Maandelijkse archieven: januari 2020

Internationale salarisverwerking richt je in met MCPO

MCPODit artikel is een samenvatting van een whitepaper van Vroom HR waarin het concept MCPO wordt uitgelegd.

Payroll is altijd lokaal

Door verschillen in wet- en regelgeving, cultuur en taal ontstaan allerlei risico’s voor de uitvoering van HR- en salarisadministratie, variërend van te laat betaalde salarissen tot problemen met compliance. Ook de geografische afstand en tijdsverschillen maken het niet gemakkelijker. Je kunt de risico’s effectief te lijf gaan met verschillende maatregelen. In het eerste deel van de whitepaper beschrijven we vijf risico’s met de bijpassende maatregelen.

Internationale payroll is een complex onderwerp, waar veel multinationale bedrijven mee worstelen. Misschien herken je de uitkomsten van een onderzoek van de Global Payroll Association (GPA): “De belangrijkste uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd wanneer ze in meerdere landen actief zijn op het gebied van payroll:

  1. Gebrek aan kennis over lokale wet- en regelgeving;
  2. Aansturing leveranciers is beperkt mogelijk en tijdrovend;
  3. Te weinig vermogen om informatie te vinden over naleving van wetgeving en een gebrek aan consistentie in beleid en processen.”

Bron: Global Payroll Association, Payroll Report 2017 

Zelf doen versus uitbesteden

Een andere route is te kiezen voor een totaaloplossing in de vorm van Multi Country Payroll Outsourcing (MCPO). Een oplossing die je meer dan andere maatregelen ontzorgt, maar die je grondig moet voorbereiden. Je wilt er zeker van zijn dat je de juiste risico’s onder controle hebt en dat je ook in de toekomst compliant blijft.

Internationale HR en Payroll systeemselectie en implementatie from VroomHR.nl on Vimeo.

MCPO is zeker geen eenvoudig vraagstuk. Eerder een multidimensionale puzzel, die zich bij een verkeerde aanpak kan ontpoppen tot een veelkoppig monster. Bij een goede aanpak kan MCPO een complete oplossing zijn waarmee de hiervoor genoemde risico’s onder controle zijn en compliance goed geregeld is, ook voor de toekomst.

MCPO is het managen en beheren van de salarisverwerking in meerdere landen. Een MCPO-platform is een cloudoplossing voor het verwerken van de salarissen in landen waar de salarisverwerking is uitbesteed aan een derde partij. Een MCPO-oplossing kan een full-service, end-to-end payroll oplossing zijn met daarin een complete set services voor uitvoering, beheer, compliance en rapportages.

6 verschillende modellen voor MCPO

Één leverancier vinden die een global HR-systeem én global payroll systeem levert in combinatie met salarisdienstverlening in alle landen in de wereld, is uitgesloten. Het is voor één leverancier simpelweg onmogelijk om een systeem te programmeren dat in lijn is met lokale wet- en regelgeving voor de hele wereld en dat ook nog up to date te houden. Het is niet alleen onbegonnen werk, maar zou bovendien economisch onrendabel zijn.

Afgezien van een keuze voor de gewenste services, zijn er verschillende manieren om MCPO te contracteren. We beschrijven de zes meest voorkomende, waarvan de eerste drie de belangrijkste zijn:

  1. In country payroll outsourcing
  2. Aggregatormodel
  3. Global HCM met global payroll aggregatormodel
  4. Open Market model
  5. Hybride model
  6. Overige

De voordelen van een MCPO aanpak

Drie belangrijke voordelen van MCPO die voor veel organisaties de doorslaggevend zijn:

  1. Betere controle en zichtbaarheid van de maandelijkse payroll
  2. Compliant met wet- en regelgeving
  3. Kostenreductie door verbeterde technologie en door centralisatie, standaardisatie en consolidatie.

Andere voordelen van MCPO zijn waardevolle services waar je zonder MCPO niet (of moeilijk) over kunt beschikken. Steeds meer aanbieders bieden extra services aan waarmee payroll data benut kan worden voor inzicht, tactische en strategische doeleinden.

