Redactie 12 maart 2025 0 reacties Print Drie best practices voor succesvoller werven met AI en technologieDe vraag is niet of AI gebruikt moet worden bij het aannemen van personeel, want dat gebeurt namelijk al. Maar hoe kan AI het wervingsproces eerlijker, efficiënter en succesvoller maken op de lange termijn? Expert Kevin Wheeler geeft drie voorbeelden. Begin 20e eeuw werden banen ingevuld zonder uitgebreide screening en sollicitatiegesprekken. De nadruk lag op potentieel, houding en prestaties. Strakke diploma-eisen waren er niet. Dat veranderde na de Tweede Wereldoorlog. Opleidingseisen werden steeds belangrijker in het wervingsproces. Toch ervaren we vandaag de dag dat veel mensen binnen het eerste jaar de organisatie verlaten en dat het huidige wervings- en selectieproces dus niet zo goed werkt. Werving op basis van alleen opleiding en ervaring blijkt ineffectief. Daar komt bovendien bij dat functies tegenwoordig sneller veranderen dan recruiters kunnen bijhouden. Met de snelle opkomst van nieuwe technologieën vinden zij het steeds lastiger om de benodigde competenties voor een functie te bepalen. Hierdoor zijn traditionele sollicitatiegesprekken mogelijk ook achterhaald. Kunstmatige intelligentie kan hier een oplossing bieden, aldus Kevin Wheeler. AI bij talentwerving AI-gestuurde beoordelingen kunnen kandidaten sneller en objectiever evalueren en classificeren. Wanneer je gebruik maakt van deze tools, zijn sollicitatiegesprekken niet langer nodig als middel om vaardigheden of geschiktheid te beoordelen. Ze dienen dan meer als een manier om kandidaten te betrekken bij het bedrijf. Lees ook: De concurrentie verslaan met Data & AI. Hoe doet bijvoorbeeld PSV dat? Daarnaast kan AI ingezet worden om het potentieel, de soft skills en de cognitieve vaardigheden van kandidaten te beoordelen. Hiervoor wordt machine learning ingezet. Met behulp van AI kunnen video-interviews worden geanalyseerd op verbale en non-verbale signalen, probleemoplossende vaardigheden beoordeeld via gamification en kandidaten kunnen vergeleken worden met de best presterende werkenden in het bedrijf. Drie opkomende best practices voor werving en selectie #1: Gebruik AI om kandidaten efficiënt te evalueren De inzet van AI kan zorgen voor een meer objectieve en efficiëntere beoordeling van kandidaten. AI-gestuurde tools kunnen vaardigheden matchen met functie-eisen en de capaciteiten van een kandidaat beoordelen door een analyse te maken van eerder werk en digitale aanwezigheid. Lees ook: Wat kan HR met de AI Agent? Ook kunnen AI-tools het potentieel van een kandidaat voorspellen op basis van historische gegevens. Organisaties zouden deze technologieën moeten gebruiken om kandidaten efficiënt te filteren en beoordelen, in plaats van uren te besteden aan traditionele interviews. #2: Richt je op interne mobiliteit en continue ontwikkeling Aangezien functievereisten snel veranderen, wordt het steeds belangrijker om medewerkers te selecteren op basis van hun potentieel en aanpassingsvermogen. Werknemers met een hoog leervermogen en sterke probleemoplossende vaardigheden presteren vaak beter dan degenen die alleen op basis van technische expertise zijn aangenomen. Het is goed om als organisatie te investeren in interne mobiliteit en talentontwikkeling in plaats van uitsluitend te vertrouwen op externe sollicitanten, die mogelijk niet over toekomstbestendige vaardigheden beschikken. #3: Implementeer robuuste prestatiemanagementsystemen Organisaties zouden hun focus moeten verschuiven van traditionele selectiecriteria naar continue beoordeling en ontwikkeling. Op deze manier kunnen ze het maximale uit hun personeelsbestand halen. Het is belangrijk om de prestaties van de werkenden goed te monitoren, zodat snel ingegrepen kan worden wanneer er minder gepresteerd wordt. AI-gestuurde tools voor prestatiemanagement bieden realtime feedback en analyses over werkprestaties. Deze tools helpen managers bij het stellen van duidelijke verwachtingen, het identificeren van vaardigheidstekorten en het ontwikkelen van datagestuurde verbeterplannen. AI is de toekomst van werving Om succesvol te blijven in de toekomst, zullen bedrijven hun wervings- en ontwikkelingsstrategieën moeten herdefiniëren. Traditionele maatstaven, zoals opleidingsniveau en werkervaring, zullen minder belangrijk worden. Ook het traditionele sollicitatiegesprek krijgt een andere functie. Lees ook: Toekomstbestendig met AI en tech? “Begin eerst met de kern van jouw organisatie” Door de genoemde best practices, AI, interne mobiliteit en solide prestatiemanagement, te omarmen, kunnen bedrijven een wendbaar, veerkrachtig en toekomstbestendig personeelsbestand opbouwen. Werving zal sneller gaan en bovendien beter afgestemd zijn op de werkelijke behoeften van een organisatie. Bron: Kevin Wheeler AI, recruitment, Wheeler Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie