijke en technologische ontwikkelingen met nieuwe producten en diensten, werken ze steeds meer resultaatgericht. Teams hebben wisselende samenstellingen, zijn vaak multidisciplinair en locatie-overschrijdend. Daardoor wordt iemands cv en ervaring minder belangrijk, en willen organisaties vooral weten welke vaardigheden en ambities medewerkers in huis hebben. Alleen ontbreekt daarin nu vaak voldoende inzicht.

Gebrek aan doorgroeimogelijkheden

Kijk naar het voorbeeld van Schneider Electric. Van de medewerkers die ontslag nam bij deze multinational, deed 47 procent dat vanwege een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Dat bleek in 2018 uit uitstroomonderzoek De tragiek was dat die mogelijkheden er wel waren. Hiring managers waren buiten de organisatie verwoed op zoek naar mensen met skills die het bedrijf al lang in huis had, namelijk bij mensen op andere locaties en teams. Zo zullen er meer organisaties zijn waar recruiters stad en land afzoeken naar nieuw talent, terwijl het verborgen talent in hun organisatie ondertussen wegkwijnt of zijn biezen pakt.

Leuke interne klussen

De talentmarktplaats brengt al deze behoeftes bij elkaar. Ze geeft medewerkers een platform om hun vaardigheden en ambities te etaleren. Ze kunnen zo gevonden worden door managers, of gematcht door hr-adviseurs. Zelf kunnen ze ook op zoek naar leuke interne klussen en vacatures.
Zoiets werkt natuurlijk alleen als je organisatie er klaar voor is. Zo zullen leiders moeten stoppen zich vast te klampen aan goed presterend teamtalent. Interne mobiliteit kan alleen ontstaan wanneer organisaties werkenden voldoende bewegingsvrijheid geven. Voor traditionele, hiërarchisch georganiseerde ondernemingen kan dat moeilijk zijn.

Van functieprofielen naar rollen en vaardigheden

Zelfs als een organisatie een cultuur heeft die interne mobiliteit toelaat, dan nog kan het stimuleren van interne mobiliteit in de praktijk ingewikkeld blijken. Zo kan het in eerste instantie lastig zijn om te denken in termen van wisselende rollen en vaardigheden, in plaats van in vaststaande functieprofielen. Ook kun je belangrijke skills over het hoofd zien, als je alleen let op opleiding en ervaring. Daarnaast zijn sommige organisaties simpelweg te groot om iedereen te kennen.

“Volgens Gartner is de Internal Talent Marketplace éen van de 25 meeste belangrijke technologie ontwikkelingen de komende jaren.”

Blind voor geslacht, leeftijd, religie of etniciteit

Daarom kunnen talentmarkplaats-tools ons goede diensten bewijzen. Ze overbruggen de afstand tussen afdelingen, locaties en landen. En in veel gevallen zijn ze bewust zo ingericht dat ze blind zijn voor medewerkers-aspecten als geslacht, leeftijd, religie of etniciteit. Die kenmerken worden het beste geheel niet opgenomen in het ‘talent profiel’. Door de vaardigheden van werkenden anoniem over het voetlicht te brengen, gaat die leuke klus niet meer automatisch naar de ‘usual suspects’. Dat maakt organisaties in de praktijk een stuk inclusiever.

Zelf een profiel aanmaken

Er zijn ondertussen al een aantal indrukwekkende voorbeelden van organisaties waar de interne mobiliteit van werknemers een grote vlucht heeft genomen, dankzij de inzet van talentmarktplaatsen. Het eerdergenoemde uitstroomonderzoek was voor Schneider Electric bijvoorbeeld aanleiding om een talentprogramma te starten op basis van het Gloat-platform. Daarop kunnen medewerkers zelf een profiel aanmaken en vaardigheden, interesses en ambities beschrijven. Op basis daarvan ontvangen ze suggesties voor interne vacatures, korte opdrachten, mentoren en opleidingsmogelijkheden. Waar medewerkers voorheen minimaal drie jaar in één functie moesten werken, en managers interne carrièremogelijkheden van teamleden konden blokkeren, is Schneider Electric nu één grote talentmarktplaats voor de meer dan 128.000 interne talenten.

Zij-instromers vinden

Ook bij Ericsson was een medewerkersonderzoek de aanleiding om een wereldwijd “Career Growth and Development program” te starten, met talentmarktplaats Fuel50 als basis. In Nederland is Transvorm een organisatie die vooroploopt: de werkgeversorganisatie gebruikte eelloo om zorg- en welzijnsorganisaties te helpen met het vinden van zij-instromers: mensen die niet per se een achtergrond hebben in zorg en welzijn, maar wel de juiste competenties.

De talentmarktplaats 2.0

Uiteindelijk is interne mobiliteit voor alleen vaste medewerkers natuurlijk niet genoeg. In de praktijk zijn externe medewerkers voor veel organisaties onmisbaar geworden. Toch bestaat er vaak zeer weinig kennis over de mensen waarvan bedrijven zo afhankelijk zijn. Hoe vaak gebeurt het niet dat afdelingen volledig langs elkaar heen werken op het gebied van externe inhuur? Dan neemt de ene afdeling na afloop van een tijdelijk project afscheid van een zzp’er, terwijl afdeling twee voor een nieuw project wanhopig op zoek is naar iemand met exact dezelfde skills. Hoe fijn zou het zijn als deze persoon in de talentmarktplaats van deze organisatie zichtbaar was geweest, inclusief zijn of haar vaardigheden, beschikbaarheid en ambities?

Talent Marketplace 1.0 - 2.0

Organisaties die echt vooruitkijken, zouden dus al bezig moeten zijn met de talentmarktplaats 2.0. Daarom werkt een wijze organisatie aan een talentpool met zowel in- als externe medewerkers. Daarmee hou je niet alleen de beste vaste medewerkers binnen, maar ook de beste flexwerkers.


web-banner_728x90-02-1

Het thema van ‘internal marketplaces’ staat ook op de agenda van #UNLEASH (12+13 oktober in Parijs). Zo is er op donderdagmiddag een roundtable discussie met Deloitte met als titel “Talent Marketplaces in the Time of Economic Headwinds and Tailwinds”. Maar de combinatie van arbeidsmarkt, interne mobiliteit en HR tech oplossingen komt natuurlijk ook op andere momenten aan bod. Zie voor het volledige programma deze link (en als je deze link gebruikt, krijg je als lezer van #HRTechReview ook nog eens 10% korting).


Investeer in je externe medewerkers

Dat betekent overigens ook dat je moet gaan nadenken over de loopbaanontwikkeling van je externe medewerkers. Dat klinkt paradoxaal, maar uit onderzoek blijkt dat talentprogramma’s broodnodig zijn om ook deze groep medewerkers duurzaam inzetbaar te maken voor je organisatie. Als je in ze investeert, en laat merken dat je ze waardeert, krijg je daar vertrouwen voor terug. Je onderneemt zo niet alleen op een meer ethisch verantwoorde manier, je krijgt daar als werkgever in de toekomst een grotere flexibiliteit voor terug, en meer kansen om tijdelijke of plotselinge capaciteitsproblemen snel op te lossen.

Een vaste schil

Kijk naar Schiphol: beveiligers en bagage-afhandelaars zijn dit jaar totaal onmisbaar gebleken voor het functioneren van dat bedrijf. De directie van Schiphol zou daarom nog een stapje verder kunnen gaan: waarom geen vaste schil en een flexibele kern? Een marketeer kun je prima elk jaar vervangen – zo doe je nog eens nieuwe ideeën op – maar een bagage-afhandelaar moet je koesteren.

Geplaatst in Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Zoek niet extern naar talent dat je allang in huis hebt

Kevin Wheeler: een talent pool is NIET hetzelfde als een talent community

hannah-busing-Zyx1bK9mqmA-unsplash

Veel recruitmentteams hebben talentpools opgebouwd met potentiële kandidaten, die vaak nooit aangenomen zullen worden. De meeste van deze talentpools zijn slechts een lijst van verschillende mensen die misschien enige interesse hebben getoond of hun emailadres hebben achtergelaten op de website. Een talent community is heel iets anders.
 
Een talentpool helpt op zijn best met het samenbrengen van potentiële kandidaten. Het is vaak ook een kanaal om informatie te verstrekken. Maar typische talentpools zijn vaak slecht in kandidaten betrokken of enthousiast maken voor een organisatie of functie, zegt Kevin Wheeler in dit artikel.
 
Uit onderzoek blijkt dat je potentiële kandidaten diepgaande informatie moet bieden over de organisatie en functie waarin iemand geïnteresseerd is. Om kandidaten bij je organisatie te betrekken, moet je de organisatie aan hen verkopen. Je moet ze aanmoedigen om meer te leren over wat je doet en hoe zij daar een rol in kunnen spelen.
 
Hoewel het betrekken van kandidaten en het bieden van gepersonaliseerde informatie ideaal klinkt, weten we ook dat dit niet makkelijk is. Omdat we weinig tijd hebben en niet oneindig veel mensen individueel aankunnen als recruiter, kunnen we maar een handvol kandidaten persoonlijk benaderen. Daarom moeten we talent communities creëren in plaats van talentpools.
 

Community versus Talentpool

Het is belangrijk om het verschil tussen een talentpool en een community te begrijpen. We gebruiken het woord community te pas en te onpas, maar de meesten van ons weten niet precies wat een community anders maakt dan een pool.
 
Een talentpool aan de ene kant is een groep mensen die zich heeft aangemeld in de hoop uiteindelijk op sollicitatiegesprek te kunnen komen. Het is hetzelfde als een database, of zelfs een spreadsheet, met het pluspunt dat we rechtstreeks contact kunnen opnemen en kunnen communiceren met de mensen in de talentpools.

Gecontroleerde versus dynamische omgeving

Maar dat is wel éénrichtingsverkeer: wij kunnen contact met de kandidaten opnemen, maar het is nog steeds moeilijk voor hen om contact op te nemen met ons. Zelfs als we een chatfunctie of e-mail aanbieden zijn de reacties traag. En waarschijnlijk krijgen ze dan een standaardtekst of een reactie die niet aan hun behoeftes voldoet. Wij hebben de touwtjes in handen en regelen wat ze zien en wat ze kunnen doen. In plaats van een dynamische omgeving is het een erg gecontroleerde omgeving.
 

Kenmerken van een community

Een community is veel interactiever. Ten eerste is het tweerichtingsverkeer: jij en de kandidaat wisselen allebei informatie uit en jullie geven en nemen allebei. Maar een community heeft nog een aantal andere onderscheidende kenmerken:
 

1.     Jij hebt geen controle

Dat idee van controle is misschien wel het grootste verschil. Een community gaat waar ze wil, doet wat ze wil en volgt haar koers, onder invloed van trends en informatie. Niemand kan voorkomen dat talenten onderling met elkaar praten en de meeste communities staan open voor nieuwe leden. Ideeën worden in twijfel getrokken en besproken. Reacties vliegen voorbij en informatie wordt gedeeld zonder vooraf gecontroleerd te worden. Dit is een belangrijk kenmerk van communities en het is er eentje die vaak leidt tot angst bij community managers.
 
Toch is er bewijs dat deze angst onnodig is en dat bijna alle online communities zelfregulerend zijn en geen problemen opleveren voor de oprichters. Hoe opener ze zijn, hoe waardevoller ze worden, want zo kun je zien hoe mensen echt zijn en wat het karakter van een organisatie is.
 

2.     Samenwerken en delen

Mensen in een community delen informatie en werken vaak samen om problemen op te lossen of nieuwe ideeën te bedenken. Communities zijn organisch en levendig, met gesprekken en het delen van meningen en gedachten. Echte rekruteringscommunities zouden moeten bestaan uit zowel werkenden als potentiële kandidaten die praten over wat de organisatie doet, hoe dat gedaan wordt en door wie.
 
Dit proces van geven en nemen is de beste manier om je organisatie te personaliseren en aan kandidaten te laten zien hoe het is om daar te werken. Het bespaart je de noodzaak om passende reacties te schrijven of veel feiten binnen handbereik te hebben. Werkenden en zelfs andere kandidaten zullen bieden wat je nodig hebt. Je hoeft minder tijd te besteden aan de communicatie, terwijl de kwaliteit van je communicatie beter is.
 

3.     Je betrokken voelen

Het ‘deel uitmaken van iets’ is ook een belangrijk onderdeel van een community. Mensen voelen zich deel van een team door samen te zijn met anderen met soortgelijke interesses en ideeën. Goede communities maken werven een stuk makkelijker omdat kandidaten al het gevoel hebben dat ze mensen kennen. Wanneer kandidaten aangenomen worden en starten met werken hebben ze mensen om mee te praten die ze al online hebben ontmoet en waar ze ideeën mee hebben uitgewisseld.
 

4.     Gedeelde waardes en doelen

Niemand is verplicht om lid te worden of blijven van een community. In tegenstelling tot bij een database kan je jezelf verwijderen van de community. Daarom hebben mensen die in een community blijven en gesprekken aangaan waarschijnlijk dezelfde waarden als die in de organisatie. De culturele betrokkenheid is veel groter en het wordt makkelijker om mensen op te merken die zich niet comfortabel voelen bij de cultuur van de organisatie.
 

5.     Authenticiteit

Mensen zoeken authenticiteit in een organisatie en binnen communities kan er veel worden uitgelegd en openbaar worden gemaakt. Werknemers kunnen problemen delen en bespreken hoe ze opgelost zijn, terwijl kandidaten ook hun ideeën kunnen delen. Leden van communities zijn meer geneigd om hun gevoelens te delen en hun echte mening over problemen te uiten. Potentiële werknemers ervaren dat de organisatie open en eerlijk is in haar communicatie.
 

6.     Betrokkenheid

En tot slot, leden van een actieve community zijn oprecht betrokken en geïnteresseerd. Communities kunnen fungeren als zelfscreeningtools, aangezien kandidaten die niet enthousiast zijn om voor je bedrijf te werken de community verlaten. Sommige bedrijven bouwen games of houden wedstrijden om kandidaten betrokken en geïnteresseerd te houden. Door actuele informatie over de organisatie te bieden en kandidaten op de hoogte te houden van vacatures en behoeften, kan je een positieve en uitdagende sfeer creëren en is het niet meer nodig om de organisatiedoelen en -cultuur aan kandidaten te verkopen.
 
Mensen die hun talentenpools uitbouwen tot communities, zullen voordelen zien in het sneller vinden van kandidaten van hogere kwaliteit, die beter passen bij de bedrijfscultuur en die gemotiveerd zijn om voor jou te werken.
 
Lees hier meer over het opzetten van een talent community.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Kevin Wheeler: een talent pool is NIET hetzelfde als een talent community

Onderzoek Lucid maakt uitdagingen bij digitaal samenwerken concreet

mediamodifier-yx17UuZw1Ck-unsplash

Uit het internationale onderzoek ‘The Way We Collaborate 2022’ in opdracht van Lucid Software, een leverancier van software voor visuele samenwerking, blijkt dat ruim de helft van de respondenten digitale samenwerking nuttig vindt.

Desondanks typeert een veel kleiner deel van hen digitale samenwerking als “boeiend” (37 procent), “bijzonder effectief” (31 procent) of “van cruciaal belang” (23 procent). In Nederland is iets minder dan de helft (45 procent) van de respondenten overtuigd van het nut van digitale samenwerking, en zijn ze nog minder scheutig met de typeringen “boeiend” (20 procent) en effectief (17 procent).

Digitaal samenwerken komt op stoom

Volgens het rapport voelen werknemers zich inmiddels wel meer op hun gemak bij virtuele vergaderingen. 90 procent verwacht dat het de norm zal zijn in de nabije toekomst. 87 procent van de respondenten voelt zich sinds de uitbraak van de pandemie op zijn gemak bij digitale samenwerking in het algemeen. Nederland ligt hier wat onder, met respectievelijk 84 procent die virtuele meetings als norm verwacht en 70 procent die zich comfortabel voelt bij digitaal samenwerken.

Sleutelrol bij teamwork en teamcultuur

Daarnaast vinden de respondenten dat digitale samenwerking een sleutelrol vervult in teamwerk en de teamcultuur. Gemiddeld 80 procent zegt dat virtueel samenwerken met teamleden cruciaal is om hun werk effectief te kunnen doen. 79 procent zegt dat hun organisatie gebruikmaakt van virtuele vergaderingen om multidisciplinaire samenwerking mogelijk te maken. Wederom liggen de scores in Nederland wat lager met respectievelijk 73 procent en 74 procent.

Meer interactie met stillere collega’s

De beschikbaarheid van samenwerkingstools voor de hybride werkplek heeft gezorgd voor verbeterde communicatie en actieve deelname van voorheen minder zichtbare medewerkers. 67 procent van de respondenten zegt dat collega’s die normaliter nooit iets van zich lieten horen tijdens virtuele vergaderingen, opeens wel ideeën deelden. Waar in Duitsland dit percentage nog hoger lag, lijken de tools in Nederland minder verschil te maken. Hier zag 55 procent meer interactie van ‘stillere’ collega’s. Gemiddeld 78 procent zegt dat de chatfunctie hun participatievermogen verbetert. Met 69 procent zijn Nederlanders hier ietsje minder van gecharmeerd.

Uitdagingen en nieuwe samenwerkingsstijlen

Terwijl werknemers zich aan de hypergedigitaliseerde werkplek aanpassen blijkt dat er nog altijd sprake is van tekortkomingen op het gebied van samenwerking:

  • 63 procent zegt minimaal één probleem te ondervinden met de huidige samenwerkingstechnologieën en heeft behoefte aan gebruiksvriendelijkere tools
  • 72 procent zegt tijdens virtuele vergaderingen te multitasken.
  • 45 procent ziet het ontbreken van duidelijke samenwerkingsafspraken of een vergaderagenda als een probleem.
  • 47 procent heeft behoefte aan betere manieren om tijdens vergaderingen belangrijke (actie)punten bij te houden. In Nederland ligt deze behoefte met 57 procent zelfs nog een stuk hoger.

Technologie biedt oplossing

Positief is dat de respondenten kansen zien liggen voor technologie om een oplossing te bieden voor de problemen die zij ervaren. Twee derde deed suggesties voor het optimaliseren van de digitale samenwerking, zoals het bieden van betere ondersteunende functies voor vergaderingen en het integreren van andere applicaties en software.

Onderzoeksmethodiek

De enquête werd in opdracht van Lucid Software uitgevoerd door The Harris Poll in november 2021. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 3.012 respondenten in Australië, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland en de Verenigde Staten. De respondenten werkten fulltime en namen tijdens een gemiddelde werkweek aan minimaal één virtuele vergadering deel.

Geplaatst in Onderzoek | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek Lucid maakt uitdagingen bij digitaal samenwerken concreet

Lancering #HRTech Arena editie V

HRTech Arena 2022 1000x928 pngDit is de vijfde editie van de HRTech Arena. De #HRTech Arena bevat nu 448 aanbieders op het gebied van HR technologie. We hebben 86 logo’s toegevoegd sinds de vorige editie van begin vorig jaar, 8 logo’s bijgewerkt na een rebranding en 5 logo’s verwijderd van partijen die zijn gestopt of geheel zijn overgenomen. Helaas hebben we zelf nog niet de technologie om deze visualisatie automatisch te genereren, dus de nieuwste 4 spelers in de markt staan hier nog niet op.

Je kunt de nieuwe Arena gratis downloaden in klein (online) of groot (print) formaat. Voor lezers die vandaag toevallig bij HRM in de Zorg zijn: er ligt een poster op de mediatafel om mee naar huis te nemen. Ook bij nieuwe events waar we partner van zijn zal de poster te vinden zijn of je kunt vragen aan een van onze #HRTech Experts die je misschien kent.

We zien in deze editie vooral nieuwe spelers in de volgende domeinen, in volgorde van de employee life cycle, startend links onderin de Arena:

  • Employer Branding: er wordt veel geïnvesteerd in het vullen van het recruitment kanaal. Met 6 nieuwe tools om je merk te goed en mooi positioneren en talenten te verleiden om te solliciteren
  • Recruitment Flex: steeds meer organisaties zetten dit soort tools zelf in om tijdelijke, externe medewerkers te werven en dus 10 nieuwe tools
  • Salarissen: Juist in dit oudste domein binnen #HRTech, het begon toch allemaal met de salarisadministratie in de jaren 70/80 van de vorige eeuw, hebben we nu 9 nieuwe spelers. En dat zijn bijna allemaal ‘cloud pay’ oplossingen, die het mogelijk maken om ook een paar medewerkers die remote vanuit andere landen voor je werken te kunnen betalen.
  • Engagement: in het verlengde van externe Employer Branding wordt ook intern veel gedaan om mensen betrokken te houden, zeker tijdens/na corona, met ook hier een grote verscheidenheid met 13 nieuwe tools
  • Learning & Development: dit domein was jaren een vrij stand-alone onderwerp binnen HR maar wordt steeds meer geïntegreerd, omdat breed in de organisatie gezien wordt dat reskilling en skills management pure noodzaak wordt. Het meest actieve domein met 14 nieuwe spelers!
  • Assessment & Matching: het laatste, flink actieve domein met 9 nieuwe spelers het afgelopen jaar. Al deze tools gebruiken skills om te matchen met behulp van AI, zowel voor instroom van talent via recruitment, als voor interne matching op vacatures en projecten voor de doorstroom kant van Talent Management.

Download hier de lijst met alle wijzigingen in deze nieuwe editie.

Meer trends en ontwikkelingen op ons webinar 4 oktober

banner

Op 4 oktober van 14.00-14.45 gaat hoofdredacteur Mark van Assema in gesprek met host Narada Bouwland in ons eerste LinkedIn Live webinar over de diepere trends en ontwikkelingen in de #HRTech markt. We kijken niet alleen naar de nieuwe spelers in de markt, maar bespreken ook welke ontwikkelingen op HRTech gebied belangrijk zijn om de komende tijd te volgen, en welke kansen de nieuwe innovaties kunnen brengen aan HR. (inschrijven gewoon door ‘deel te nemen ‘ aan het event op LinkedIn).

Geplaatst in Selecteren | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Lancering #HRTech Arena editie V

Recruitment bij Politie Nederland: vergroten van ‘wendbaarheid’ en ‘flexibiliteit’ in vacaturedienstverlening

wervingscampagne-politie-afbVan de Politie, de grootste werkgever van Nederland, kreeg #HRTech-expert Joost de Zeeuw de opdracht om de vacaturedienstverlening wendbaarder te maken in een maatschappij die niet stilstaat. Denk aan toegenomen dreiging, boerenprotesten en liquidaties op advocaat Derk Wiersum en Peter R. de Vries. Deze ontwikkelingen zorgen voor ‘ad hoc’ grote volumes aan vacaturestellingen, naast de reguliere grote vervangingsvraag die leidt tot duizenden vacatures voor de komende paar jaar.

Wat was het doel van jouw opdracht bij de Politie?

Het doel van de opdracht was landelijke vacaturehouders klantgerichter te bedienen en doorlooptijden te versnellen. Daarnaast wilden we intern de capaciteit aan recruitmentexpertises optimaal inzetten en daarmee het dienstverleningsniveau verhogen.

Bij de Politie werken zo’n 68.000 mensen. Per jaar zijn er zo’n 7.500 vacatures en daarop reageren gemiddeld jaarlijks 100.000 sollicitanten. De afdeling die daarover gaat, is onderdeel van het Politiedienstencentrum (PDC), waar 10.000 mensen werken. De afdeling HRM telt 2000 medewerkers en daarvan werken er ongeveer 400 voor de afdeling In-, Door- en Uitstroom (IDU).

Mijn opdracht was dus om de vacaturedienstverlening van IDU, met haar inzet aan medewerkers, zo te organiseren dat we wendbaarder en klantgerichter konden inspelen op de behoeftes van vacaturehouders en kandidaten. Om dit voor mekaar te krijgen, was ook het neerzetten van een team Planning en Capaciteitsmanagement noodzakelijk. Hier orkestreren we met een PDCA-cyclus de inzet van de juiste recruitmentexpertises op het juiste moment binnen het werving- en selectieproces (W&S-proces). Dat doen we op basis van de vacaturebehoeftes en strategische personeelsprognose (SPP) uit de eenheden.

Waarom was die behoefte er bij de Politie?

Door de omvang van de organisatie waren er veel verschillen geslopen in de aanpak van het W&S-proces. Het openstellen van de vacatures, selectie, screening, keuring en het aanstellen van kandidaten gebeurde lokaal op diverse manieren. Dit maakte het lastig regie en grip te houden op de vacaturedienstverlening en landelijke verbeteringen en vernieuwingen door te voeren. Er waren zeer zeker ‘best practices’ te vinden, maar zeker ook minder succesvolle voorbeelden. Het kon altijd nog beter.

Op het moment dat ik gevraagd werd, was ik al betrokken bij een project rond de vacaturedienstverlening voor aspirant-agenten. Dat draaide om het identificeren van verbeteringen en vernieuwingen van het proces. Daarnaast liep er een project voor de aanbesteding van een nieuw Applicant Tracking Systeem (ATS). In een ander project werd gekeken naar functies en functieomschrijvingen in combinatie met het ontwikkelen van expertrollen. Het momentum was voor mij dus heel gunstig, we konden integraal werken aan mens, systeem en proces.

Hoe heb jij het project aangepakt?

Voor het slagen van het project was het van belang om de borging en het mandaat veilig te stellen. De processen moesten centraal geborgd worden in de landelijke procesarchitectuur. Op die manier zorgden we voor de koppeling met ketenpartners zoals de Politie Academie, Screening, Medische Keuring, HR Administratie enzovoort.

Om het proces en de teams anders te organiseren was mandaat nodig. De opdrachtgever werd de sectorleiding van IDU, in de persoon van afdelingshoofd Mascha van Yperen, met gedelegeerd opdrachtgeverschap bij Marleen Arbouw, Teamchef en MT-lid van IDU, waar project- & capaciteitsmanagement onder kwamen te vallen. Zij had veel kennis van en ervaring met het managen van het stakeholderveld binnen de Politie. Marleen was mijn klankbord en adviseur om veranderingen ‘verkocht’ te krijgen. En natuurlijk had ik een ijzersterk projectteam om me heen om ‘dingen te doen gebeuren’.

Ik heb eerst de processen bekeken, en in kaart gebracht hoe we die sneller en efficiënter konden maken. Ideeën voor verbetering en vernieuwing haalden we uit externe onderzoeken van onder meer Deloitte en CapGemini en uit interne onderzoeken naar de kandidaattevredenheid.

In fase 2 nam ik verschillende type vacatures en ‘best practices’ vanuit het land onder de loep. Wat was anders gegaan in het proces? Deze ‘best practices’, vanuit onder andere de domeinen DSI/DKB, ICT/Cyber en aspirant-agenten, hebben we vervolgens gestandaardiseerd. We hebben eigenlijk per dienstonderdeel “legoblokjes” gemaakt – bijvoorbeeld: opstellen vacaturetekst, houden selectiegesprek, enzovoort – die in verschillende combinaties leiden tot een wendbare dienstverlening behorend bij het type vacature.

In een volgende fase hebben we landelijk vijf clusters van recruitmentspecialisten gemaakt, ingedeeld naar expertises. Denk aan Bewaken en Beveiligen, Opsporing, enzovoort. Per vacature bekeken we: in welk cluster hoort die vacature thuis en welke legoblokjes aan diensten horen daarbij? Zo zetten we de experts veel meer in hun kracht, met focus voor vacaturehouders en kandidaat binnen het domein. De Politie is daardoor een nog aantrekkelijker werkgever geworden voor recruiters en HR-professionals.

Wat was uiteindelijk de gerealiseerde oplossing?

We hebben van het gehele W&S-proces een soort van gevulde mand met legoblokjes gemaakt: per type vacature weten we welke legoblokjes we in moeten zetten, wat transparant maakt, welke specialist op welk moment nodig is om de dienst goed te laten verlopen.

We werken met scenario’s om vraag en aanbod te optimaliseren. Die verwerken we in een vacaturekalender. Vervolgens kunnen we allerlei oplossingen doorrekenen voor capaciteitsvraagstukken, bijvoorbeeld: tijdelijk extra recruiters inhuren of tijdelijk online testen inzetten. We kunnen hierdoor beter sturen op de workload van de recruiters en de verdeling van werk, de snelheid en doorlooptijd van vacatures en we kunnen waar nodig de vacaturekalender aanpassen.

 Joost de Zeeuw - HRTech Review.jpg

Joost de Zeeuw: Voor het ophalen van de vacaturebehoeftes en om die te koppelen aan de dienstverlening, en om capaciteitsberekeningen te maken in de vorm van ‘heatmaps’ (capaciteitsvraag versus -aanbod), hebben we een low-code-softwareprogramma toegepast.

 

Voor het ophalen van de vacaturebehoeftes en om die te koppelen aan de dienstverlening, en om capaciteitsberekeningen te maken in de vorm van ‘heatmaps’ (capaciteitsvraag versus -aanbod), hebben we een low-code-softwareprogramma toegepast. Dat programma hebben we ontwikkeld samen met PDC next level, een innovatieclub om versneld innovaties toe te passen.

Het vacature-ID en het type dienstverlening koppelen we aan onze capaciteitsplanning, en zo rekenen we de scenario’s door. We kunnen op basis daarvan voorstellen doen aan de vacaturehouders en het management van IDU en onze landelijke ketenpartners.

We kunnen dit low-code-softwareprogramma zelf inrichten, aanpassen en beheren. Vanuit dit softwareprogramma maken we wel koppelingen met landelijke systemen zoals het ATS en andere HR systemen.

Wat waren de belangrijkste knelpunten bij deze opdracht?

De Politie is een complexe organisatie. Velen die ik van tevoren over dit project vertelde, zeiden: “Het gaat je niet lukken!” Maar daardoor ging ik alleen maar harder rennen. Het was zaak om goed te blijven luisteren naar de vele spelers, en waar nodig wensen ‘te parkeren’ om voortgang te kunnen boeken en niet te verzanden.

Ik had verwacht dat IT het struikelblok zou zijn, maar dat was niet het geval. Hier hebben we in samenwerking met IV en ICT een innovatieve oplossing voor gevonden. Het moeilijkste was de slag te maken van veel verschillende en soms suboptimale oplossingen naar een landelijke standaard. Daarom was een grondige voorbereiding ook zo belangrijk. Het werken met ‘best practices’ leverde ons veel ambassadeurs en daarmee ook draagvlak op.

Wat is je gouden tip voor vakgenoten?

Doorzetten, op inhoud het gesprek blijven voeren en belanghebbenden tijdig en proactief informeren. Een goede stakeholderanalyse is goud waard. De kunst was om tegelijkertijd met alle ketenpartners en belanghebbenden in gesprek te blijven en toch resultaten te bereiken binnen onze eigen afdeling. Daardoor kregen we een voortrekkersrol; nu vragen andere afdelingen ons erbij om pilots te draaien voor onder andere capaciteitsmanagement HRM-breed.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor recruiters en HR-professionals bij de Politie? Bekijk dan de vacatures op kombijdepolitie.nl.

 

Projectgegevens

  • HRTech expert: Joost de Zeeuw, HR Recruitment Consultant bij PEPCRUIT
  • Opdrachtgever: Nationale Politie, Afdeling In-, Door- en Uitstroom (IDU) van het politiedienstencentrum (PDC)
  • Opdracht: Het beter orkestreren van de recruitmentafdeling om deze klantgerichter en wendbaarder te maken
  • Duur opdracht:  anderhalf jaar
  • Toegepaste HRTech-oplossing(en): low code-softwareprogramma voor capaciteitsplanning ontwikkeld in eigen beheer, maar met koppelingen met landelijke systemen
Geplaatst in Implementeren, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Recruitment bij Politie Nederland: vergroten van ‘wendbaarheid’ en ‘flexibiliteit’ in vacaturedienstverlening