Download het hele MCPO whitepaper in onze Kennisbank.

Geplaatst in Innovatie | Tags | Reacties uitgeschakeld voor Internationale salarisverwerking richt je in met MCPO

Online Screener Pescheck lanceert online (bankiers)eed afleggen

Wat is de Bankierseed

Naar aanleiding van de bankencrisis in 2008 hebben na de bestuurders van banken zelf nu ook ongeveer 87.000 bankemployées in Nederland de bankierseed afgelegd. Hierbij beloven ze plechtig dat ze ethisch en verantwoordelijk zullen handelen. Deze belofte wordt in het bijzijn van de afdelingsmanager en een aantal getuigen afgelegd.

De ‘Bankers’ Oath’ tool

bankersoath-logo

PESCHECK, aanbieder van online screenings, heeft de Bankers’ Oath tool ontwikkeld die het makkelijk maakt om de bankers’ oath vast te leggen, online te delen en te archiveren. Het is hierdoor niet meer nodig fysiek aanwezig te zijn op een locatie om de eed af te leggen. Ook kan dit in het screening proces al voor indiensttreding worden geregeld. Je kunt de tool gebruiken als alternatief voor papieren vastlegging van de eed, al dan niet in het bijzin van de getuigen.

Bedrijven of banken die gebruik willen maken van deze service, betalen een vergoeding. Zo kun je als werkgever bij de aanname van nieuw personeel eenvoudig een eed/belofte registreren en in het personeelsdossier opslaan. Ook een andere belofte, iets wat past in de cultuur van de organisatie of ook een meer ‘bewustwording’ onderwerp zoals de bankiers eed rond security / compliance / privacy uitdagingen kun je opnemen.

Gratis bankers’oath voor particulieren

PESCHECK biedt de bankers’ oath nu als gratis service aan voor particulieren. Je kunt via www.bankersoath.com een willekeurige belofte of goed voornemen vastleggen en delen met anderen. Voornemens om een paar kilo af te vallen, meer te sporten, meer tijd te besteden aan… Je legt ze nu allemaal vast een stuurt ze op naar maximaal 10 bekendeals extra stok achter de deur én om jouw voornemen kracht bij te zetten. Dan is de vrijblijvendheid er wel af!

Over Pescheck

peschecklogoPESCHECK is een gespecialiseerd online screeningsbureau voor diploma-, identiteit-  en data-checks voor (onder meer) nieuw en bestaand personeel.  Onlangs heeft PESCHECK een KYC/Wwft (Know Your Customer) tool uitgebracht conform de vijfde anti-witwasrichtlijn (AMLD5).

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Online Screener Pescheck lanceert online (bankiers)eed afleggen

Lancering editie III van de HRTech Arena op 31 januari

Ziparena en hrtecharenaHRTech Arena editie III

Na de introductie van de HRTech Arena in januari 2019 met 200 software aanbieders hebben we vele positieve reacties gekregen voor deze visualisatie van de Nederlandse HRTech markt. In juni 2019 hebben we editie II gelanceerd met 35 nieuwe spelers in de Arena. Op 31 januari wordt de derde editie van de Arena gepresenteerd met totaal 300 aanbieders, maar liefst 65 nieuwe spelers dit keer.

Daarnaast heeft de HRTech Arena vorig jaar al een zusje gekregen, de ZiParena bij onze kennispartner ZiPconomy. In die ZiParena staan zelfs al meer dan 310 partijen genoemd.

Introductie HRTech Consultancy gids

Naast een lijst met software aanbieders lanceren we 31 januari ook gelijktijdig een nieuwe Consultancy gids. In de #HRTech Consultancygids vind je in Nederland actieve consultants die HR adviseren over HR processen ondersteund met HR technologie. Met advies van Werving & Selectie tot Talent Management. Van freelancers tot volwassen bureaus, van lokale tot wereldspelers en zelfs accountants die het MKB meer en meer van allround HR advies kunnen voorzien.

