Redactie 19 mei 2025 0 reacties Print Onderzoek toont aan: recruiters besparen werktijd door AIRecruiters die AI inzetten besparen 16 procent van hun werktijd. Dat is bijna een volledige werkdag per week. Dat blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Bovendien zegt 62 procent van de ondervraagden sneller gekwalificeerd talent te vinden. Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop bedrijven talent aantrekken en werven in sneltreinvaart. Volgens nieuw onderzoek van LinkedIn onder bijna 1.300 recruitmentprofessionals in de Benelux verwacht driekwart dat AI een blijvende impact zal hebben op werving en selectie. Lees ook: Recruitmentbureaus die AI gebruiken, verdubbelen hun kans op omzetgroei Het onderzoek onderstreept nog maar eens dat de zoektocht naar talent steeds complexer wordt. Bijna twee derde van de HR-managers geeft aan dat het de afgelopen jaren moeilijker is geworden en meer tijd kost om gekwalificeerde kandidaten te vinden. De drie grootste obstakels zijn het vinden van kandidaten met de juiste technische vaardigheden (43%), te weinig sollicitaties voor een functie (42%) en een overvloed aan ongeschikte kandidaten (41%). Steeds meer recruiters gebruiken AI Om de mismatch tussen vraag en aanbod te verkleinen, wordt steeds vaker AI ingezet. Volgens het onderzoek is het aandeel Europese organisaties dat AI test of gebruikt in een jaar tijd gestegen van 26 naar 37 procent. Recruiters die AI inzetten, besparen 16 procent van hun werktijd, wat overeenkomt met bijna een volledige werkdag per week. Bovendien zegt 62 procent sneller gekwalificeerd talent te vinden. Lees ook: De concurrentie verslaan met Data & AI. Hoe doet bijvoorbeeld PSV dat? Niet alleen helpt AI recruiters om sneller en makkelijker kandidaten te vinden, ook vindt meer dan tweederde (68%) dat AI hen helpt om tijdrovende taken te verminderen, zoals het zoeken naar kandidaten en het opstellen van e-mails. Daardoor kunnen zij zich meer richten op strategische taken die menselijke vaardigheden vereisen, zoals sollicitatiegesprekken en onderhandelingen voeren. Vraagstukken rond privacy en ethiek AI brengt ook uitdagingen en nieuwe verantwoordelijkheden met zich mee. Veertig procent van de ondervraagden noemt data en privacy als hun grootste zorg, terwijl ruim een kwart zich zorgen maakt over ethische kwesties en bias in AI-modellen. “Het is cruciaal dat bedrijven AI niet zien als een vervanger, maar als een hulpmiddel om hun menselijke expertise te versterken, vooral in een tijd waarin het vinden van het juiste talent een steeds grotere uitdaging wordt”, zegt Marjolein Kleijn, Talent Solutions Director LinkedIn Benelux. “De echte winst zit in het combineren van de snelheid van technologie met het beoordelingsvermogen en de creativiteit van het recruitmentteam.” Lees ook: Toekomstbestendig met AI en tech? “Begin eerst met de kern van jouw organisatie” Daarbij geeft ze drie praktische tips om AI verantwoord te implementeren en het meeste uit de technologie te halen bij het recruitmentproces: Help recruiters om vertrouwd te raken met het gebruik van AI. Het kan helpen om een AI-speeltuin te creëren waarin recruiters tools en modellen risicoloos kunnen testen om te ontdekken hoe AI processen zoals vacatureteksten en outreach kan versnellen. Investeer in gerichte training. Bied gerichte trainingen aan over zowel de technische kant als de soft skills die nodig zijn om AI en menselijke besluitvorming te combineren. Dit kan via platforms zoals LinkedIn Learning. Stel duidelijke richtlijnen op voor verantwoord AI-gebruik. Dit betekent niet alleen transparantie over het gebruik naar kandidaten toe, maar ook interne afspraken over ethiek, bias en privacybescherming. Zo voorkom je ongewenste uitkomsten. AI, LinkedIn, recruitment Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie