Redactie 7 maart 2025 0 reacties Print Recruitmentbureaus die AI gebruiken, verdubbelen hun kans op omzetgroeiDe best presterende recruitmentbureaus hebben ten minste twee keer zo vaak geautomatiseerde kernprocessen ingezet als bureaus die in 2024 omzet verloren. Een strategische focus op automatisering en AI in het volledige wervingsproces bleek hierbij cruciaal. Dit blijkt uit het Bullhorn GRID 2025 Industry Trends Report. Volgens Bullhorn’s GRID 2025 Industry Trends Report hebben de best presterende recruitmentbureaus ten minste twee keer zo vaak geautomatiseerde kernprocessen ingezet als bureaus die in 2024 omzet verloren. Hun succes? Een strategische focus op automatisering en AI in het volledige wervingsproces, waardoor teams op elk niveau meer kunnen bereiken. Volgens Bullhorn is technologie de gamechanger die zorgt voor snellere plaatsingen, hogere herplaatsingspercentages en een sterkere bedrijfsvoering. AI wordt mainstream “2025 is het jaar waarin AI mainstream wordt in de recruitmentsector,” zegt Jason Heilman, SVP Product – Automation & AI bij Bullhorn. “Recruiters kunnen zich meer richten op het opbouwen van waardevolle relaties en krijgen meer vacatures om aan te werken. De kandidaatervaring verbetert, zij ontvangen snellere feedback en relevantere vacatures. Klanten trekken hoogwaardiger talent aan en vullen vacatures sneller. Een win-win-win.” AI-adoptie maakt in 2025 een enorme sprong vooruit Uit het rapport komt een duidelijke boodschap naar voren: de adoptie van AI versnelt dit jaar razendsnel. Twee derde (66 procent) van de bureaus heeft al een AI-oplossing aangeschaft, een eigen tool gebouwd of experimenteert met generative AI. Daarnaast gebruikt 42 procent van de bureaus AI om cv’s te analyseren en de beste kandidaten te selecteren voor specifieke functies. Een van de belangrijkste innovaties is search- en matchagents. Deze tools worden gezien als een cruciaal AI-instrument om productiviteit te verhogen en een concurrentievoordeel te behouden. Lees ook: Wat kan HR met de AI Agent? Data blijft daarbij een belangrijke uitdaging. Maar liefst 34 procent van de bureaus geeft aan dat slechte of incomplete data de maximale benutting van AI in de weg staat. Dit onderstreept het belang van datakwaliteit en systeemintegratie. Bedrijven die investeren in schone en goed beheerde data zullen de grootste voordelen halen uit AI-gestuurde recruitmentstrategieën. AI en automatisering versnellen hiring en verbeteren de kandidaatervaring Recruiters besteden momenteel gemiddeld 13,9 uur per week aan het zoeken naar de juiste kandidaten. Bijna een derde (29 procent) van de bureaus noemt recruiterproductiviteit als de grootste uitdaging om kosten te verlagen. Volgens het rapport kan een volledig geautomatiseerde search & match strategie, recruiters wekelijks 3,9 uur besparen op kandidaten zoeken, 3,2 uur op screening en 3,7 uur op administratieve taken. Lees ook: Toekomstbestendig met AI en tech? “Begin eerst met de kern van jouw organisatie” Daarnaast blijkt uit het GRID 2024 Talent Trends Report dat 87 procent van de kandidaten binnen 20 dagen geplaatst wil worden. Dankzij AI en automatisering kunnen recruitmentbureaus kandidaten twee keer zo vaak binnen die termijn plaatsen. In totaal krijgen recruiters tot 17 uur per week terug, waardoor ze zich kunnen focussen op waardevolle taken zoals relatiebeheer en strategische groei. Dit geeft recruitmentbureaus een cruciale voorsprong in een steeds competitievere markt, waar snelheid en kwaliteit de sleutel tot succes zijn. Lees het volledige GRID 2025 Industry Trends Report. AI, innovatie, recruitment, strategie Print Over de auteur Over Redactie De redactie van HRTech Arena plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. Suggesties en tips kunt u sturen naar redactie[AT]zipmedia.nl Bekijk alle berichten van Redactie