Je kunt zoeken in de lijst naar partijen die je onafhankelijk advies bij selecties kunnen geven en tech specialisten die (gecertificeerde) consultants in huis hebben voor implementaties van specifieke software aanbieders. Ook kun je de ‘change agents’ vinden die na implementatie zorgen voor de beoogde veranderingen in processen en mensen, want het houdt natuurlijk niet op bij de techniek alleen.

Lancering webinar 31 januari

Wil je als eerste op hoogte zijn schrijf je dan in voor het webinar op vrijdag 31 januari van 9.00 tot 9.45 uur. In dit webinar vertellen we welke nieuwe HRTech aanbieders er in de verschillende domeinen zijn bijgekomen. We kijken ook naar de impact van alle innovaties op het selectieproces van nieuwe tooling. Ook tonen we de nieuwe consultancy gids, hoe je daarin zoekt, en hoe je (gratis) kunt aanmelden als je er nog niet tussen staat.

Lancering HRTech Arena editie III

Geplaatst in Beheren, Branche, Selecteren | Tags , , | Reacties uitgeschakeld voor Lancering editie III van de HRTech Arena op 31 januari

Hoe het rollenspel in assessments van online games verliest

Rollenspel assessmentDigitalisering van Assessments

De digitalisering van HR vind je in bijna alle HR processen terug. Een goed gesprek tussen mensen zal altijd nodig blijven, maar zelfs de vastlegging daarvan gaat nu digitaal. Ook in de wereld van assessments zijn veel nieuwe mogelijkheden. Assessments vind je in twee HR gebieden terug. Ten eerste zijn er ‘ontwikkel assessments’, waar het assessment gebruikt wordt om te bepalen waar en hoe mensen zichzelf kunnen ontwikkelen, met aanbieders als eelloo, UQ, PiCompany, Solkie, Ixly, MatchQ en Testgroup. Deze en meer partijen vind je in onze HRTech Arena. Al deze tools bieden hulpmiddelen om het ontwikkel gesprek dat de manager of coach met de medewerker moet hebben te ondersteunen.

Selectie Assessment voor iedereen

Het tweede gebied waar je assessments terug vindt is aan het begin van de employee life cycle, in het selectieproces. De selectie dag bij een assessment bureau is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een heel instituut. Enerzijds kun je er trots op zijn naar je vrienden dat je nieuwe baan belangrijk genoeg was om te investeren in zo’n hele dag. Anderzijds is het voor de werkgever een onafhankelijk kwaliteitsstempel, ter bevestiging van de interne selectieprocedure. Juist vanwege de hoge prijs wordt dit instrument selectief ingezet, voor de voorkeurs kandidaat (soms twee om te vergelijken) in de procedure. Misschien dat andere kandidaten in de procedure ook wel goed door dat assessment zouden zijn gekomen, maar dat zul je nooit weten.

9_-_bas_van_de_haterd_-_vandehaterd.nl_Zoals op veel plekken brengt digitalisering hier een alternatief. Door verschillende soorten digitale assessments aan alle kandidaten open te stellen komen er steeds meer onverwachte matches uit het proces. In de HR Podcast nummer 9 legt expert Bas van de Haterd helder uit welke vier soorten assessment tools hij in de markt onderscheidt. Met name in de hoek van game based assessments en gamification (ook dat verschil legt hij uit in de podcast) ziet hij de meeste ontwikkeling. Dit is een vervanging van het rollenspel met acteurs, waarbij door allerlei technieken de kandidaat veel meer ‘in het spel opgaat’ en ‘echt’ gedrag laat zien, daar waar je in een traditioneel rollenspel veel makkelijker ‘gewenst’ gedrag kan laten zien.  Bij zijn huidige opdrachtgever wordt zelfs de hele assessment dag vervangen door digitale tools, ook om de totale wervingskosten niet te laten oplopen.

Internationaal speelveld

De wereld van online assessment tools groeit zeer snel, onder andere omdat dit een aantrekkelijke / grote markt is. Van de Haterd brengt de markt in kaart met een eigen landschap kaart, hieronder de net nieuwe, laatste editie. Zoals eerder gezegd is met name in online games de vervanging van het traditionele rollenspel aan een grote opmars bezig

bas-assessments-overzicht

Bias issues?

Natuurlijk is het bij tools zaken om de bias van programmeurs in de gaten te houden, maar diezelfde bias zit ook bij mensen die cv’s handmatig selecteren. Exact hetzelfde cv met alleen Mark of Mohammed erboven wordt door mensen, recruiters en managers, ook anders geselecteerd, geeft Van de Haterd aan in de podcast. In dit artikel op Werf& lees je zijn uitleg bij de vier vormen van

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor Hoe het rollenspel in assessments van online games verliest

L1nda; van Roosterplanning naar Uitzendbureau

Personeel_horecaL1nda uit Amsterdam is in het domein Dagplanning en tijdregistratie een relatief jonge speler, uit 2007, en heeft de focus gericht puur op de horeca branche. Ze maken roosters voor ruim 3000 horecabedrijven en gaan nu ook het personeel voor die diensten leveren. Daarmee gaat het Amsterdamse bedrijf de concurrentie aan met zzp-platform Temper. L1nda kiest er echter voor om niet via de zzp maar juist via een uitzendconstructie de flexwerkers te contracteren en betalen.

In het FD zegt ceo Wim Jansen hierover: “een zzp-contract biedt vaak geen adequate beloning als mensen zich ook nog willen verzekeren tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en pensioen.” Omdat hij klanten dankzij de combinatie met planning en salarisverwerking een volledig geautomatiseerd en geïntegreerd dienstenpakket kan bieden, denkt hij toch op prijs op mee te kunnen concurreren.

Oproepen uitzendkrachten naar 1 dag

De net per 1 januari ingevoerd WAB, Wet Arbeidsmarkt in Balans, maakt het in veel branches ingewikkelder om met uitzendkrachten te werken. Onder andere de eis om hen minimaal 4 dagen vooraf te laten weten wanneer ze aan het werk moeten is vaak een uitdaging. In de nieuwe horeca cao zijn daarom een andere afspraken gemaakt die een aantal maatregelen uit de WAB verzacht. De oproeptermijn gaat naar 24 uur en de tussenstop tussen contracten naar 3 maanden.

Digitaal uitzendbureau

Een belangrijke overeenkomst tussen de markt van roosterplanning en uitzendbureaus die met Recruitment Flex tooling werken, is dat beide in staat moeten zijn om specifieke cao’s te kunnen naleven. Het zijn daarmee #HRTech domeinen die vaak land specifiek zijn. De grote, wereldwijde uitzendbureaus hebben aan de achterkant vaak per land andere software in gebruik.

Wat L1nda met deze stap bereikt is vooral vanuit de klant, de gebruiker, een geïntegreerde User Experience. Als blijkt dat er een gat zit in het rooster hoef je niet een uitzendbureau te bellen, maar zoek je direct in de pool van L1nda een flexwerker. We zagen eerder in de hoek van roosterplanning leverancier Poolmanager de stap naar werving maken door de MyAmbassador game based referral recruitment tool.

L1nda gaat nog wel een flinke stap verder door ook de contractering en verloning voor haar rekening te nemen, ook wel de ‘back-office’ software van een uitzendbureau geheten. Als ‘front-office’ software heeft een uitzendbureau vaak een ATS in gebruik met intercedenten die met klanten op zoek gaan naar de juiste uitzendkracht. Dat proces maakt L1nda nu geheel digitaal, als een digitaal uitzendbureau voor de horeca.

 

Geplaatst in Branche, Innovatie | Tags , | Reacties uitgeschakeld voor L1nda; van Roosterplanning naar Uitzendbureau